Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nie daj się naciągnąć na niepotrzebne zakupy

Redakcja MM
Redakcja MM
Najczęściej wielkie sieci handlowe stosują różnego rodzaju sposoby, które mają zachęcić nas do większych w okresie przedświątecznym. - Nie dajcie się naciągnąć - radzą psychologowie.

Według badań Pentora, w tym roku na prezenty każdy Polak wyda 300 zł. Przeciętna polska rodzina przeznaczy na samą organizację świąt aż 779 zł.

Święta to czas wzmożonych zakupów. Z innych badań wynika, że w okresie przed Wigilią liczba tzw. zakupów spontanicznych (czyli niezaplanowanych) wzrasta z przeciętnego 10-15 procent do 20-25 procent. W tym roku hitem w sieci handlowej są końcówki cen, które zmieniły się ze słynnego 0,99 groszy na 87 lub 78 groszy.

Inną od dawna stosowaną metodą jest nie umieszczanie najbardziej popularnych produktów na wysokości wzroku, lecz poniżej niego. Kolejny sposób to niewyraźne zamieszczanie cen, tak by klient musiał się skupić i je dokładnie zobaczyć. Bardzo znanym trikiem jest także lokalizacja regałów z artykułami spożywczymi na samym końcu marketu, tak by klient docierając do nich, obejrzał wszystko po drodze.

- Jestem zawodowym psychologiem i chylę czoła przed specjalistami, którzy chcą wyrwać ciężko zarobione pieniądze z naszych kieszeni. Oni stosują wręcz diabelskie sztuczki - mówi Władysław Hałasiewicz, psycholog.

- Kilkanaście lat temu oglądałem film "Sztuka uwodzenia" i nie chodziło w nim o uwodzenie kobiet czy mężczyzn, a właśnie o techniki sprzedaży. One były już w zaawansowanym stopniu kilkanaście lat temu - mówi psycholog.

Co dopiero teraz? Według Hałasiewicza najlepszym sposobem na uniknięcie zbytniego wydawania pieniędzy jest dokładne trzymanie się planu zakupów. - Lepszego sposobu na powstrzymanie wypływu gotówki z portfela nie znam - stwierdza.

Prawnicy radzą, by zwracać uwagę na ceny towarów w kasach. Jeżeli się różnią, mamy prawo żądać skasowania towaru za tą cenę, która znajduje się przy produkcie.

- To jest oferta sprzedaży i ona wiąże sprzedawcę. Mamy prawo się domagać tej ceny, która jest na produkcie - mówi Iwona Łakomiec, adwokat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto