Idea specjalnych parkingów jest prosta. Kierowcy bądź rowerzyści zostawiają swoje pojazdy przy stacjach SKM, by dalej podróżować kolejką. Dzięki temu jak twierdzą, szczególnie teraz zaoszczędzają sporo czasu i nerwów.
- Jeździłem przez pewien czas samochodem do Gdańska, ale ostatnio postanowiłem zmienić swoje przyzwyczajenia. Przez remonty w Gdańsku czas podróży zdecydowanie się wydłużył, dlatego zostawiam samochód na parkingu i dalej podróżuję SKM. Widzę, że wiele osób przekonało się, że podróż ZKM nie musi być czymś nie do przeżycia - zaznacza pan Waldemar z Gdyni.
Również studenci, podróżujący kolejkami przyznają, że na peronach i w składach SKM widać coraz więcej osób, których z pewnością stać na jazdę własnym samochodem.
- Osób w garniturach, z laptopami jest coraz więcej. Nie dziwię im się, że wolą jechać kolejką, bo nawet najbardziej nowoczesny samochód, nie przeleci, omijając korki - mówi Michał, student Politechniki Gdańskiej.
W Gdyni taki parking z powodzeniem funkcjonuje przy stacji SKM w Redłowie, a także naprzeciwko banku Nordea na Wzgórzu św. Maksymiliana. W okolicach godz. 8 nie ma już miejsc, by zostawić auto, dlatego władze miasta chcą zaproponować mieszkańcom inne rozwiązanie. Parkingi, dzięki którym przy peronach będzie można zostawić rower. Siedem nowych parkingów rowerowych powstanie w mieście, w tym przy molo w Orłowie, plażach w Śródmieściu i na Babich Dołach oraz centrum handlowym Batory.
Trzy z nich przy przystankach SKM, by zachęcić mieszkańców do dojeżdżania do pracy pociągiem i rowerem. Docelowe miejsca, gdzie cykliści będą mogli zostawiać jednoślady to place przy stacjach w Orłowie, Chyloni oraz Wzgórzu Maksymiliana. Parkingi powstają w ramach projektu "Rozwój komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013". Być może niektóre z nich zostaną stworzone we współpracy z centrami handlowymi. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem jesienią 2012 roku parkingi mają być już gotowe.
Wciąż natomiast nie wiadomo, co z parkingiem przy gdyńskim Dworcu Głównym dla kierujących samochodami, których nie do końca przekonuje przejażdżka rowerem. W planach miał się on znaleźć pod budynkiem dworca, ale po analizach gruntu okazało się, że byłaby to zbyt kosztowna inwestycja, dlatego kolejne projekty mówią o ul. Jana z Kolna lub podziemnym parkingu pod placem Konstytucji. Więcej powinno być wiadomo po zakończeniu remontu gdyńskiego dworca PKP, który powinien zakończyć się za rok.
W Sopocie już niebawem również mają pojawić się rowerowe parkingi. Będą przy stacjach SKM w Kamiennym Potoku i Dworcu Głównym. Pierwszy jeszcze w tym roku.
Przeczytaj też: Postulaty rowerzystów po Wielkim Przejeździe Rowerowym
- Na pewno powstanie taki parking jeszcze w najbliższych miesiącach - zapewnia Magdalena Jachim, rzecznik prasowy UM w Sopocie. Drugi z nich powstanie dopiero przy okazji remontu dworca. Obydwa mają być całkowicie zadaszone i całodobowo monitorowane.
W Gdańsku system park&ride praktycznie nie istnieje. W realizacji jest pierwszy w pełni zaplanowany parking dla tych, którzy chcą przesiąść się z samochodu do autobusu bądź tramwaju.
- Na pętli przy Nowej Łódzkiej przeznaczonych będzie 250 miejsc dla rowerzystów oraz 200 miejsc dla samochodów - podkreśla Małgorzata Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE.
Przeczytaj też:**Uwaga na złodziei rowerów**
I na tym się prawdopodobnie zakończy. - Namiastkę park&ride mamy przy ul. Ptasiej na Chełmie. Jako takiego systemu jeśli chodzi o samochody jednak rzeczywiście nie mamy. Jeśli chodzi o rowery w Polsce wielu nie jest przekonanych do tego, by zostawiać rowery przyczepione do specjalnych stojaków. W Gdańsku jest ich dużo, także w okolicach stacji SKM, ale wciąż nie są jeszcze tak popularne jakbyśmy tego chcieli - podkreśla Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ w Gdańsku.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?