Matura 2011 - serwis specjalny |
Aktualizacja: godz. 11.30
Kończy się matura z języka polskiego. Maturzyści opuszczający sale egzaminacyjne zdradzają tematy i pytania. Podczas dzisiejszego egzaminu podstawowego z języka polskiego maturzyści mierzyli się z utworami Mickiewicza, Nałkowskiej i Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
W pierwszej części maturzyści odpowiadali na pytania dotyczące tekstu o komunikacji interpersonalnej na podstawie tekstu z tygodnika "Polityka". W drugiej musieli napisać esej na jeden z dwóch tematów: porównanie wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej "Światło w ciemnościach" i Adama Mickiewicza "Gdy tu mój trup" napisaniu eseju o obrazie związku Justyny z Zenonem w "Granicy" Zofii Nałkowskiej
|
Jak tylko otrzymamy od CKE arkusze opubliukujemy je w tym miejscu i rozpoczniemy wspólnie z Wami rozwiązywanie testu.
Matura 2011 z języka polskiego rozpocznie się o godz. 9. Po 170 minutach części podstawowej uczniowie mają dwie godziny przerwy. O godz. 14 zasiadają do 3-godzinnej części rozszerzonej.
Na poziomie podstawowym test potrwa 170 minut, na poziomie rozszerzonym - 180. Za rozwiązanie wszystkich zadań z łatwiejszej wersji można otrzymać 70 punktów, a z trudniejszej 50.
W czwartek identyczna próba czeka tych, którzy zdecydują się na rozszerzoną maturę z matematyki. Wszyscy (po raz drugi od lat obowiązkowo) o godz. 9 zasiądą to egzaminu na poziomie podstawowym.
Matura 2011 - Język Polski - zobacz arkusze:
Matura 2011 - Język Polski - kolejne odpowiedzi za chwilę - odśwież
Zadanie 1. Pytania postawione na początku tekstu mają zaciekawić Czytelnika.
Zad. 2. Rozmowa wcale nie musi oznaczać komunikowania się. Jedna strona może źle interpretować wypowiedzi drugiej, zwyczajnie przestać słuchać siebie nawzajem, skupiać się na obronie własnej samooceny.
Zad. 3. Komunikacja niewerbalna to wszystko to, w czasie rozmowy robi nasze ciało. To gesty, dotyk, a także ton głosu i kontakt wzrokowy.
Zadanie 4. wyznaczniki spójności tekstu: jednak, owa komunikacja, tak więc
Zad. 5.
Umiejętność wzajemnego słuchania
Wrażliwość na drugiego człowieka
Empatyczna reakcja rozmówców
Zad. 6. W akapicie 2. autorka polemizuje z obiegowym przekonaniem, że nie ma nic prostszego niż rozmawianie.
A w akapicie 4. polemizuje z twierdzeniem, że rozmowa to nie tylko przekazywanie sobie informacji.
Zadanie 7. Akapit pełni funkcje podsumowania wcześniejszych rozważań, odpowiedź na zadane wcześniej pytania.
Zad. 8.
Funkcja impresywna: Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszcze bardziej postarać następnym razem.
Funkcja poznawcza: Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą...
Zad. 9. Poglądy autorki wyrażają zdania:
1. Empatia daje szansę wspólnego rozwiązania problemów.
2. Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych.
Zad. 10. Cudzysłowy użyte w akapicie 7. wprowadzają element ironii.
Zobacz odpowiedzi do poszczególnych zadań innych maturzystów:
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?