- Ten projekt cieszy się w ministerstwie wielką przychylnością i na pewno znajdziemy sposób, by dopiąć finansowanie - twierdzi Andrzej Massel. - Projekt jest bowiem wyjątkowy w skali naszego kraju. Zawiera jednocześnie elementy miejski, metropolitalny, połączenia lotniskowego oraz regionalny. Połączy aglomerację trójmiejską z regionem - Kartuzami, Kościerzyną, a w przyszłości także z Bytowem. To projekt wizjonerski, który będzie służył za przykład kolejnym, w innych regionach kraju.
Kwota, którą według szacunków spółki Pomorska Kolej Metropolitalna SA trzeba będzie przeznaczyć na wykup gruntów, jest niebagatelna.
- To 164 miliony złotych, czyli kilkakrotnie więcej, niż szacowano początkowo - przyznaje Krzysztof Rudziński, prezes PKM SA.
- To naturalna logika tego rodzaju przedsięwzięć. Kolej jest budowana na danym terenie, by pobudzić jego rozwój, a gdy się to udaje, grunty drożeją - tłumaczy Ryszard Świlski, wicemarszałek woj. pomorskiego. - Zainteresowanie przedsiębiorców tą inwestycją jest ogromne, wielu deklaruje nawet własny udział, by zyskać dogodną lokalizację.
Zdaniem samorządowców, przedsięwzięcie nabrało już takiego rozpędu, że teraz, nawet gdyby ktoś chciał, to już nie sposób byłoby go wyhamować.
- Decyzję środowiskową, co najistotniejsze, już mamy i dzięki temu możemy składać wnioski o decyzje lokalizacyjne, co zamierzamy uczynić w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Jest już też czas na wniosek o pełne dofinansowanie inwestycji - wymienia Krzysztof Rudziński.
Na szlaku PKM trwa wycinka, wkrótce druga tura konsultacji
Zgodnie z planem, pierwsze zadanie pierwszego etapu inwestycji, czyli linia "Lotnisko-trasa 201", która z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy połączy Gdynię, ma być gotowa jeszcze przed rozpoczęciem Euro 2012. Pierwsza łopata na placu budowy tego połączenia ma zostać wbita na przełomie 2011 i 2012 roku.
Natomiast cała inwestycja ma być oddana do użytku pasażerów w pierwszym kwartale 2015 roku. Będzie jak dotąd największym przedsięwzięciem infrastrukturalnym samorządu województwa pomorskiego. Jego wartość to ponad 700 mln zł netto. Linia kolejowa PKM spiąć ma Gdańsk Wrzeszcz z Lotniskiem im. Lecha Wałęsy i dalej połączyć się z istniejącą linią kolejową Gdynia- Kościerzyna. Wzdłuż tej 20-km trasy powstać ma osiem przystanków (od dziś, od godz. 11 w holu Sali Okrągłej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku można oglądać wystawę prac nagrodzonych w konkursie na ideową koncepcję architektoniczną przystanków PKM).
6 z 8 przystanków pełnić ma funkcję węzłów integracyjnych dających możliwość pozostawiania samochodu lub roweru na parkingu i kontynuacji podróży pociągiem. Będą też w pełni zintegrowane z istniejącą komunikacją tramwajową i autobusową. Dzięki nowej linii będzie można zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni dostać się do Portu Lotniczego w Rębiechowie w ciągu 20 minut.
Czytaj także: Wyróżnione przystanki PKM nawiązują stylem do ECS i Muzeum II Wojny Światowej (galeria)
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?