Komunikacja w Trójmieście. Debata o ruchu na ulicach Gdańska, Gdyni, Sopotu
Komunikacja w Trójmieście. Tristar na plus?
- Trochę mi się trudno pogodzić z takim porządkiem debaty, w którym alternatywą dla samochodów może być komunikacja piesza. Ona jest komunikacją pierwotną, dla której alternatywą jest właśnie komunikacja samochodowa - przekonywał z kolei Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Oprócz jeżdżenia na rowerze, które w określonych okolicznościach uważam za świetne rozwiązanie, chciałbym powiedzieć o chodzeniu pieszo i komunikacji zbiorowej - zaznaczył. Podkreślił, że w realizowanym wspólnie przez Gdańsk i Gdynię systemie inteligentnego zarządzania ruchem Tristar to właśnie transport publiczny traktowany jest priorytetowo. Jak zapowiedział, Tristar ma rozpoznawać np. autobusy miejskie, którym grozi opóźnienie w stosunku do rozkładu i to do nich dostosowywać zmianę świateł na skrzyżowaniu. Zaznaczył, że w systemie znajdą się punkty informacji na przystankach, które wskazywały będą pasażerom najdogodniejszą formę dojazdu we wskazane miejsce. - Chodzi o to, by pasażer nie był skazany na domysły – zaznaczył.- Na polskich ulicach 70-80 proc. samochodów wiezie tylko i wyłącznie 1 osobę – kierowcę, chcemy by także „wypełnione” samochody z 4-5 pasażerami mogły korzystać z pasów dla autobusów. Tristar będzie wyłapywał automatycznie samochody, w których jechały będą pojedyncze osoby – zapowiedział Stępa.