Nad portem gdańskim górują trzy potężne suwnice kontenerowe, zdolne do obsługiwania największych statków kontenrowych. Dziś nastąpi oficjalne otwarcie wielkiego terminalu kontenerowego, zbudowanego w gdańskim Porcie Północnym przez brytyjską spółkę DCT Gdańsk SA. Koszt inwestycji wyniósł 180 mln euro. Konsorcjum Hochtief Polska rozpoczęło prace budowlane w październiku 2005 roku.
Na razie etap rozruchu
- Otwarcie naszego terminalu jest ważnym wydarzeniem dla Gdańska i całej Polski - stwierdził Colin Chanter, prezes zarządu DCT Gdańsk SA. - Przed dwoma laty w jego rejonie była plaża. W ciągu roku zbudowano pirs, czyli sztuczny półwysep, mający długość 600 metrów i szerokość ponad 300 m. Dzisiaj terminal, wyposażony w suwnice i inne urządzenia przeładunkowe, już funkcjonuje. Ten tydzień stanowi dla nas uwieńczenie ponad dwuletnich wysiłków. Ich efektem jest zbudowanie nowoczesnego terminalu kontenerowego na światowym poziomie technicznym, w którym już 1 czerwca obsłużono pierwszy kontenerowiec.
Fred Kamperman, dyrektor generalny DCT Gdańsk SA, podkreśla, że terminal jest przygotowany do przyjmowania największych statków, jakie mogą przepłynąć przez Cieśniny Duńskie, a te mają głębokość około 15 m. Natomiast głębokość basenu przy drugim stanowisku przeładunkowym terminalu wynosi 16,5 m, co oznacza, że mogłyby być przy nim przeładowywane kontenerowce oceaniczne nawet o pojemności ponad 10 tys. TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych. Możliwość przypływania największych statków kontenerowych ograniczają jednak bałtyckie cieśniny. Założono, że w przyszłości terminal DCT będzie obsługiwać duże statki, przypływające bezpośrednio z dużych portów położonych nad oceanami.
Obecnie do terminalu wpływają trzy kontenerowce tygodniowo. Są to statki oceanicznej firmy żeglugowej CMA CGM oraz operatorów dowozowych - Team Lines i ISN. Kontrahentów będzie przybywać. Rozwój terminalu i zwiększenie się obsługiwanych w nim linii wymaga czasu. Docelowo w pierwszej fazie rozruchu jego roczna zdolność przeładunkowa ma osiągnąć 500 tys. TEU, a w drugiej, po rozbudowie - 1 mln TEU. Do tego dochodzi możliwość przeładowywania coi roku 160 tys. jednostek ro - ro, będących ładunkami na pojazdach.
Pogłębianie i betonowanie
- Pierwszy raz nad Bałtykiem zbudowaliśmy terminal portowy, który posiada pirs usypany na obszarze morskim - podkreśla Frank Utes, kierownik kontraktu Hochtief Construction AG Infrastructure Polska. - Zakończenie pierwszego etapu jego budowy jest kamieniem milowym w rozwoju infrastruktury morskiej w Polsce, a także - w całym regionie nadbałtyckim. W trakcie prac budowlanych wykorzystano najnowsze technologie hydrotechniczne i nowe materiały.
Podczas budowy terminalu pogłębiarki wydobyły około 5 mln m sześciennych urobku z dna morskiego. Urobkiem tym wypełniono pirs. Posłużył on też do podniesienia powierzchni terminalu do 3,5 m nad poziomem morza. Wykonano około 2 km stalowej ścianki szczelnej pirsu, którą osadził w dnie ogromny kafar pływający "Odin", jeden z pięciu największych w Europie. Ścianka złożona jest ze pali i profili ze stali o podwyższonej odporności na korozję, mających długość po około 20 m i łączną masę 11,5 tys. ton. Po raz pierwszy w naszym kraju zastosowano w budownictwie wodnym tak duże profile. Roboty betonowe pochłonęły 26 tys. m sześciennych betonu i 2,6 tys. ton stali zbrojeniowej. Na nawierzchnie placów składowych, parkingów i dróg wewnętrznych zużyto 59 tys. m sześciennych betonu, 100 tys. m sześciennych żwiru i 30 m sześciennych asfaltu.
Na zdjęciu 2: Colin Chanter, prezes zarządu DCT Gdańsk SA, podkreśla, że otwarcie terminalu kontenerowego w Porcie Północnym jest ważnym wydarzeniem dla Gdańska i całej Polski.
Wstawka 1:
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk SA
n Projekt - konsorcjum Biura Projektów Budownictwa Morskiego Projmors w Gdańsku oraz firm Wuprohyd w Gdańsku i North - Investments Gdańsk
n Wykonawca - konsorcjum Hochtief Polska
n Powierzchnia pirsu - 21 hektary
n Powierzchnia całkowita terminalu - 44 hektary
n Stanowisko I z rampą ro - ro o szerokości 40 m: długość nabrzeża - 265 m, głębokość -13,5 m
n Stanowisko II: długość nabrzeża - 385 m, głębokość - 16,5 m
n Suwnice nabrzeżowe post - Panamax - 3
n Samojezdne suwnice placowe - 5
n Długość bocznicy kolejowej - 2 km
n Długość obsługiwanego składu kolejowego - 600 m
n Pojemność składowa - 6 000 TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych
n Liczba miejsc parkingowych przed wjazdem - 100 ciężarówek
n Roczna zdolność przeładunkowa - 500 tys. TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych
Wstawka 2:
DCT Gdańsk SA
Spółka z Wielkiej Brytanii, zarejestrowana w Polsce, będąca w większości własnością Global Infrastructure Fund (GIF), specjalnego funduszu zarządzanego przez Macquaire Bank Group, z siedzibą główną w Australii. Brytyjską firmę utworzono specjalnie, aby zbudować nowy terminal kontenerowy w Gdańsku.
Plan na budowę Tarczy Wschód – minister podał szczegóły
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?