Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wodowanie kadłuba statku rybackiego

Jacek Sieński
Do jednej ze swoich dawnych specjalności produkcyjnych, jaką jest budowa statków rybackich, powróciła Stocznia Północna SA w Gdańsku z Grupy Remontowa. Częściowo wyposażony kadłub trawlera rybackiego typu B 689 zwodowano w piątek z jej pochylni zrzutowej. Został on zbudowany dla duńskiej stoczni Karstensens Shipyard Ltd. w Skagen, która dokończy na nim roboty wyposażeniowe.

Trawler zamówiła w stoczni Karstensens firma połowowa Doyle Fishing Company Ltd. z Killybegs w Irlandii. Ma być przekazany przez Duńczyków irlandzkiemu armatorowi 1 listopada tego roku. Trawler będzie nosić nazwę "Mrs Doyle", czyli "Pani Doyle".

- Zwodowany trawler jest wyposażony w ponad 70 procentach - zaznacza Jan Paszkowski, dyrektor marketingu "Północnej". - Zainstalowane są na nim między innymi silnik napędu głównego ze śrubą oraz inne urządzenia i systemy okrętowe. Duński kontrahent zamówił dwa takie siostrzane trawlery. Drugi powinien być mu przekazany w maju tego roku. Obecnie na rynku okrętowym występuje duże zainteresowanie statkami rybackimi. Prowadzimy negocjacje z Norwegami dotyczące ewentualnej budowy kolejnych statków.

Z Trójmiasta do Wielkiej Brytanii

Trawler B 689 ma długość 62,6 m, szerokość - 12,8 m i wysokość (do górnego pokład ochronnego) - 7,8 m. Jego napęd stanowi silnik Caterpillar o mocy 3000 kW. Statek przeznaczony jest do tradycyjnych połowów ryb włokiem pelagicznym (workowatą siecią holowaną w toni morskiej przez kuter lub trawler). Ma poławiać głównie makrele i ostroboki na łowiskach północnoatlatyckich. Mrs Doyle będzie bazować w porcie Killybegs, leżącym nad atlantycką zatoką Donega, największym irlandzkim ośrodku rybackim.

"Północna" buduje statki rybackie od 1948 roku, kiedy to zmontowano pierwsze drewniane, bałtyckie kutry typu MIR - 20. W latach 1951 - 1954 zbudowano w niej serię 31 lugrotrawlerów rybackich typu B - 11, a w latach 1955 - 1957 - serię 23 zmodyfikowanych lugrotrawlerów B 17. Statki te eksploatowały państwowe przedsiębiorstwa połowowe, operujące na Morzu Północnym.

W latach 90. ubiegłego wieku i na początku pierwszej dekady tego stulecia, "Północna" budowała częściowo wyposażone kadłuby trawlerów czy superseinerów dla stoczni holenderskich i skandynawskich. W ostatnim dziesięcioleciu jej specjalnością stały się statki offshore, do obsługi podmorskich pól wydobywczych ropy i gazu oraz komunikacyjne promy pasażersko samochodowe. Gdańska stocznia nie zrezygnowała jednak z oferowania innych typów statków, m. in. rybackich. Obok 2 trawlerów dla Duńczyków, w tym roku przekaże ona norweskiemu kontrahentowi wyposażony w dużym stopniu 65 - metrowy trawler typu B 343.

Od 2003 roku głównym udziałowcem Stoczni Północnej jest Gdańska Stocznia Remontowa SA. Od bieżącego roku na rynkach zagranicznych "Północna" występuje pod nazwą Remontowa Shipbuilding SA.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto