Trawler zamówiła w stoczni Karstensens firma połowowa Doyle Fishing Company Ltd. z Killybegs w Irlandii. Ma być przekazany przez Duńczyków irlandzkiemu armatorowi 1 listopada tego roku. Trawler będzie nosić nazwę "Mrs Doyle", czyli "Pani Doyle".
- Zwodowany trawler jest wyposażony w ponad 70 procentach - zaznacza Jan Paszkowski, dyrektor marketingu "Północnej". - Zainstalowane są na nim między innymi silnik napędu głównego ze śrubą oraz inne urządzenia i systemy okrętowe. Duński kontrahent zamówił dwa takie siostrzane trawlery. Drugi powinien być mu przekazany w maju tego roku. Obecnie na rynku okrętowym występuje duże zainteresowanie statkami rybackimi. Prowadzimy negocjacje z Norwegami dotyczące ewentualnej budowy kolejnych statków.
Z Trójmiasta do Wielkiej Brytanii
Trawler B 689 ma długość 62,6 m, szerokość - 12,8 m i wysokość (do górnego pokład ochronnego) - 7,8 m. Jego napęd stanowi silnik Caterpillar o mocy 3000 kW. Statek przeznaczony jest do tradycyjnych połowów ryb włokiem pelagicznym (workowatą siecią holowaną w toni morskiej przez kuter lub trawler). Ma poławiać głównie makrele i ostroboki na łowiskach północnoatlatyckich. Mrs Doyle będzie bazować w porcie Killybegs, leżącym nad atlantycką zatoką Donega, największym irlandzkim ośrodku rybackim.
"Północna" buduje statki rybackie od 1948 roku, kiedy to zmontowano pierwsze drewniane, bałtyckie kutry typu MIR - 20. W latach 1951 - 1954 zbudowano w niej serię 31 lugrotrawlerów rybackich typu B - 11, a w latach 1955 - 1957 - serię 23 zmodyfikowanych lugrotrawlerów B 17. Statki te eksploatowały państwowe przedsiębiorstwa połowowe, operujące na Morzu Północnym.
W latach 90. ubiegłego wieku i na początku pierwszej dekady tego stulecia, "Północna" budowała częściowo wyposażone kadłuby trawlerów czy superseinerów dla stoczni holenderskich i skandynawskich. W ostatnim dziesięcioleciu jej specjalnością stały się statki offshore, do obsługi podmorskich pól wydobywczych ropy i gazu oraz komunikacyjne promy pasażersko samochodowe. Gdańska stocznia nie zrezygnowała jednak z oferowania innych typów statków, m. in. rybackich. Obok 2 trawlerów dla Duńczyków, w tym roku przekaże ona norweskiemu kontrahentowi wyposażony w dużym stopniu 65 - metrowy trawler typu B 343.
Od 2003 roku głównym udziałowcem Stoczni Północnej jest Gdańska Stocznia Remontowa SA. Od bieżącego roku na rynkach zagranicznych "Północna" występuje pod nazwą Remontowa Shipbuilding SA.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?