Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Licealiści z Gdańska najlepsi w Polsce w budowaniu robotów. Czy pojadą do USA?

Oskar Pryczyniec
Oskar Pryczyniec
Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku wygrali ogólnopolski turniej w budowaniu robotów. Teraz zbierają pieniądze na bilety do Stanów, na finał ogólnoświatowy.

Drużyna z II Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku w składzie: Mateusz Zalewski, Mateusz Piotrzkowski, Marcin Nowak i Piotr Krzemiński zajęła pierwsze miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Robotyki TopboT, odbywającym się co roku w Topolówce (III Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku).

Zadaniem uczestników było zbudowanie robota z zestawu LEGO Mindstorms, a następnie odpowiednie zaprogramowanie go. Tym razem, do zadań robota należała jazda przez labirynt wraz z dostarczeniem kostki odpowiedniego koloru, jazda po linii oraz pisanie tekstu za pomocą markera.

Drużyna TurboDymoTeam zwyciężając w Topbocie, a tym samym pokonując 21 drużyn z całej Polski, będzie reprezentować nasz kraj w ogólnoświatowym konkursie robotyki BotBall, który odbędzie się w lipcu tego roku w Stanach Zjednoczonych.

- Wyjazd do USA i zaszczyt reprezentowania Polski wiąże się jednak z dużymi kosztami, dlatego zwracamy się z uprzejmą prośbą do wszystkich osób i firm o pomoc finansową - mowią licealiści.

Potrzebna jest kwota ok. 35 tys. zł, na którą składają się przeloty, wizy, pobyt, jak i sam udział w konkursie. - W przygotowaniach do wyjazdu wspomaga nas fundacja Fabryka Talentów, która także nie jest w stanie wyłożyć tak dużej sumy - mówią uczniowie.

Jeżeli uda im się zebrać potrzebną kwotę pojadą na międzynarodowy turniej robotów autonomicznych Botball, organizowany przy współpracy z NASA. Zawody te odbędą się w dniach 7-11 lipca na uniwersytecie Southern Illinois University Edwardsville w okolicach St. Louis.

Marcin Nowak, programista - Jego największym zainteresowaniem jest programowanie. Bardzo szybko przyswaja nowe języki programowania wraz z ich praktycznym zastosowaniem, jednocześnie wszechstronnie poznając dziedziny informatyki i nauk pokrewnych. Pierwsze poważne doświadczenia w programowaniu zaczął zdobywać już w piątej klasie szkoły podstawowej, kiedy wraz z dwoma innymi osobami podjęli się stworzenia portalu o grach komputerowych Best Games. Będąc jedynym programistą, już w tak młodym wieku samodzielnie napisał całe dynamiczne oskryptowanie dla portalu, wraz z własnym forum. Planuje studiować informatykę na Politechnice Gdańskiej (wydział ETI). W przyszłości marzy mu się praca w instytutach takich, jak NASA czy Europejska Agencja Kosmiczna.
Piotr Krzemiński, programista - Już jako małe dziecko uwielbiał bawić się kabelkami. Swój talent do programowania odkrył w szkole podstawowej na lekcjach informatyki. Dzięki dodatkowym zajęciom w gimnazjum zrozumiał, że tej właśnie dziedzinie chce poświęcić najwięcej czasu. Ostatnie trzy lata spędzone w Liceum określa jako okres swojego najdynamiczniejszego rozwoju. Na co dzień zajmuje się programowaniem oraz elektroniką, aczkolwiek swobodnie czuje się także w innych ścisłych dziedzinach takich jak matematyka, fizyka czy astronomia. Wykorzystał swoją wiedzę w programowaniu stron internetowych tworząc kilka projektów dla jednej z gdańskich firm. Poza naukami ścisłymi interesuje go także motoryzacja, muzyka i fotografia. Zamierza studiować informatykę na Politechnice Gdańskiej, na wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki.
Mateusz Piotrzkowski, konstruktor - Zapalony miłośnik nowych technologii, marzyciel i perfekcjonista. Już od pierwszych lat swojego życia odkrywał otaczający go świat z naukowej strony, pasjonując się budową najróżniejszych maszyn i pojazdów oraz astronomią. Całe dzieciństwo spędził na tworzeniu każdego rodzaju, zazwyczaj bardzo skomplikowanych, urządzeń z klocków LEGO (od zdalnie sterowanych samochodów, przez łaziki i maszyny kroczące, po napędzane siłownikami manipulatory). Każdą wolną chwilę spędza na poszerzaniu swojej wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu robotyki, co sprawia mu ogromną przyjemność. Obecnie swój talent w projektowaniu i budowie pojazdów wykorzystuje do konstruowania wystawianych na konkursach robotów. W przyszłości pragnie studiować automatykę i robotykę na wydziale Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej.
Mateusz Zalewski, analityk - Jego drugie imię to fizyka. Od dziecka interesował się maszynami, zdalnie sterowanymi pojazdami, robotami i ciekawymi zjawiskami, które obserwował w otaczającym go świecie. W szkole podstawowej swoje twórcze pomysły urzeczywistniał za pomocą klocków LEGO, budując często skomplikowane konstrukcje. W gimnazjum skupił swoją pasję na samochodach i samolotach, poznając dogłębnie budowę tych wspaniałych maszyn, a także zasadę ich działania. Zajmując się robotami nabył nie tylko dużą wiedzę teoretyczną i praktyczną, ale także znalazł zabawę i radość. Dzięki robotyce rozwinął także umiejętność analizowania i rozwiązywania problemów oraz ich przewidywania. W liceum poszerzył jeszcze bardziej swoje zainteresowania, również za sprawą robotyki, o dziedziny jej pokrewne jak programowanie czy sterowanie pojazdami za pomocą urządzeń mobilnych, np. telefonów komórkowych.

Osoby, które mają możliwość wsparcia finansowego mogą się skontaktować z licealistami pod adresem: [email protected]. Więcej informacji o zespole można znaleźć na stronie www.turbodymoteam.com.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto