Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nasz czytelnik: Zima pogrąża SKM. SKM odpowiada: czasem przegrywamy z ekstremalnymi warunkami

Redakcja MM
Redakcja MM
Nasz czytelnik, Marcin Lewandowski napisał do nas list, w którym krytykuje politykę SKM w sprawie m.in. podwyżki cen biletów, nowego rozkładu jazdy i braku informacji o opóźnieniach pociągów. A co na to rzecznik SKM?

Jestem bardzo zaniepokojony chaosem na kolei, bałaganem nad którym kompletnie nikt nie panuje oraz jakością usług niegodną cywilizowanego kraju, a ostatnio również bardzo zbulwersowany decyzją Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście o podwyższeniu cen biletów z początkiem nowego roku - napisał do naszej redakcji Marcin Lewandowski, czytelnik MMTrojmiasto.pl

- Nie przyjmuję argumentów typu rosnące koszty związane z infrastrukturą, bo społeczeństwo w najróżniejszych podatkach dokłada się od wielu, wielu lat na infrastrukturę drogową, jak i kolejową. Nie zamierzam płacić za błędy rządu, który zaniedbał rozwój infrastruktury, bo większość kosztów spółki PKP SKM w Trójmieście to remonty zerwanych trakcji i mocno wyeksploatowanego taboru kolejowego, a więc efekt zaniedbań przede wszystkim ministerstwa infrastruktury - pisze w swoim liście Marcin Lewandowski. I dalej...

Nie jestem w stanie zrozumieć podwyżki cen tym bardziej w okresie totalnej kompromitacji polskich kolei. Jak można przeczytać na stronach spółki PKP SKM w Trójmieście misją spółki jest m.in. zapewnienie szybkiego, pewnego i bezpiecznego dojazdu do celu. Misja ta nie ma żadnego pokrycia z rzeczywistością!

Nie jest ani szybko, a tym bardziej pewnie

...a ostatnio - przez niedomykanie się drzwi wejściowych - również nie jest bezpiecznie! Nie ma tygodnia, a ostatnio dnia, aby z powodu najróżniejszych awarii kolejki SKM kursowały nieregularnie. Wprowadzony ostatnio nowy rozkład jazdy jeszcze bardziej pogrążył zarządzających tą spółką.

Nowy rozkład miał być lepiej dopasowany do potrzeb pasażerów, a wyszło jak zawsze... na kolei. Niemal każdego dnia podróżuję na trasie Wejherowo - Gdynia i nie zauważyłem żadnej poprawy. Pociągi nadal kursują w godzinach wieczornych z 30 minutową częstotliwością, przeważnie są tą pojedyncze jednostki, zapełnione ludźmi, gdzie pasażerów przewozi się jak bydło! Ściśniętych, w brudnych, cuchnących i nieogrzewanych wagonach w których na dodatek nie domykają się drzwi.

Dzisiejszą podróż do pracy na długo zapamiętam jako wręcz idealne odzwierciedlenie staniu polskich kolei. Rozpoczęło się od zmuszenia podróżnych do oczekiwanie na pociąg na peronie przy bardzo niskiej temperaturze bez jakiejkolwiek informacji o nieregularnym kursowaniu pociągów z powodu zerwania sieci trakcyjnej, bo przecież żadnej poczekalni na stacji w Redzie nie ma. Była kiedyś, ale obecnie znajduje się tam przychodnia zdrowia.

Zapewne trafię tam, kiedy nadal będę zmuszony podróżować składem, w którym niemal w każdym przejściu nie domykają się drzwi wejściowe, a w tych przedziałowych brakuje szyb. Letnie grzejniki nie poprawiają tej sytuacji. Po przejechaniu kilku stacji, zmarznięty, z odmrożonymi stopami kolejna niespodzianka poświąteczna - pociąg na dłuższy czas zatrzymał się na stacji Gdynia Chylonia. Dopiero po ponad 10 minutach pracownik kolei postanowił przez megafon poinformować podróżnych o nieregularnym kursowaniu pociągów SKM. Dowiedziałem się również, że mój skład odjedzie dopiero za ok. 15 minut.

Z powodu niewyobrażalnego zimna panującego w przedziałach postanowiłem dłużej nie czekać i udałem się na autobus komunikacji miejskiej, co naraziło mnie na dodatkowe koszty. Rozumiem że mamy ostrą zimę, ale nie rozumiem i nie będę nawet próbował zrozumieć tragicznego stanu naszej infrastruktury, braku poczekalni na stacjach, totalnego chaosu i dezinformacji!

SKM bezczelnie sobie drwi z ludzi albo mają niesamowite wyczucie czasu, aby w takim momencie podnosić ceny przy jednoczesnym obniżeniu jakości! Nie ma co się jednak zbytnio dziwić trafnym decyzjom, skoro PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście swój sukces czerpie z zadowolenia i satysfakcji pasażerów - jak czytamy w misji spółki.

Wieloletnie zaniedbania i brak kompetentnych ludzi?

Opisana podróż nie jest wyjątkiem, jest to efekt wieloletnich zaniedbań i braku kompetentnych ludzi na ważnych stanowiskach. Nikt z odpowiedzialnych za ten stan rzeczy nie ma odwagi przyznać się do błędu i nazwać rzeczy po imieniu - Tak, przyznajemy się, daliśmy d... Jesteśmy niekompetentni, nie radzimy sobie z obecną sytuacją na kolei i stąd nasza decyzja o dymisji.

Niech opisana przeze mnie historia będzie podsumowaniem zwykłego pasażera, który ma niewątpliwy zaszczyt każdego dnia doświadczać jakości wykonywanych usług publicznych na rzecz Samorządu Województwa Pomorskiego, który zobowiązany jest tak samo jak nasz rząd do natychmiastowego działania i wyciągnięcia wniosków z bałaganu panującego na kolei. - Ten stan rzeczy trzeba natychmiastowo poprawić i uczynić wszystko co możliwe, aby zapobiec w przyszłości takim sytuacjom! - kończy swój list Marcin Lewandowski.

Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży, a także rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej odpowiada na zarzuty naszego czytelnika:

Zdajemy sobie sprawę, że nawet najgłośniej wypowiedziane słowo PRZEPRASZAM nie zrekompensuje Panu i Państwu trudów zimowych podróży SKM. Mimo to proszę przyjąć właśnie nasze PRZEPROSINY za opóźnione pociągi, które przegrywają czasem z ekstremalnymi warunkami pogodowymi. Czujemy duży respekt przed zimą ale nie będzie nas to zwalniać od obowiązku jeszcze bardziej wytężonej pracy dla PAŃSTWA - NASZYCH KLIENTÓW. To z pełną odpowiedzialnością mogę obiecać.

Decyzje dotyczące podwyższania cen za usługi są zawsze trudne dla każdej firmy. Od roku 2008 koszty energii trakcyjnej wzrosły o prawie 7 milionów złotych w skali roku a obciążenia związane z dostępem do linii kolejowej to kolejny ruch w górę o około 2,6 miliona. Podwyżka cen biletów o 12 proc. z kwietnia 2008 r. została całkowicie skonsumowana przez ten bardzo istotny wzrost kosztów. Natomiast 5-cio procentowa podwyżka z maja 2010, realnie była na poziomie 2,5 proc., ponieważ wskaźnik inflacji 2010 roku kształtuje się na poziomie 2,5 proc.

Podobnie w 2011 roku podwyżka cen biletów zostanie  ograniczona w wyniku oczekiwanego poziomu inflacji na poziomie 2,7proc. w skali roku. Oznacza to, że realny wzrost cen, skorygowany o inflację i podwyżkę stawki Vat, wyniesie nie więcej niż 2,7proc. Jak widać niestety bieżące koszty rosną szczególnie te związane z infrastrukturą, które są niezależne od SKM.

Staramy się temu przeciwdziałać i systematycznie zmniejszamy nasze koszty wewnętrzne dotyczące obsługi taboru. Odnośnie rozkładu jazdy jest on jeszcze cały czas korygowany. Jeżeli chodzi o godziny odjazdów, będą możliwe pewne przesunięcia, lecz założenia rozkładu  pozostaną raczej niezmienione. Kilka dni temu wprowadziliśmy dodatkowe 3 pociągi oraz zdecydowaliśmy o uruchomieniu kolejnego składu na sylwestrową noc.

Modernizacja na miarę możliwości

Przypomnę, że SKM modernizuje się na miarę swoich możliwości. Wyremontowane perony w Gdyni, Gdańsku Oliwie, w Sopocie i na stacji Sopot Wyścigi, poprawiają jakość naszych usług. Do 2012 roku wyremontujemy również takie przystanki i stacje jak Gdańsk Żabianka czy Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana. Od nowa powstanie przystanek Gdańsk Śródmieście.

Również do 2012 kompleksowo zmodernizujemy 21 pociągów SKM. Zmieniamy również to czego pasażerowie nie widzą. Stosujemy ogrzewanie naszych rozjazdów, (niezbędne w zimie) uniezależniamy się budując własny bezpieczny system sterowania ruchem kolejowym oraz swoją sieć informacji megafonowej. Jesteśmy w przededniu uruchomienia specjalnej telefonicznej infolinii SKM, bardziej rozbudowanej niż obecna.

Kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej

Planowana jest kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej na nową, lecz nastąpi po 2013 roku. Taka inwestycja to ogromny koszt i utrudnienia dla pasażerów, wiąże się z zamknięciami torowymi w celu wymiany sieci trakcyjnej czy z koniecznością uruchomienia zastępczej komunikacji autobusowej. Te odcinki trakcji, które są w najgorszym stanie są na bieżąco wymieniane - a takie prace prowadzimy tylko w nocy.

Nasze perony i tory znajdują się na linii od Gdańska do Rumi Janowa, na innych odcinkach korzystamy z infrastruktury PKP PLK i często monitujemy kolegów z PLK o większą dbałość odnośnie infrastruktury. Mam nadzieję, że przyjmie Pan powyższe informacje a w tym miejscu pragnę jeszcze raz przeprosić na doznany ostatnio dyskomfort w podróży z PKP SKM.

Z wyrazami szacunku Marcin Głuszek
A jakie jest wasze zdanie w tej kwestii? Jak oceniacie działania SKM w ostatnim czasie?

Czytaj też:

7 nadziei Trójmiasta - zgłoś znajomego, zgłoś siąsiada!




Szukamy młodych, zdolnych i amitnych ludzi w Trójmiasta! Znasz takich? Zgłoś ich do naszego plebiscytu! Zwycięzca otrzyma
netbooka oraz 1000 zł. Warto zgłaszać nominacje za pomocą artykułu, bo na autora najciekawszej czeka nagroda - iPod Shuffle. Dowiedz się więcej »
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto