MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Port gdański powiększył się. Terminal kontenerowy na morzu

Jacek Sieński
Nad portem gdańskim górują trzy potężne suwnice kontenerowe, zdolne do obsługiwania największych statków kontenrowych. Dziś nastąpi oficjalne otwarcie wielkiego terminalu kontenerowego, zbudowanego w gdańskim Porcie ...

Nad portem gdańskim górują trzy potężne suwnice kontenerowe, zdolne do obsługiwania największych statków kontenrowych. Dziś nastąpi oficjalne otwarcie wielkiego terminalu kontenerowego, zbudowanego w gdańskim Porcie Północnym przez brytyjską spółkę DCT Gdańsk SA. Koszt inwestycji wyniósł 180 mln euro. Konsorcjum Hochtief Polska rozpoczęło prace budowlane w październiku 2005 roku.


Na razie etap rozruchu

- Otwarcie naszego terminalu jest ważnym wydarzeniem dla Gdańska i całej Polski - stwierdził Colin Chanter, prezes zarządu DCT Gdańsk SA. - Przed dwoma laty w jego rejonie była plaża. W ciągu roku zbudowano pirs, czyli sztuczny półwysep, mający długość 600 metrów i szerokość ponad 300 m. Dzisiaj terminal, wyposażony w suwnice i inne urządzenia przeładunkowe, już funkcjonuje. Ten tydzień stanowi dla nas uwieńczenie ponad dwuletnich wysiłków. Ich efektem jest zbudowanie nowoczesnego terminalu kontenerowego na światowym poziomie technicznym, w którym już 1 czerwca obsłużono pierwszy kontenerowiec.
Fred Kamperman, dyrektor generalny DCT Gdańsk SA, podkreśla, że terminal jest przygotowany do przyjmowania największych statków, jakie mogą przepłynąć przez Cieśniny Duńskie, a te mają głębokość około 15 m. Natomiast głębokość basenu przy drugim stanowisku przeładunkowym terminalu wynosi 16,5 m, co oznacza, że mogłyby być przy nim przeładowywane kontenerowce oceaniczne nawet o pojemności ponad 10 tys. TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych. Możliwość przypływania największych statków kontenerowych ograniczają jednak bałtyckie cieśniny. Założono, że w przyszłości terminal DCT będzie obsługiwać duże statki, przypływające bezpośrednio z dużych portów położonych nad oceanami.
Obecnie do terminalu wpływają trzy kontenerowce tygodniowo. Są to statki oceanicznej firmy żeglugowej CMA CGM oraz operatorów dowozowych - Team Lines i ISN. Kontrahentów będzie przybywać. Rozwój terminalu i zwiększenie się obsługiwanych w nim linii wymaga czasu. Docelowo w pierwszej fazie rozruchu jego roczna zdolność przeładunkowa ma osiągnąć 500 tys. TEU, a w drugiej, po rozbudowie - 1 mln TEU. Do tego dochodzi możliwość przeładowywania coi roku 160 tys. jednostek ro - ro, będących ładunkami na pojazdach.


Pogłębianie i betonowanie

- Pierwszy raz nad Bałtykiem zbudowaliśmy terminal portowy, który posiada pirs usypany na obszarze morskim - podkreśla Frank Utes, kierownik kontraktu Hochtief Construction AG Infrastructure Polska. - Zakończenie pierwszego etapu jego budowy jest kamieniem milowym w rozwoju infrastruktury morskiej w Polsce, a także - w całym regionie nadbałtyckim. W trakcie prac budowlanych wykorzystano najnowsze technologie hydrotechniczne i nowe materiały.
Podczas budowy terminalu pogłębiarki wydobyły około 5 mln m sześciennych urobku z dna morskiego. Urobkiem tym wypełniono pirs. Posłużył on też do podniesienia powierzchni terminalu do 3,5 m nad poziomem morza. Wykonano około 2 km stalowej ścianki szczelnej pirsu, którą osadził w dnie ogromny kafar pływający "Odin", jeden z pięciu największych w Europie. Ścianka złożona jest ze pali i profili ze stali o podwyższonej odporności na korozję, mających długość po około 20 m i łączną masę 11,5 tys. ton. Po raz pierwszy w naszym kraju zastosowano w budownictwie wodnym tak duże profile. Roboty betonowe pochłonęły 26 tys. m sześciennych betonu i 2,6 tys. ton stali zbrojeniowej. Na nawierzchnie placów składowych, parkingów i dróg wewnętrznych zużyto 59 tys. m sześciennych betonu, 100 tys. m sześciennych żwiru i 30 m sześciennych asfaltu.

Na zdjęciu 2: Colin Chanter, prezes zarządu DCT Gdańsk SA, podkreśla, że otwarcie terminalu kontenerowego w Porcie Północnym jest ważnym wydarzeniem dla Gdańska i całej Polski.

Wstawka 1:
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk SA

n Projekt - konsorcjum Biura Projektów Budownictwa Morskiego Projmors w Gdańsku oraz firm Wuprohyd w Gdańsku i North - Investments Gdańsk
n Wykonawca - konsorcjum Hochtief Polska
n Powierzchnia pirsu - 21 hektary
n Powierzchnia całkowita terminalu - 44 hektary
n Stanowisko I z rampą ro - ro o szerokości 40 m: długość nabrzeża - 265 m, głębokość -13,5 m
n Stanowisko II: długość nabrzeża - 385 m, głębokość - 16,5 m
n Suwnice nabrzeżowe post - Panamax - 3
n Samojezdne suwnice placowe - 5
n Długość bocznicy kolejowej - 2 km
n Długość obsługiwanego składu kolejowego - 600 m
n Pojemność składowa - 6 000 TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych
n Liczba miejsc parkingowych przed wjazdem - 100 ciężarówek
n Roczna zdolność przeładunkowa - 500 tys. TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych

Wstawka 2:
DCT Gdańsk SA
Spółka z Wielkiej Brytanii, zarejestrowana w Polsce, będąca w większości własnością Global Infrastructure Fund (GIF), specjalnego funduszu zarządzanego przez Macquaire Bank Group, z siedzibą główną w Australii. Brytyjską firmę utworzono specjalnie, aby zbudować nowy terminal kontenerowy w Gdańsku.

od 7 lat
Wideo

Plan na budowę Tarczy Wschód – minister podał szczegóły

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto