Początki kolei do Gdańska to jednak już 1842 rok, gdy rząd pruski (Gdańsk z Pomorzem należał wówczas do zaboru pruskiego) zdecydował o rozpoczęciu prac projektowych za pieniądze z podatku... solnego. Dwa lata później zdecydowano o poprowadzeniu torów do Gdańska przez Wisłę w Tczewie.
Serwis specjalny o historii Gdańska
Budowa gdańskiego odcinka Kolei Wschodniej Berlin - Bydgoszcz - Prusy Wschodnie ruszyła pod koniec 1849 r. Na ułożenie 31,71 kilometrów jednego toru i wybudowanie dwóch mostów - w Malborku i Tczewie, zarezerwowano 23,50 mln talarów. Wliczono również prace modernizacyjne bastionów przy Opływie Motławy, m.in. budowę ufortyfikowanej bramy kolejowej.
Próbny pociąg wjechał do Gdańska 19 lipca. Pociąg specjalny z Fryderykiem Wilhelmem IV wyruszył z Bydgoszczy 5 sierpnia o godz. 7, a do Gdańska dotarł o godz. 16:30. Po drodze, na stacjach odbywały się miniuroczystości na cześć wizyty koronowanej głowy. Co ciekawe, dworzec przy ul. Toruńskiej oddano później niż stację kolejową, bo dopiero w październiku 1852 r.
Spór o orła na Bramie Nizinnej
Kolejowa rewolucja w Gdańsku dopiero się jednak zaczęła...
Policja radzi jak zaplanować podróż
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?