Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trzeci z zamówionych przez Port Gdański Eksploatacje dźwigów Liebherr dostarczony na Dworzec Drzewny

Jacek Klein
Jacek Klein
Ostatni z trzech zamówionych dotarł do portu kilka dni temu. Przy nabrzeżu Dworzec Drzewny zacumował 105-metrowy statek Meri przeznaczony do przewozu ciężkich i ponadgabarytowych ładunków. Na swoim pokładzie z przywiózł wielofunkcyjny żuraw portowy Liebherr LHM 550, wyprodukowany w fabryce w Rostocku.

Liebherr LHM 550 to żuraw uniwersalny - dzięki szerokiemu wachlarzowi dostępnych chwytaków może przeładowywać zarówno węgiel, zboże, rudy, złom, ale także ładunki skonteneryzowane niezależnie od wielkości kontenera.

Jest to też maszyna mobilna. Żuraw jest posadowiony na podwoziu, które składa się z 72 kół. Waży ponad 400 ton. Jego samodzielny udźwig, w zależności od wychylenia ramienia, wynosi do 100 ton. Może pracować dzięki klasycznemu silnikowi diesla, ale też dzięki silnikowi elektrycznemu, co pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 generowanej podczas prowadzonych prac, wpisując się w idee dekarbonizacji branży morskiej.

W chwytaku nowego Liebherra zmieści się 28 ton węgla, to trzy razy więcej niż w starszych modelach.

Wszystkie trzy żurawie będą pracować na świeżo wyremontowanym przez Port Gdańsk nabrzeżu Dworzec Drzewny, ale dzięki swojej mobilności będą także realizować przeładunki w sąsiedztwie, na Nabrzeżu Rudowym, w okolicy Basenu Górniczego.
Wszystkie trzy potężne dźwigi będą miału dużo pracy. Gdański port notuje rekordowe przeładunki, zarówno w Porcie Zewnętrznym jak i Wewnętrznym. Wzrasta także wydajność infrastruktury przeładunkowej.

- Pod koniec 2022 r. do PGE SA trafił pierwszy dźwig LHM 550. Jest to drugi najciężej pracujący dźwig w Europie pod względem przepracowanych motogodzin. To pokazuje zaangażowanie i skalę zwiększenia wydajności - powiedział Szymon Mikołajczak, dyrektor Handlowy PGE SA podczas drugiego spotkania biznesowego Polska - Ukraina.

Wojna w Ukrainie spowodowała wzrost znaczenie portu na szlakach tranzytowych, a tym samym wzrost przeładunków. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy do Gdańska zawinęło w sumie 1 832 statków handlowych (średnie GT 24 585). To więcej o 125 jednostek niż w I połowie 2022 r. (wówczas średnie GT wynosiło 20 394).

W ciągu pierwszego półrocza na nabrzeżach gdańskiego portu przeładowano 41,2 mln ton towarów. To wzrost o 36 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Aż o 66,7 proc. wzrosły przeładunki w Porcie Wewnętrznym. To zasługa modernizacji nabrzeży oraz inwestycjom, m.in. w wydajne dźwigi.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

Zobacz też na dziennikbaltycki.pl:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Trzeci z zamówionych przez Port Gdański Eksploatacje dźwigów Liebherr dostarczony na Dworzec Drzewny - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto