MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Kosztowna biała flota

Jacek Sieński
Rosną koszty utrzymania białej floty, a liczba pasażerów jest na niskim poziomie.
Fot. Grzegorz Mehring
Rosną koszty utrzymania białej floty, a liczba pasażerów jest na niskim poziomie. Fot. Grzegorz Mehring
O 30 proc. spadły w ostatnich dwóch latach turystyczne przewozy pasażerskie statkami białej floty. Jednocześnie Żegluga Gdańska sp. z o.o. w Gdańsku, będąca ich armatorem, musi ponosić coraz większe koszty ...

O 30 proc. spadły w ostatnich dwóch latach turystyczne przewozy pasażerskie statkami białej floty.

Jednocześnie Żegluga Gdańska sp. z o.o. w Gdańsku, będąca ich armatorem, musi ponosić coraz większe koszty eksploatacji zarówno małych wycieczkowców, jak dużych katamaranów pasażerskich.

Helena Pietrzak, dyrektor ds. ekonomiczno - finansowych ŻG, podkreśla, że firma od czterech lat nie podnosi cen biletów za przewozy, choć rosną koszty jej działalności. Mimo to liczba przewożonych pasażerów utrzymuje się na niskim poziomie i dawno minęły czasy, gdy rocznie osiągała ona nawet 2 mln. Do tego sezon turystyczny skrócił się w ostatnim okresie z pięciu do dwóch miesięcy - lipca i sierpnia. Znacząco zmniejszyła się liczba wycieczek szkolnych, które niegdyś pływały statkami białej floty już od maja.
Żeby utrzymać się na rynku żeglugowym, spółka oferuje tzw. rejsy okrężne statkiem, na którego pokładzie znajduje się sklep wolnocłowy. Pływa on przez cały rok na trasach z Gdyni i Gdańska do Bałtyjska, ale pasażerowie nie schodzą z niego w porcie na ląd.

Eksploatacja flotylli 20 statków wycieczkowych ŻG, z których większość pływa tylko od maja do połowy września, jest bardzo kosztowna. Spółka zatrudnia w sezonie na etatach 350 osób. Ich wynagrodzenia rosły co roku o 10 proc. Rosną ceny paliwa, będące drugim co do wielkości kosztem w działalności firmy i remontów statków. W odróżnieniu od innych statków wycieczkowce (z uwagi na bezpieczeństwo pasażerów) muszą być co roku podnoszone z wody i przechodzić przeglądy części podwodnych kadłubów. Atestacji i wymiany wymaga sprzęt ratunkowy. Do tego wzrosły opłaty portowe i za dokumenty dopuszczające statki do żeglugi, wydawane przez urzędy morskie i Polski Rejestr Statków.

ŻG, dawne przedsiębiorstwo państwowe sprywatyzowane w 1996 roku, jest największą krajową żeglugową firmą pasażerską. Zajmuje się ona morskimi i śródlądowymi przewozami turystycznymi. Statki ŻG pływają z turystami po Zatoce Gdańskiej, Zalewie Wiślanym oraz na wodach portowych w Gdańsku i Gdyni. W sezonie letnim utrzymują one także połączenia międzynarodowe na trasach z Kołobrzegu, Ustki i Darłowa do Nexo na Bornholmie oraz z Elbląga, poprzez Krynicę Morską i Frombork - do Królewca.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto