Pełnomorska jednostka patrolowa OPV o numerze burtowym SG-301 będzie wykonywała zadania w ochronie morskich granic Polski oraz zewnętrznych morskich granic UE - głównie na akwenach Morza Bałtyckiego i Morza Śródziemnego. Będzie służyła m.in. do ujawniania prób przekroczenia morskich granic UE wbrew przepisom, przeciwdziałania nielegalnej migracji oraz transportowania przez morskie granice odpadów i szkodliwych substancji chemicznych. Jednostka będzie mogła uczestniczyć w akcjach ratowniczych i humanitarnych. Będzie to największy patrolowiec we flocie morskiej Straży Granicznej, a jednocześnie - jedna z najnowocześniejszych pełnomorskich jednostek patrolowych na wodach Morza Bałtyckiego.
- Patrolowiec ma długość prawie 70 m,
- szerokość 11,5 m
- oraz zanurzenie około 4,5 m.
- Jednostka będzie mogła wykonywać zadania bez zawijania do portu minimum przez 12 dni z 35 osobami (w tym 20 członkami stałej załogi).
- Na jednostce będą zamontowane także dwa kontenery z wyposażeniem ratowniczym.
- Dodatkowo patrolowiec będzie miał na burtach dwa szybkie pontony silnikowe służące do działań interwencyjnych.
- W części rufowej przewidziano miejsce dla w sumie 250 rozbitków, którzy będą mogli tam przebywać do 24 godzin.
„Na pokładzie dziobowym będzie certyfikowana płaszczyzna do współpracy ze śmigłowcem w zakresie ewakuacji medycznej, która będzie wykorzystywana również, jako platforma do operowania dronem. Jednostka pływająca będzie wyposażona w napęd spalinowo – elektryczny. Silniki elektryczne będą bezpośrednio napędzały pędniki azymutalne” - informuje Straż Graniczna.
Pod koniec czerwca br. zwodowano kadłub patrolowca - polegało to na zanurzeniu jednostki w doku pływającym, a następnie została ona odholowana i zacumowała w porcie Calais we Francji, gdzie obecnie trwają prace wyposażeniowe m.in.
- podłączanie przewodów elektrycznych do urządzeń i szaf rozdzielczych w pomieszczeniu głównej rozdzielni elektrycznej,
- montaż rurociągów i urządzeń instalacji wentylacji i klimatyzacji,
- montaż izolacji termicznej i akustycznej wewnątrz pomieszczeń,
- montaż rurociągów i urządzeń różnych instalacji (wody morskiej, wody słodkiej, ppoż., zęzowej, paliwowej, olejowej, sprężonego powietrza).
- Jeszcze w tym miesiącu planowany jest montaż napędów spalinowo–elektrycznych.
Wartość zamówienia na budowę i dostawę OPV wynosi blisko 111 mln zł. Patrolowiec jest budowany w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Budowę w 90 proc. sfinansuje Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego UE, a pozostała kwota będzie pochodzić z budżetu państwa. Do Straży Granicznej trafi w pierwszym półroczu przyszłego roku.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?