Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Raport GKR. Co Gdańsk zrobił dla rowerzystów?

Redakcja
Wraz z zaproszeniem na Wielki Przejazd Rowerowy, który odbędzie się w Gdańsku w niedzielę 30 maja (start o godz. 12.00 - ul. Rajska przy CH Madison), Gdańska Kampania Rowerowa przekazała nam raport oceniający rowerowe działania miasta w okresie od czerwca 2009 r. do maja 2010 r.

Dokument otrzymał również prezydent Paweł Adamowicz, zaproszony na niedzielne spotkanie przy skrzyżowaniu Rajskiej i Heweliusza o godz. 11.45. Rowerzyści chcieliby poznać stanowisko miasta w sprawach przez nich poruszanych, a przy okazji wręczyć włodarzowi prezent – niespodziankę od GKR.
Poniżej publikujemy treść raportu przygotowanego przez Gdańską Kampanię Rowerową.

Ocena rowerowych działań Miasta Gdańska

Inwestycje

Wybudowano ok. 5 km dróg rowerowych (ul. Łostowicka i ul. Nowatorów). Nie powstał żaden odcinek najpotrzebniejszych dróg rowerowych w centrum miasta, zwłaszcza w Śródmieściu. Projekty obu wybudowanych inwestycji nie były konsultowane z organizacjami rowerowymi, co zaowocowało poważnymi wpadkami – np. na drodze rowerowej w ul. Łostowickiej znajduje się miejsce tłumnego oczekiwania pasażerów na miejskie autobusy.
Pomimo upływu ponad 3 lat od rozpoczęcia przygotowań, nadal nie została podpisana umowa o dofinansowaniu trójmiejskiego programu rozbudowy dróg rowerowych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego UE (dla Gdańska projekt ten przewiduje dofinansowanie budowy ok. 40 km dróg rowerowych).
Powstał jeden kontrapas o długości ok. 200 m. w ulicy Ogarnej.
Nie ruszył, zapowiadany na marzec, program dopuszczenia ruchu rowerowego pod prąd na wszystkich ulicach Śródmieścia.
Żadna z dużych inwestycji drogowych miasta planowanych na najbliższe lata nie została w części dotyczącej infrastruktury rowerowej skonsultowana z organizacjami rowerowymi (dotyczy to zwłaszcza tras: Słowackiego, Sucharskiego, Drogi Zielonej, Nowej Wałowej). Wizualizacje projektów udostępniane w Internecie pokazują rozwiązania projektowe, niezgodne ze standardami zatwierdzonymi przez UM i dobrą praktyką znaną z Europy Zachodniej.
Planowana, wiele lat opóźniona rewitalizacja drogi technicznej na wale Kanału Raduni, nie uwzględnia potrzeb rowerzystów i rolkarzy (nawierzchnia asfaltowa), a Miasto Gdańsk nie doprowadziło do pozytywnego rozstrzygnięcia tej sprawy. Południe Gdańska traci szansę na jedyną tej miary promenadę pieszo-rowerowo-rolkową, jaką w północnej części miasta jest promenada w pasie nadmorskim.
Planowana rewitalizacja ulicy Wajdeloty we Wrzeszczu znacząco pogorszy warunki ruchu rowerowego na ulicy kluczowej dla dojazdów do stacji SKM Gdańsk - Wrzeszcz.

Mała Infrastruktura Rowerowa

Pomimo obietnic i zapowiedzi, nie pojawiły się żadne nowe stojaki rowerowe pozwalające przypiąć ramę roweru. Zarząd Dróg i Zieleni nadal stawia stojaki pozwalające zapiąć wyłącznie przednie koło roweru, niezgodne z zatwierdzonymi przez UM standardami (ostatnio w odnowionym parku w Brzeźnie).
Nie powstał ani jeden monitorowany parking rowerowy przy stacjach SKM i węzłach przesiadkowych; lokalizacje i forma techniczna parkingów nie zostały uzgodnione z organizacjami rowerowymi, a informacja o jedynym spotkaniu na ten temat została rozesłana pocztą polską 12 godzin przed terminem spotkania.

Remonty i bieżące utrzymanie infrastruktury rowerowej

Pół roku temu GKR na prośbę UM przekazała szczegółowy spis ubytków nawierzchni dróg rowerowych z czerwonego asfaltu, prowizorycznie załatanych kostką betonową, dotychczas nie uzupełniono asfaltem ani jednego ubytku.
Pisma w sprawie remontu (dziury, wybijające korzenie, ubytki nawierzchni) drogi rowerowej w ul. Hallera pozostały bez odpowiedzi, droga nie została poddana remontowi.
Większość oznakowania poziomego gdańskich dróg rowerowych nie była odnawiana od wielu lat, a znaki ostrzegawcze, pasy przejść dla pieszych, a zwłaszcza czerwone oznakowania przejazdów rowerowych na jezdniach są w większości wytarte.
Podczas zimy 2009/2010 drogi rowerowe pozostały nie odśnieżone lub były odśnieżane sporadycznie przez okres 2 miesięcy, co uniemożliwiło korzystanie z nich rosnącej liczbie osób poruszających się zimą na rowerze.
Pomimo kontroli NIK, wielokrotnego opisywania sprawy na łamach prasy i wielu interwencji organizacji rowerowych, skandalicznie zaprojektowana droga rowerowa w ul. Podwale Grodzkie (przy kinie Krewetka) nie została przebudowana i w dalszym ciągu stanowi zagrożenie pieszych i rowerzystów a także nie zapewnia ciągłości podróży rowerowych od Bramy Oliwskiej do Targu Drzewnego i dalej w kierunku Głównego Miasta.

Integracja komunikacji rowerowej i zbiorowej

Miasto Gdańsk jako znaczący akcjonariusz firmy SKM, nie tylko nie doprowadziło do wprowadzenia zapowiadanej taryfy zero na przewóz rowerów w SKM przez cały rok, ale nie potrafiło zapobiec wprowadzeniu kuriozalnej „promocji” przewozu roweru za złotówkę na bilety dostępne wyłącznie w kasach SKM. W tym samym czasie ZKM Wrocław wprowadził darmowy przewóz rowerów, a np. SKM Warszawa i Metro Warszawskie utrzymują całoroczną taryfę zero na przewóz jednośladów.

Konsultacje Społeczne

W 2009 roku w UM powołany został Główny Specjalista ds. Komunikacji Rowerowej – Oficer Rowerowy. Jakkolwiek osoba ta jest w naszej ocenie kompetentna i przygotowana do pełnienia swojej funkcji, jak na razie nie widać efektów pracy Oficera Rowerowego, lub pozostają one w sferze zapowiedzi. Ze strony innych agend miasta, a zwłaszcza ZDiZ, widoczne jest permanentne ignorowanie potrzeb rowerzystów, a także standardów technicznych zatwierdzonych przez UM (widać to m.in. na przykładzie montażu wadliwych stojaków na rowery, wadliwym wykonywaniu obniżeń krawężników i pochylni podczas remontów nawierzchni, braku przychylności wobec wniosków o drobne ułatwienia rowerowe i modernizacje zwiększające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów).
Od października 2009 nie są prowadzone konsultacje żadnych projektów dróg rowerowych ani małej infrastruktury rowerowej, przedstawiciele organizacji rowerowych nie są zapraszani na narady projektowe, ani przez ZDiZ, ani przez DRMG, ani też inne agendy Miasta Gdańska.
Od 2 lat ani razu nie został zwołany Zespół Konsultacyjny ds. Komunikacji Rowerowej przy Prezydencie Miasta.

Pełna wersja raportu (uzupełniona licznymi zdjęciami) wkrótce na stronie Gdańskiej Kampanii Rowerowej pod adresem www.rowery.gdansk.pl.

Data publikacji kolejnej oceny: 30 listopada 2010 r. (oceny publikowane będą co pół roku).

Autorem raportu jest Gdańska Kampania Rowerowa – projekt Stowarzyszenia Obywatelska Liga Ekologiczna. Projekt ten, prowadzony od 1996 roku, ma na celu uczynienie z Gdańska miasta przyjaznego rowerzystom, osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach oraz rolkarzom, na wzór licznych miast Europy Zachodniej.
Kontakt z autorami raportu: Gdańska Kampania Rowerowa, [email protected], tel. 609 828 451.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto