18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Otręby sposobem na szczupłą sylwetkę?

abcZdrowie.pl
by Phu¦ü Thi¦únh Co
Na tle owoców i warzyw otręby wyglądają niepozornie, ale w kwestii zawartości składników odżywczych tylko nieliczne pokarmy mogą się z nimi równać. Otręby korzystnie wpływają na organizm także dzięki usprawnieniu pracy jelit – czy oznacza to, że mogą pomóc w odchudzaniu?

W wyniku przemiału zbóż (żyta, owsa lub pszenicy) powstaje mąka, kasza oraz otręby. Te ostatnie przez długi czas były traktowane nieco po macoszemu – mimo iż dietetycy i miłośnicy zdrowego odżywiania od dawna promowali włączenie otrąb do diety, większość osób omijała je szerokim łukiem. Sytuacja uległa diametralnej zmianie po rozpoczęciu mody na świadome żywienie. Popularność zyskały wówczas pokarmy naturalne, pozbawione sztucznych barwników i konserwantów. Odwrót od żywności wysokoprzetworzonej sprawił, że otręby nagle stały się modnym i szeroko polecanym produktem.

Składniki odżywcze w otrębach

Pod względem zawartości cennych składników pokarmowych niepozorne otręby to prawdziwa żywieniowa gwiazda. Przede wszystkim znajdują się w nich witaminy, składniki mineralne, błonnik, zdrowe tłuszcze, białko i węglowodany. Różnorodność obecnych w otrębach substancji odżywczych sprawia, że wprowadzenie ich do jadłospisu zmniejsza ryzyko wystąpienia niedoboru składników pokarmowych.

Warto podkreślić, że błonnik zawarty w otrębach doskonale wpływa na układ pokarmowy, usprawniając pracę jelit, odpowiedzialnych między innymi za usuwanie toksyn i produktów przemiany materii z organizmu. Tym samym błonnik zmniejsza podatność na zaparcia i w pośredni sposób chroni nas przed żylakami odbytu oraz rakiem jelita grubego (ryzyko rozwoju tych schorzeń rośnie, gdy masy kałowe zalegają długo w jelicie).

Otręby owsiane czy pszenne?

Zdobycie otrąb żytnich bywa nie lada wyzwaniem. Dla porównania, otręby owsiane i pszenne są łatwo dostępne. Czym różnią się od siebie te rodzaje otrąb? Otręby owsiane są łatwo przyswajalne przez organizm człowieka. W ich składzie znajduje się błonnik rozpuszczalny w wodzie, który pochłania tłuszcze i wspomaga ich wydalanie, obniżając stężenie cholesterolu we krwi. Natomiast otręby pszenne to bogate źródło błonnika nierozpuszczalnego, który wymiata jak „miotełka” toksyny i zanieczyszczenia z przewodu pokarmowego, nie ulegając przy tym wchłonięciu przez organizm.

W związku z korzystnym oddziaływaniem na układ pokarmowy, spożywanie otrąb (zarówno pszennych, jak i owsianych) jest polecane osobom, które doświadczają zaparć i innych dolegliwości trawiennych. Wskazaniem do wprowadzenia otrąb do diety jest również... nadwaga.

Otręby na odchudzanie

Zbędne kilogramy nie pojawiają się z dnia na dzień – na nadmiar tkanki tłuszczowej „pracujemy” systematycznie przez dłuższy czas, lekceważąc zalecenia dietetyczne i unikając ruchu. Błędy żywieniowe, niska podaż witamin i minerałów oraz siedzący tryb życia oddziałują na organizm na wielu płaszczyznach, przyczyniając się między innymi do rozwoju groźnych schorzeń (miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, cukrzyca itp). Na szczęście można im skutecznie zapobiegać poprzez zwiększenie stopnia aktywności ruchowej i wprowadzenie modyfikacji do sposobu odżywiania. Zmiana diety nie jest jednak prosta, zwłaszcza gdy złe nawyki żywieniowe towarzyszyły nam przez długie lata. Wówczas najlepszym sposobem na schudnięcie jest stopniowe wprowadzanie wartościowych produktów do jadłospisu przy jednoczesnym ograniczeniu słodyczy, słonych przekąsek, dań typu fast food i słodkich napojów gazowanych.

Jednym z pierwszych pokarmów, jakie warto włączyć do codziennego menu są właśnie otręby. Dzięki zwiększeniu tempa przemiany materii i efektywnemu usuwaniu toksyn i zanieczyszczeń z przewodu trawiennego, otręby to prawdziwy sprzymierzeniec osób odchudzających się. Nie należy jednak przesadzać z ich ilością – wprowadzanie otrąb do jadłospisu należy zacząć od zjadania 2-3 małych łyżeczek produktu z kefirem, mlekiem lub jogurtem. Konieczne jest wówczas zwiększenie podaży wody, by błonnik z otrąb nie zalegał w jelitach. Z czasem można spożywać nieco więcej otrąb, dodając je do sałatek, zup i deserów.

Wsparcie redakcyjne od:

Dwa lata w kolejce do lekarza

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3