Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Paliwo na Pomorzu nie najlepszej jakości?

dd
Jakub Pokora/archiwum NM
W październiku Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gdańsku przygotował raport jakości paliwa na Pomorzu. Inspektorat postawił hipotezę, że "paliwo nie zawsze jest najwyższej jakości". A jego jakość dla kierowcy powinna być jednym z najważniejszych czynników wyboru stacji benzynowej. Czy na wszystkich stacjach województwa pomorskiego jakość paliwa jest zadowalająca?

Od stycznia do września 2011 roku w naszym województwie przeprowadzono 45 kontroli jakości paliw ciekłych. Nie jest to dużo, biorąc pod uwagę, że przez cały 2010 rok tych kontroli było 110. Jednak wynik tegorocznej kontroli może budzić wątpliwości. Okazuje się, że najwyższy wskaźnik wadliwości paliwa odnotowano w okresie wiosenno - wakacyjnym.

Czytaj także: Zwiększą się moce przerobowe gdańskiej rafinerii

W II kwartale b.r. pobrano 16 próbek paliwa, z czego zakwestionowano aż 4 z nich! Łącznie od stycznia do września pod wątpliwość poddano 5 próbek (gdzie przez cały 2010 rok wymagań jakościowych nie spełniły tylko 4 próbki).

Warto zwrócić uwagę, że w niektórych stacjach pobierano próbki kilkakrotnie np. w Słupsku przy ul. Zielonej. Za pierwszym razem stwierdzono zbyt dużą zawartość wody w Oleju Napędowym. Kilka dni później ponownie zrobiono próbę i paliwo było już bez zastrzeżeń.

Zastrzeżenia wzbudziły także próbki pobrane ze stacji paliw w Gdyni przy ul. Hutniczej, gdzie zbadano benzynę czy w Dębnicy Kaszubskiej ON.

Dla porównania w analizowanych okresie przeprowadzano 18 kontroli stacji paliw gazu skroplonego LPG i Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gdańsku nie zakwestionował ich jakości.

W zakwestionowanych próbach stwierdzono, że w oleju napędowym była zawyżona zawartość siarki, zawyżona temperatura oddestylowania oraz zawyżona zawartość wody. W przypadku PB95 stwierdzono zawyżoną prężność par a w estrach metylowych, które stanowią samoistne paliwo była zaniżona zawartość estru metylowego kwasów tłuszczowych.

Jak niespełniającego wymogów jakościowych paliwo może szkodzić?


Zawyżona zawartość siarki
w paliwie powoduje zmniejszenie skuteczności katalizatora. Jest także przyczyną procesów korozyjnych w systemie zasilania paliwa.
Zawyżona temperatura oddestylowania - dobrze dobrane proporcje różnych destylatów decydują o wartości użytkowej spalonego paliwa. Granice destylacyjne typowego oleju napędowego wynoszą od 180 stopni do 350 stopni Celsjusza. Za wysoka temperatura obniża właściwości samozapłonowe oleju napędowego i utrudnia rozruch zimą.
Zawyżona zawartość wody powoduje: korozję elementów precyzyjnych aparatury, zwiększone zużycie rozpylaczy w wyniku korozji elektrochemicznej, pogorszenie zdolności ON do rozpylania, nasiąkanie materiałów porowatych filtrów paliwa i zmniejszanie ich trwałości, rozwój mikroorganizmów na granicy faz woda - paliwo. A w temperaturze poniżej 0 stopni woda przybiera postać kryształków lodu, które mogą blokować filtry i przewody paliwa.
Zawyżona prężność par - paliwo o zbyt dużej prężności par przechodzi częściowo w stal lotny już w układzie zasilania, tworząc korki paliwowe, które powodują zakłócenia pracy silnika.

Lista stacji skontrolowanych

Codziennie rano najświeższe informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto