- Dwa z nich dotyczą bezpośrednio budowy linii kolejowej, podzielonej w projekcie na dwa zadania (1 i 2) - ale realizowane jednocześnie i przez jednego wykonawcę. Kolejne cztery pozwolenia dotyczą tak zwanej infrastruktury towarzyszącej dla przystanków Brętowo, Jasień, Kiełpinek i Banino. Jej wykonawcą będzie miasto Gdańsk, które otrzyma od PKM gotowy projekt budowlany, wraz z pozwoleniami. Ostatnie z pozwoleń dotyczy odcinka włączeniowego w istniejącą linię kolejową 201 Gdynia - Kościerzyna - wymienia Tomasz Konopacki z PKM.
Czytaj także: Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W kolejce ponad 200 działek do wywłaszczenia
Spółka pracuje właśnie nad wyłonieniem firmy, która nową linię zbuduje. O potężny kontrakt rywalizuje 15 chętnych, a zwycięzcę poznamy najprawdopodobniej w styczniu. Realizacja budowy kolejki, której ukończenie planowane jest na czerwiec 2015 roku, pochłonie około 760 mln zł, z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania.
Zanim budowa PKM się rozpocznie, z jej trasy trzeba usunąć kilkadziesiąt budynków i 17 tys. drzew. Prace rozbiórkowe i wycinka na działkach wykupionych kosztem 100 mln zł od 251 właścicieli rozpoczną się na początku stycznia.
Czytaj także: PKM wybierze wykonawcę. Do przetargu zgłosiło się 19 firm z Europy
PKM zapowiadana jest jako "epokowa inwestycja, która zrewolucjonizuje komunikację". Kolejka pozwoli mieszkańcom peryferyjnych dzielnic Trójmiasta w kilkanaście minut dojechać do centrum Gdyni, Gdańska czy lotniska, a w przyszłości zostanie rozszerzona o połączenia z Kaszubami. Według wstępnych szacunków, między Wrzeszczem a Rębiechowem z kolejki korzystać ma od 6,5 do nawet 10,3 mln osób rocznie.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?