Obecnie prace trwają praktycznie w każdej części budynku. Pracownicy Mostostalu mają trudne zadanie przed sobą, gdyż połączyć muszą zabytkowy charakter obiektu, który zbudowany został w latach 50-tych i łączy cechy stylowe socrealizmu z tradycją modernistyczną i detalami w stylu Art Deco, z nowoczesnymi wymaganiami obsługi podróżnych.
- Najpierw chciałem przeprosić. Jestem członkiem zarządu PKP, kóry zajmuje sie rewitalizacją polskich dworców. Czasem mówię o sobie "pierwszy cieśla na dworcach kolejowych". Chciałem was przeprosić za to, że ten dworzec zepsuliśmy trochę gdynianom. Było ładnie, nagle weszło to PKP nowe i proszę bardzo - bałagan wszedzie, budowa, rozgrzebane - od takich słów spotkanie rozpoczął Jacek Prześluga, wiceprezes PKP S.A.
W niedostępnych dotąd pomieszczeniach w piwnicach budynku przewidziano powstanie poczekalni dla pasażerów, skrytek bagażowych i toalet. W tym celu wyburzono już tam ściany i posadzki a teraz wzmacniane są fundamenty i podwyższane stropy. Budowlańcy odkryli tam nawet fragment zabudowy z przed 1939 roku, który zostanie udostępniony i wkomponowany w nowy wygląd budynku.
Hol główny pełnić ma taką samą rolę jak dotychczas. Znajdzie się tam centrum obsługi podróżnych z kasami biletowymi i pełną informacją o rozkładzie jazdy. Obecnie trwa tam renowacja posadzek i okładzin okiennych. Wkrótce też konserwatorzy zajmą się malowidłami w sali restauracyjnej, oświetleniem i zdemontowanymi już drewnianymi elementami budynku.
Prawdziwą rewolucje przejdzie też kolumnada łącząca perony SKM z budynkiem SKM. Dotychczas kojarzyła się ona nam z kebabami, chińszczyzną czy też nieprzyjemnymi zapachami. Obecnie wyburzone zostały już pawilony handlowe usytuowane w tej części.
W budynku prócz wymienionych wcześniej typowo dworcowych elementów powstaną także kioski prasowe, kafejki, czy restauracje. Wygląd tej największej, usytuowanej w pomieszczeniu gdzie dotąd znajdował się sklep Rossmann, można podziwiać na jednej z wizualizacji. Pojawią się też ruchome schody, windy czy monitoring całego obiektu. Budynek ma być całkowicie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Muszę powiedzieć, że ta budowa robi dzisiaj inne wrażenie. Bo to jest chyba niespotykane. Jeden z takich najfajniejszych elementów w czasie budowy dworca, kiedy jeszcze nie widać tego co jest nowe, a już prawie nie widać tego co jest stare - mówił Prześluga.
Przebudowa kosztować ma 40,7 mln złotych, a pieniądze na tę inwestycję pochodzą ze środków Unii Europejskiej. Wykonawcą prac jest firma Mostostal Warszawa S.A. Prace zostaną zakończone do kwietnia 2012 roku.
Ruszyła również nowa strona internetowa dworca: www.gdynianowaglowna.pl. Odnaleźć można tam historię dwóch poprzedników obecnego dworca, aktualności z placu budowy, informacje dla pasażerów o tym którędy dostać się na peron i gdzie kupić bilet. W Galerii znajdują się nawet zdjęcia nieistniejących już budynków stacyjnych.
Poza galeriami poniżej możecie też obejrzeć kilka zdjęć pozostałości po peronie z przed II wojny światowej.
Czytaj też:
Czytaj codziennie: MMTrojmiasto.pl/Wiadomości
Sylwester w Trójmieście | 7 nadziei | Wygraj 500 zł | Piłkarska Ekstraklasa | Praca TrójmiastoDrogowe Miasto | Koncerty | Matura 2011 |
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?