Molo w Brzeźnie, nadmorskiej dzielnicy Gdańska, było miejscem inauguracji dwóch programów działań społecznych na rzecz środowiska. 24 lipca Szymon Gajda, prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku w towarzystwie m. in. Anny Moskwy, minister ochrony środowiska i klimatu zainaugurował kolejne już działania „EkoTurysta”, w tym roku pod hasłem „Nie rób obciachu, nie śmieć”. Ubiegłoroczna akcja rozpoczynała się w nieodległym gdańskim Jelitkowie.
W Gdańsku jest 9 strzeżonych kąpielisk nadmorskich. Na 23-km plaży ustawionych jest 800 koszy na śmieci i 40 pojemników na odpady segregowane. Roczny „urobek” to 380 ton śmieci a koszt – 1 mln zł. Kampania nie ogranicza się jednak do gdańskiej plaży, obejmuje działania informacyjne we wszystkich pomorskich miejscach na łonie przyrody atrakcyjnych turystycznie.
Minister Moskwa na molo w Brzeźnie
- Jestem przekonana, że takie inicjatywy przyczyniają się do coraz mniejszej ilości śmieci – mówiła minister Anna Moskwa. - Wierzę też, ze wszyscy chcemy żyć w czystym środowisku. Nie chcemy śmieci w naszym otoczeniu. Wszyscy musimy dać dobry przykład – zaznaczyła.
Minister poinformowała o nowych regulacjach wprowadzonych przez resort, uniemożliwiających wprowadzanie nowych opakowań plastikowych np. w gastronomii przyplażowej. Przedsiębiorcy maja prawo jedynie wyczerpać ewentualne posiadane zapasy takich opakowań.
- Być może na efekty tych kampanii będziemy czekać jeszcze lata ale niewątpliwie udało nam się zebrać spore zainteresowanie tym tematem – mówił o poprzednich edycjach „EkoTurysty” prezes WFOŚiGW Szymon Gajda. - Naszym założeniem było, żeby łączyć w ochronie środowiska a nie – dzielić, żeby przekonywać a nie – straszyć, edukować, a nie – karać.
„Nie rób obciachu, nie śmieć”
W inauguracji uczestniczyli też m. in. Dariusz Drelich, wojewoda pomorski i Leszek Paszkowski, dyrektor Gdańskiego Ośrodka Sportu. Województwo od początku kampanii „EkoTurysta” dwa lata temu jest partnerem WFOŚiGW w jej realizacji, GOS jest operatorem plażowym i mola w Brzeźnie. Inauguracji na nim towarzyszyła wystawa plakatów dotyczących utrzymania czystości na plażach, zaprojektowanych przez studentów gdańskiej Akademii Sztuk Plastycznych, która w tym roku włączyła się w działania funduszu. Studenci zrealizowali też 2 murale przy wejściu na molo. Ubiegłoroczna edycja kampanii jest pamiętana z z filmu o Januszu, który nie śmiecił na plaży. Dowcipna produkcja stała się wiralem w internecie.
Na brzeźnieńskim molo zainaugurowana została również kolejna edycja kampanii „EkoTransport”. W tym roku to tej części działalności funduszu towarzyszy film, którego producenci mają nadzieję powtórzyć sukces zeszłorocznego „Janusza”. Tegoroczne hasło kampanii i tytuł produkcji to „Nie wykręcaj się, przesiądź się na rower”. Organizatorzy akcentują zdrowotne efekty takiej przesiadki oraz zeroemisyjność jednośladów.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?