Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Po 20 latach w Unii Europejskiej gdański port stał się jednym z najważniejszych hubów przeładunkowych na handlowej mapie Europy

MT
Niedługo, w maju, minie 20 lat od akcesji Polski do Unii Europejskiej. W 2004 roku w gdańskim porcie przeładowano niecałe 25 mln ton towarów. Więcej o około 10 mln ton przeładowywano w Gdyni. Od tego czasu sytuacja diametralnie się zmieniła.

W ubiegłym roku największy polski port przekroczył kolejną barierę przeładunków. 81 mln ton - oznacza wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r. Gdański port zajmuje już drugie miejsce na Bałtyku, a jako port uniwersalny, jest nawet pierwszy.

Wzrosły obroty Portu Gdańsk

Obroty portu w Gdańsku wzrosły ponad trzykrotnie. Było to możliwe m.in. dzięki inwestycjom wartości miliardów złotych, zrealizowanym dzięki wsparciu funduszy unijnych. W samym porcie jak i wokół niego.

Ze wsparciem unijnym poszerzono i pogłębiono tor wodny, przebudowano 5 km nabrzeży oraz poprawiono warunki żeglugi w Porcie Wewnętrznym. Projekt zakończony w 2022 roku, jeden z największych zrealizowanych w porcie, był współfinansowany w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF („Connecting Europe Facility” - „Łącząc Europę”). Jego realizacja rozpoczęła się w 2016 r. Całkowity koszt to ponad 595 mln zł.

Rozbudowa hydrotechnicznej infrastruktury portowej, poprawiła dostępność do wewnętrznej części Portu Gdańsk dla większych statków, a także jakość ich obsługi. Dzięki tej inwestycji podniesione zostały parametry nawigacyjne toru wodnego, co znacznie poprawiło bezpieczeństwo żeglugi. Inwestycja objęła swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON, o długości blisko 5 km, oraz ponad 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego. Przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny umożliwiła włączenie go do eksploatacji i nadanie mu charakteru nabrzeża uniwersalnego.

Ponadto rozbudowano i zmodernizowano sieć drogowo-kolejową w Porcie Zewnętrznym, wybudowano 7 km dróg, 10 km torów oraz nowe wiadukty. Pod koniec ub.r. zakończono projekt, który wpisuje się w długoterminową strategię inwestycyjną w zakresie rozwoju Portu Wewnętrznego - rozbudowę rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawi komunikację od strony lądu, usprawni przeładunki, a także pozwoli na skomercjalizowanie nowych terenów inwestycyjnych.
To tylko niektóre przedsięwzięcia, dzięki którym Gdański port stał l się liderem wzrostów w Europie. Strategiczne były także budowa DCT - obecnie Baltic Hub, rozbudowa możliwości magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych w Naftoporcie. Kluczowe znaczenie miały inwestycje w infrastrukturę wokół portu, jak budowa i modernizacja dróg kolejowych oraz połączeń drogowych jak Trasa Sucharskiego czy tunel Pod Martwą Wisłą, które zapewniły dogodne połączenie ze szlakami tranzytowymi na południe i wschód kontynentu.

Rozwój trwa

Program inwestycyjny cały czas trwa. W październiku ub. roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę grantową dotyczącą Projektu pn.: „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”. Na realizację tego zadania ZMPG SA otrzymał dofinansowanie w wysokości blisko 100 mln euro z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027. Inwestycja obejmuje przebudowę czterech nabrzeży w rejonie Portu Wewnętrznego: Nabrzeża Wiślanego, Bytomskiego, Rudowego III oraz Węglowego, o łącznej długości 1916 m, wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną oraz kolejową. Okres realizacji inwestycji to lata 2023-2027.

Port realizuje także dalszą rozbudowę sieci drogowej w Porcie Zewnętrznym, która umożliwi udostępnienie inwestorom kolejne uzbrojone tereny pod działalność nie tylko przeładunkową.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Po 20 latach w Unii Europejskiej gdański port stał się jednym z najważniejszych hubów przeładunkowych na handlowej mapie Europy - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto