Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dźwigary dla lotniska już prawie gotowe

Jacek Sieński
Montaż dźwigarów w hali K1 w Stoczni Gdańsk
Montaż dźwigarów w hali K1 w Stoczni Gdańsk Stocznia Gdańsk SA
Jeszcze w tym miesiącu na plac budowy nowego terminalu pasażerskiego T2 Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy trafią ostatnie dźwigary, na których będzie się opierał rozległy dach budowli. Pięć konstrukcji jest już montowanych kolejno na wielkich słupach podpierających.

Przeczytaj także: Wybrano nowe władze Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni

Dach nowo budowanego terminalu wsparty zostanie na siedmiu stalowych dźwigarach wykonanych w Stoczni Gdańsk SA. Produkcja elementów dźwigarów, na zamówienie Budimeksu SA, zaczęła się pod koniec ubiegłego roku, a ich dostawy na plac budowy w Rębiechowie - w styczniu.
Aldona Dybuk, rzecznik prasowy SG SA, poinformowała, że stocznia wykona łącznie siedem dźwigarów, z których pięć będzie konstrukcjami o dużej rozpiętości, a dwa, belki skrajne, o mniejszej. Dźwigary, złożone z pięciu elementów nośnych, mają długość po 180 m i masę po około 220 ton. Materiałem wykorzystywanym do ich wykonania są blachy stalowe o przekrojach od 12 do 54 mm. Części jednego dźwigara montuje się około półtora miesiąca. Masa wszystkich elementów podtrzymujących dach sięga 1900 ton. Dźwigary wykonywane są w wielkiej hali prefabrykacji K1, przy wsparciu firmy GSG Kooperacja, siostrzanej spółki Stoczni Gdańsk SA.

Gdańska stocznia oferuje dziś nie tylko statki, ale poszerzyła swoją ofertę produkcyjną o stalowe konstrukcje wielkogabarytowe i wieże turbin elektrowni wiatrowych. Produkcja "pozaokrętowa" pozwala na lepsze wykorzystanie dużych możliwości wytwórczych przedsiębiorstwa.

Nowoczesny terminal T2 wznoszony jest w ramach projektu "Port Lotniczy w Gdańsku - budowa drugiego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą oraz rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". Inwestycja, obejmująca również ułożenie płyty postojowej samolotów, drogi kołowania i dojazdowej, uzyskała wsparcie finansowe Unii Europejskiej z funduszy Programu Infrastruktura i Środowisko. Wartość całej inwestycji, realizowanej przez konsorcjum firm Budimex SA i Korporację Budowlaną Doraco, wynosi prawie 153,5 mln zł.

Terminal T2 powinien być gotowy jesienią tego roku. Podniesie on standard obsługi pasażerów i linii lotniczych. Hala terminalu T2, mająca trzy kondygnacje i podziemie, ma być podzielona na dwie strefy funkcjonalne. W pierwszej, powiązanej z płytą lotniska, znajdą się sortownia bagażowa i poczekalnie, a w drugiej, od strony miasta, hale odpraw biletowo-bagażowych, biura linii lotniczych, punkty gastronomiczne i usługowe. Łączna powierzchnia nowego terminalu wyniesie 39,4 tys. m kw., z czego ta użytkowa zajmie 37,2 tys. Obiekt będzie posiadać łącznik prowadzący do terminalu T 1 (na poziomie kondygnacji I) i zewnętrzne klatki schodowe z pomostami. Będzie do niego prowadzić dojazdowy układ drogowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto