Czy nordic walking pomaga w odchudzaniu?

abcZdrowie.pl
by iz4aks (flickr)
Udostępnij:
Nordic walking staje się coraz popularniejszym sportem wśród Polaków. Jakie korzyści niesie spacer nordycki i czy jest skutecznym sposobem na szczupłą sylwetkę?

Chociaż historia nordic walking sięga aż lat 20. XX wieku, powszechnie znany stał się dopiero w latach 90., kiedy został spopularyzowany jako jedna z form treningu narciarzy biegowych, stosowana w sezonie letnim. Wraz z upływem czasu aktywność ta zyskała popularność wśród szerszej rzeszy ludzi – nie tylko sportowców. Szacuje się, że nordic walking uprawiany jest przez blisko milion ludzi na świecie. Ostatnimi czasy szczególnie popularny stał się w Austrii, Niemczech, Szwajcarii i Polsce. Aktywność ta nie tylko pozwala poprawić kondycję organizmu, ale także wspomaga pracę serca i mięśni. Jest to również skuteczny sposób na usprawnienie przemiany materii i szczupłą sylwetkę.

Na czym polega nordic walking?

Nordic walking, nazywany także spacerem nordyckim, to aktywność łącząca chód sportowy lub tradycyjny marsz z elementami jazdy na nartach biegowych – polega na odpychaniu się od podłoża specjalnymi kijkami. Jest to sport uniwersalny, idealny dla osób w każdym wieku, który uprawiać można w każdym klimacie, na każdej nawierzchni i niezależnie od pory roku.

Aby rozpocząć uprawianie nordic walking, należy wyposażyć się w obuwie i ubranie sportowe oraz parę kijków do chodzenia. Łączą one cechy kijków trekkingowych i kijków do narciarstwa biegowego. Osoby początkujące skorzystają na kilku spotkaniach z instruktorem, który nie tylko pomoże im dobrać odpowiednie akcesoria, ale także ułatwi opanowanie odpowiedniej techniki chodu.

Korzyści niesione przez nordic walking

Marsz z kijkami to lekka, prosta i minimalnie obciążająca forma aktywności fizycznej. Z tego powodu szczególnie zalecana jest osobom starszym, które nie mogą uprawiać intensywniejszego sportu z uwagi na choroby ortopedyczne, schorzenia układu sercowo-naczyniowego, cukrzycę, a także nadwagę. Wysiłek ten odpowiedni jest również dla kobiet w ciąży i dla młodzieży.

Korzystny wpływ nordic walking na organizm człowieka potwierdzony został w licznych badaniach naukowych. W czasie treningu angażowanych jest ok. 90% mięśni, co wpływa na jego skuteczność. Dzięki spacerom z kijkami pracują zarówno dolne, jak i górne partie ciała. Sport ten wzmacnia mięśnie karku, kręgosłupa i ramion, a także stabilizuje stawy. W nieznaczny sposób obciąża stawy kolanowe i biodrowe, w związku z czym może być bezpiecznie uprawiany przez seniorów. Wskutek regularnych treningów zwiększa się wydolność oddechowa organizmu i jego dotlenienie. W rezultacie poprawie ulega koncentracja, zdolność myślenia i samopoczucie.

Wpływ nordic walking na sylwetkę

W jednym z badań ukazano, że prawidłowo uprawiany, sport ten przyspieszać może spalanie tkanki tłuszczowej nawet o 40% ‒ o ok. 120 kcal na godzinę. Należy jednak pamiętać, że efektywne odchudzanie wymaga nie tylko aktywności fizycznej, ale także niskokalorycznej diety. Dzięki ruchowi możliwe jest przyspieszenie przemiany materii, skuteczniejsze spalanie kwasów tłuszczowych i pobudzenie aktywności enzymów trawiących tłuszcze. Aby osiągnąć optymalny efekt, warto zadbać o spokojne tętno (od 60 do 70% max. częstotliwości) – po 20-30 minutach takiego chodu z kijkami tkanka tłuszczowa spalać się będzie najlepiej. Należy również pamiętać, że sport wzmacnia mięśnie, a dzięki odpowiedniej masie mięśniowej kalorie spalane są także w stanie spoczynku.

Dzięki nordic walking możliwe jest usprawnienie pracy jelit i wzmocnienie mięśni brzucha, co wpływa na szybkość przemiany materii. Tymczasem sprawny metabolizm ułatwia utratę zbędnych kalorii. Dodatkowo, wskutek aktywności fizycznej możliwa jest redukcja zaparć, które skutkować mogą podrażnieniami jelit i zatruciami. Jak więc widać, nordic walking to recepta nie tylko na zdrowie, ale i na szczupłą sylwetkę.

Wsparcie redakcyjne od:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
janusz
każda forma aktywnego ruchu i mniej "obżarstwa" jest dobra dla zdrowia,urody, kondycji...i odchudzania.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie