Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Gdańsku rozbudowują się kolejne galerie handlowe

Maciej Pietrzak
Morski Park Handlowy na Szadółkach będzie jeszcze większy
Morski Park Handlowy na Szadółkach będzie jeszcze większy mat.prasowe
W Trójmieście działa obecnie 27 galerii, z czego zdecydowana większość w Gdańsku. Na tysiąc mieszkańców wypada ponad 500 metrów kwadratowych powierzchni handlowej, a to znacznie więcej niż średnia zarówno krajowa - 250 m kw., jak i europejska - 200 m kw.

Z 24,5 do 41 tys. metrów kwadratowych zwiększy się pod koniec przyszłego roku powierzchnia Morskiego Parku Handlowego przy ul. Przywidzkiej w Gdańsku. Wiosną otwarty zostanie kolejny handlowy gigant - Forum Gdańsk w ścisłym centrum miasta. Galerie handlowe w stolicy Pomorza od lat wyrastają jak grzyby po deszczu, dwie wspomniane nowe inwestycje z pewnością jeszcze bardziej zaostrzą walkę o klienta. Jak podkreślają eksperci, starsze obiekty handlowe - jeśli chcą przetrwać - muszą zacząć się zmieniać i specjalizować w wybranych dziedzinach.

Handlowe zagłębie na Szadółkach rozrasta się

Obecnie na Morski Park Handlowy składają się m.in. sklepy: Carrefour, OBI, Media Expert, Jula czy Agata Meble. Nowa część, której budowa właśnie się rozpoczęła, przylegać będzie do ostatniego z nich. Jakie sklepy się w niej znajdą jeszcze nie wiadomo, firma Savills odpowiedzialna za komercjalizację MPH prowadzi rozmowy z najemcami z różnych branż.

Również pod koniec przyszłego roku, po drugiej stronie ulicy, ma zostać otwarty Park Handlowy Przywidzka. Ta budowa jednak jeszcze nie wystartowała. Kompleks ma dysponować ma powierzchnią 11,7 tys. m. kw na którym zmieści się 17 lokali handlowo-usługowych.

To stracony obszar dla tkanki miejskiej

- W tym rejonie Gdańska dewastacja w polityce przestrzennej poczyniła największe szkody. Cały ten obszar jest wynaturzeniem i karykaturą organizmu miejskiego. Tego obszaru nie da się już bardziej odhumanizować, więc kolejne centrum handlowe w tym monstrualnym kombinacie już niczego właściwie nie zmienia. Z drugiej strony pozytywnym efektem rozbudowy na Szadółkach jest to, że być może „wyssie” ona potencjał do budowania dalszych tego typu obiektów w innych częściach miasta, gdzie ich obecność byłaby odczuwalna bardziej boleśnie - komentuje Paweł Mrozek, urbanista ze Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Dużym problemem zagłębia handlowego na Szadółkach jest też to, że za powstawaniem nowych sklepów nie nadąża rozwój infrastruktury drogowo-komunikacyjnej. Węzeł Szadółki i ulica Nowa Jabłoniowa wciąż są dopiero w fazie projektowania.

Czy Forum Gdańsk będzie rewolucją na rynku?

Nie centrum handlowym a „galerią społecznościową” ma być według jej władz z kolei powstający na Targu Rakowym i Siennym kompleks Forum Gdańsk. Efekt ten ma zostać osiągnięty dzięki przeznaczeniu 40 proc. przestrzeni na dostępne całodobowo funkcje publiczne.

- Chcemy być miejscem które wpisuje się w najnowszy trend na rynku, polegający na tworzeniu nie tyle przestrzeni handlowych, ale tzw. miejsc spotkań, gdzie można przyjść, aby się zrelaksować, obejrzeć dobry film, spędzić miło czas z przyjaciółmi w kawiarni czy restauracji - podkreśla Magda Gibney, dyrektor Forum Gdańsk.

Pod koniec października środowisko o przyszłości rynku gdańskich galerii handlowych dyskutowało w ramach Properity Forum Trójmiasto. Podkreślano, że inwestorzy muszą teraz kłaść nacisk, aby w ich obiektach część rekreacyjna wypoczynkowo-gastronomiczna była częścią najbardziej eksponowaną. Łukasz Tomczak, dyrektor zarządzający CH Manhattan, mówił, że powstanie Forum Gdańsk nie będzie zagrożeniem dla jego obiektu.

- Nie będzie przecież tak, że wszystkie obiekty przestaną być nagle rentowne. Ważne jest to, aby budować pewną unikatowość. Takie elementy jak np. biblioteka publiczna, która stała się kilka lat temu najemcą CH Manhattan i inni niekonwencjonalni najemcy są nie do przecenienia - mówił.

Środowisko jest zgodne, że otwarcie się Forum Gdańsk nie powinno negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie lokalnych i mniejszych galerii bazujących na lojalnej bazie stałych klientów. Spadek obrotów, chociażby przez wzgląd na odpływ klientów regionalnych i weekendowych, mogą za to odczuć większe centra, takie jak chociażby Galeria Bałtycka. Jej władze jednak również szykuje się do zaplanowanej na 2019 rok rozbudowy i nowego rozdania w walce o klienta.

Zakaz handlu w niedzielę podszyty intencją „wepchnięcia ludzi do kościoła". B. Nowacka o projekcie ustawy autorstwa PiS

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto