Sporym sukcesem zakończył się przetarg na budowę. Urzędnicy zakładali początkowo, że realizacja inwestycji pochłonie brutto ok. 149,5 mln zł, a najniższa z ofert wyniosła 116,3 mln zł. Na tyle koszt prac wycenia konsorcjum firm MTM Gdynia i Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowe "Rajbud" z Tczewa, więc jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, na inwestycji uda się zaoszczędzić ponad 30 mln zł.
- Umowę w sprawie budowy chcielibyśmy zawrzeć w listopadzie. Prócz realizacji nowej linii, modernizacja czeka ulice i skrzyżowania, a wzdłuż tramwaju powstaną ścieżki rowerowe i nowe oświetlenie - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
Nowy tramwaj pojedzie w ciągu ulic Kartuskiej, Nowolipie i Rakoczego, a prace nad dwutorową 3,6-kilometrową linią, która połączy pętlę na Siedlcach z przystankiem PKM "Brętowo" potrwają do września 2015 r.
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej Etap III B, w ramach którego realizowany jest projekt tramwaju na Morenę, na razie nie ma co prawda oficjalnego potwierdzenia przyznania funduszy unijnych, wynoszących niemal połowę jego - wycenianych na 261 mln zł- inwestycji, ale urzędnicy przekonują, że gdańszczanie nie powinni się tym martwić. - Ze spokojem oczekujemy na podpisanie umowy w sprawie dofinansowania. Ten spokój daje nam obecność na liście indykatywnej. Nasz wniosek jest aktualnie analizowany, ale mamy nadzieję, że umowę podpiszemy jeszcze w tym roku - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Linia nowinek
Nowością będzie fakt, że na części trasy tramwaj i autobusy komunikacji miejskiej pojadą wspólnym pasem. Autobusy jadące w kierunku Moreny mają wjeżdżać na torowisko przed skrzyżowaniem ul. Rakoczego z Jaśkową Doliną (tam zjadą też z torów autobusy jadące w przeciwnym kierunku) Drugi zjazd i wjazd będą zaraz za skrzyżowaniem z ulicą Bulońską.
Pożyteczną ciekawostką będzie przystanek "Warneńska", gdzie na jednym pasie zatrzymywać się będzie tramwaj i autobus, ale to nie jedyny wyjątkowy przystanek na nowej linii. Ostatni planowany na linii - "Brętowo", będzie wspólny dla tramwaju i PKM, a pasażerowie korzystać będą ze wspólnego peronu umożliwiającego przesiadkę bezpośrednio z kolejki na tramwaj w systemie "door-2-door".
Inne rozwiązanie zastosowano przy skrzyżowaniu ulic Rakoczego i Bulońskiej tak zwany trójkąt torowy - służący do zawracania (przypominającego to samochodowe "na kopertę").
Trochę cierpliwości
- Od poniedziałku, na trzy tygodnie, będziemy zmuszeni ograniczyć przejazd do dwóch pasów - po jednym w każdym kierunku- w rejonie budowanego przy ul. Rakoczego przystanku - mówi Tomasz Konopacki, główny specjalista ds. kontaktów społecznych PKM. - W ciągu 20 dni będziemy zmieniać organizację ruchu w tym rejonie, ale zawsze do dyspozycji kierowców pozostawimy po jednym pasie w każdym kierunku. W minionych 4 miesiącach wykonawca wybudował w tym miejscu wszystkie podpory wiaduktu kolejowego oraz mur oporowy, więc chcemy rozpocząć prace związane z budową przęseł wiaduktu kolejowego nad jezdnią - dodaje.
PKM przekonuje, że czasowe utrudnienia to konieczność, a trwać będą najkrócej jak to możliwe.
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej Etap III B nie oznacza jednak tylko połączenia Siedlec z Moreną - w dalszej kolejności zbudowane zostanie też dodatkowe odgałęzienia linii tramwajowej od ulicy Rakoczego do ulicy Bulońskiej.
Jazzująca Morena
Pod koniec września Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdańsku podpisał umowę z bydgoską Pesą na dostarczenie pięciu tramwajów Jazz Duo. Koszt każdego to niespełna 7 mln zł, a przewoźnik przekonuje, że to dobra inwestycja.
- Dzięki wielu nowoczesnym rozwiązaniom technicznym pojazdy te spełniają trzy ważne kryteria: są przyjazne pasażerom - w stu procentach niskopodłogowe, klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w nowoczesną informację pasażerską i monitoring. Mogą poruszać się na torowiskach o dużej pochyłościach, co umożliwia obsługę komunikacyjną tzw. "górnego tarasu". Są dwukierunkowe, dzięki czemu mogą jeździć na liniach nieposiadających klasycznej pętli - wymienia Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji ZKM.
Ostatni z zamówionych pięciu składów trafi do miasta pod koniec 2014 roku, ale uruchomienie linii przewidziane jest na jesień 2015 r. mniej więcej w tym samym czasie regularne kursy rozpocznie PKM.
Projekt ubiega się o dofinansowanie Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Priorytet VII Transport przyjazny środowisku
Działanie 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych. Szacunkowa wartość projektu - 261 231 363 zł. Wnioskowana kwota dofinansowania z Unii Europejskiej - 125 269 635 zł
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?