MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Remont kamienicy w Gdańsku za 5 mln zł zakończony, wprowadzą się do niej cztery rodziny. Kolejna inwestycja w zasoby komunalne

AR
Budynek doczekał się m.in. odnowienia elewacji frontowej.
Budynek doczekał się m.in. odnowienia elewacji frontowej. Piotr Wittman/www.gdansk.pl
Ponad pięć milionów złotych kosztował remont kamienicy komunalnej na Dolnym Mieście w Gdańsku. Prace właśnie zakończyły się. Do wyremontowanych wnętrz wprowadzą się wkrótce cztery gdańskie rodziny, które oczekują w kolejce na lokal od gminy. Kolejne, podobne inwestycje, zlecane przez urzędników Gdańskich Nieruchomości, są w toku.

Zabytkowa kamienica odnowiona. Jakie prace zrealizowano?

W budynku przy ul. Toruńskiej 25 na Dolnym Mieście powstały cztery mieszkania komunalne o powierzchni od 56,53 do 94,85 metrów kwadratowych. Zaadaptowana została także przestrzeń użytkowa na parterze zabytkowej kamienicy.

Odnowiono elewację frontową, wykonano prace izolacyjne, konstrukcyjne, instalacyjne i wykończeniowe. W kamienicy zamontowano również urządzenia pozwalające na monitorowanie zużycia energii i mediów. Budynek uzupełniono o instalację fotowoltaiczną i podłączono do miejskiej sieci ciepłowniczej.

Z uwagi na zabytkowy charakter kamienicy, wybudowanej na przełomie XIX i XX wieku, remont wymagał prac nie tylko konstrukcyjnych, ale też konserwatorskich.

Odtworzono oryginalną stolarkę drzwiową i okienną oraz detale sztukatorskie fasady budynku. Poddano renowacji zdobione piece kaflowe i schody. Prace te odbywały się pod nadzorem konserwatora zabytków.

LOKALIZACJA WYREMONTOWANEJ KAMIENICY

- Na klatce schodowej znajduje się oryginalna lamperia z płytek ceramicznych, która została poddana konserwacji i częściowemu odtworzeniu na wzór historycznej - precyzuje Ziemowit Borowczak, dyrektor Gdańskich Nieruchomości. - Na elewacji frontowej znajduje się malowany szyld, który został odnowiony i wyeksponowany przy okazji renowacji obiektu.

- Przeprowadzone prace pozwoliły nie tylko na przywrócenie dawnego blasku budynku, ale także na przystosowanie nieruchomości do zamieszkiwania na miarę XXI wieku - dodaje Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Modernizacji przeprowadzono w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Unijne dofinansowanie na zrealizowane prace wyniosło około dwóch milionów złotych.

Kilka inwestycji na Dolnym Mieście już zostało sfinalizowanych, kolejne są w toku

Pod koniec ubiegłego roku do użytku została oddana kamienica przy ul. Łąkowej 18. Sąsiaduje z charakterystycznym, żółto-niebieskim budynkiem przy ul. Łąkowej 20. Jego kompleksowy remont zakończył się w marcu tego roku. To nie koniec inwestycji komunalnych w tej części Gdańska.

- Aktualnie na terenie Dolnego Miasta remontujemy pięć kamienic - mówi Ziemowit Borowczak. - Jeszcze w tym roku planujemy rozpocząć remonty kolejnych czterech, przy ul. Łąkowej 14, Łąkowej 28, Ułańskiej 11 i Dolnej 3. Cały czas działamy też, aby wyremontować inne zabytkowe budynki, między innymi zabudowę Bastionu Królik. Niedawno ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na sporządzenie dokumentacji projektowej.

- Pięknieją budynki nie tylko na Dolnym Mieście, ale także w innych częściach Gdańska - dodaje Aleksandra Dulkiewicz. - Gdańskie Nieruchomości przygotowują się do remontów kolejnych ponad stu obiektów komunalnych, zarówno mieszkalnych, jak i usługowych. Przygotowanie dokumentacji dla wszystkich budynków pochłonie 15 mln złotych. Około 300 mln złotych kosztować będą już konkretne prace remontowe w budynkach. Rozpoczną się jeszcze w tym roku.

Remonty lokali komunalnych w Gdańsku. Samorządowcy i urzędnicy prowadzą je we właściwym tempie?

Przypomnijmy, że działalność Gdańskich Nieruchomości i władz miasta odnośnie kształtowania polityki mieszkaniowej w Grodzie nad Motławą od dawna budzą wątpliwości przedstawicieli opozycji.

Politycy Prawa i Sprawiedliwości wielokrotnie informowali w ostatnich latach, że ich zdaniem tempo remontów lokali komunalnych jest niewystarczające.

Trwa głosowanie...

Jak oceniasz tempo remontów lokali komunalnych w Gdańsku?

Przed ostatnimi wyborami samorządowymi zwracali uwagę, że w Gdańsku na mieszkanie od gminy czeka już 1,7 tysiąca osób. Jednocześnie samorząd dysponuje ponad tysiącem pustych lokali, a koszt ich utrzymania zbliża się już do kwoty 6 mln zł rocznie.

Urzędnicy w odpowiedzi tłumaczyli, że remonty lokali komunalnych są trudne i skomplikowane. W ich przypadku często wymagane jest uzyskanie zgody wspólnot mieszkaniowych na wykonanie określonych prac.

W niemal 90 procentach remonty takich lokali odbywać muszą się także pod nadzorem konserwatora zabytków. Z kolei koszty utrzymania pustostanów, jak poinformowali "Dziennik Bałtycki" urzędnicy, są niezależne od gminy. Wiążą się z kosztami zarządów nieruchomości wspólnej we wspólnotach mieszkaniowych.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto