Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sopocki peron piękny jak dawniej [wideo]

Redakcja
Sopocianie wreszcie doczekali się nowego peronu Szybkiej Kolei Miejskiej, który tak naprawdę jest... stary, bo przypomina ten z 1870 roku.

Oddanie wyremontowanego peronu Szybkiej Kolei Miejskiej w Sopocie zbiegło się ze 140. rocznicą istnienia kolei żelaznej w tym mieście. 1 lipca 1870 roku otwarto pierwszą linię na trasie Zoppot-Danzig.

Prace nad renowacją peronu i cofnięciem się w czasie o 140 lat rozpoczęły się jesienią zeszłego roku i prowadzone były tak, by nie zamykać peronu. Początkowo miał być gotowy 10 maja, jeszcze przed rozpoczęciem sezonu turystycznego, ale nie udało się to z powodu bardzo surowej zimy.

- Było długo, ale jest pięknie - krótko podsumował prace budowlane Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - To dobrze wydane pieniądze, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.

Aby uzyskać nowy-stary wygląd trzeba było zebrać szczegółową dokumentację, która umożliwiła na odtworzenie wyglądu słupów, balustrad, ławek i koszy na śmieci. Całość nadzorowała Danuta Zasławska, miejski konserwator zabytków.

Konserwator dbała, by odtworzyć możliwie największą ilość detali. Po zdjęciu kilku warstw farby z kolumn podtrzymujących dach udało się dotrzeć do pierwotnego koloru ochry, który starano się odtworzyć. Bursztynowo-złote elementy były natomiast wykonywane ręcznie.

Podobnie było z płytkami ceramicznymi na ścianach (w charakterystycznym stylu, znanym np. z metra w Londynie, Paryżu, Nowym Jorku, czy kolei w... Sopocie z 1870 roku) oraz kostką bazaltową (pierwotnie zakładano kostkę granitową, ale udało się odnaleźć dokumenty przedstawiające inne podłoże peronu).

- Jedynymi ukłonami w kierunku XXI wieku są dwie windy oraz elektroniczne tablice pokazujące rzeczywisty czas przyjazdu kolejek - mówi Maciej Lignocki, prezes SKM.

Całość kosztów pochłonęła ok. 11 mln złotych. Połowę pokryła Unia Europejska, resztę Szybka Kolej Miejska i miasto.

Warto również przypomnieć, że w podobnym stylu odnowiony zostanie peron dalekobieżny, który sąsiaduje z peronem SKM. Inwestycja, która obejmie również dworzec i przyległe tereny, powinna zakończyć się w 2013 roku.

Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tomasz Bajerski po meczu Abramczyk Polonia Bydgoszcz - Orzeł Łódź

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto