Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Oliwa nie chce ciężarówek. Rada Osiedla domaga się wprowadzenia zakazu ruchu tirów

Jacek Wierciński
Przemek Świderski
Radni walczą o usunięcie z dzielnicy tranzytowego ruchu tirów. Jak przekonują, samochody nieodwracalnie niszczą zabytkową zabudowę. Drogowcy przekonują, że pomysł nie jest nowy.

Wprowadzenia na głównych ulicach dzielnicy zakazu ruchu tirów domaga się rada osiedla.
Uchwała w tej sprawie trafiła już do prezydenta miasta, który podejmie ostateczną decyzję, ale drogowcy nie ukrywają, że realizacja pomysłu jest realna.

- Mieszkańcy Oliwy, budynki i tutejsza infrastruktura drogowa od lat cierpią z powodu przebiegającej przez dzielnicę trasy tranzytowej między al. Grunwaldzką a trójmiejską obwodnicą. Szczególnie dotkliwe są przejazdy ciężkich samochodów ciężarowych, od których drgają i pękają budynki, niszczeją drogi, powstaje ogromny hałas w bezpośrednim sąsiedztwie parku oliwskiego i zabytkowego zespołu pocysterskiego - napisali w uzasadnieniu pomysłu radni, którzy przekonują, że otwarcie dla ruchu Trasy Słowackiego i Trasy W-Z pozwala na poprowadzenie nimi docelowego tranzytu ciężkich pojazdów, a zamknięcie dla ruchu ciężarówek Spacerowej poprawi komunikację z Osowej.

Zakaz wjazdu samochodów o masie całkowitej przekraczającej 16 ton miałby być całodobowy i, oprócz Spacerowej, dotyczyć całej długości ulic Czyżewskiego, Opackiej, Opata Jacka Rybińskiego, Piastowskiej i Stary Rynek Oliwski.

- Nie ukrywam, że najbardziej czekamy na tunel pod Pachołkiem, który w ogóle wyprowadzi z dzielnicy ruch tranzytowy. Z tego co wiem, miasto powoli przygotowuje projekt, więc liczymy na to, że w końcu powstanie - mówi Tomasz Strug, przewodniczący zarządu Rady Osiedla Oliwa. - Tiry są ciężkie, a wiemy, że wielu kierowców w dodatku je przeciąża. Podobny zakaz dotyczący ciężarówek wprowadzono w Sopocie, a naszym zdaniem zabytkowa Oliwa to podobny teren, któremu należy się ochrona, zwłaszcza, kiedy kawałek dalej powstała potężna czteropasmowa droga z ekranami akustycznymi - przekonuje. - Pomysł rady dzielnicy nie trafił w próżnię - sami mieliśmy podobne założenia związane z budową Trasy Słowackiego, która już przejmuje dużą część ciężkiego ruchu - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

- Większość kierowców ciężarówek świadoma istnienia Trasy Słowackiego sama rezygnuje ze Spacerowej. Logicznie rzecz biorąc, po prostu nie opłaca im się wjeżdżać na wąskie i często zakorkowane ulice Oliwy, ale jeśli okaże się to konieczne, wprowadzimy także formalny zakaz i rozstawimy znaki - zapowiada.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto