MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Port Gdański musi być rozbudowany

Jacek Sieński
Obszar lądowy gdańskiego portu ma powierzchnię około 3 tys. hektarów. Z tego 662 hektary znajdują się w użytkowaniu wieczystym Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Obszar lądowy gdańskiego portu ma powierzchnię około 3 tys. hektarów. Z tego 662 hektary znajdują się w użytkowaniu wieczystym Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Pozostałe grunty stanowią własność publiczną oraz różnych przedsiębiorstw, w tym firm prywatnych. Okazuje się, że 3 tys. ha to za mało. Aby wzmocnić swoją pozycję na rynku port musi być rozbudowany.

- Tereny rozwojowe naszego portu sięgają od jego wschodnich granic administracyjnych aż do Wisły Śmiałej - mówi Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. - Jest to 500 hektarów gruntów komunalnych i 900 hektarów należących do Skarbu Państwa. Z czasem tereny gminy Gdańsk mogą być przejęte przez zarząd portu, jako jej aport. Umożliwi to powiększanie w nim udziałów gminnych, które teraz przekraczają niewiele ponad dwa procent. Tymczasem ustawa o portach i przystaniach morskich pozwala gminom w Gdańsku i Gdyni na posiadanie do 34 procent udziałów portowych. Przejmowanie przez nas terenów od miasta nie może jednak nastąpić szybko, bo znacząco obciążyłoby to port podatkami gruntowymi. Tereny gminne powinny być przejmowane sukcesywnie i na konkretne inwestycje, przynoszące dochody.

Zarząd portu gdańskiego będzie zabiegać o pozyskanie gruntów potrzebnych, aby zbudować nowy terminal kontenerowy w Porcie Północnym w Gdańsku. W ubiegłym tygodniu wysłano już do Ministerstwa Skarbu Państwa wniosek w sprawie umowy, która dotyczy wydzierżawienia potrzebnego terenu brytyjskiemu inwestorowi. Obok terminalu musi powstać Centrum Dystrybucyjno - Logistyczne, stanowiące jego zaplecze. Konieczne będzie więc uzyskanie od gminy gruntów pod jego budowę.

- Dla miasta współpraca z portem jest korzystna, a posiadanie w nim udziałów - czyni gminę bardziej odpowiedzialną za jego działalność. Port wpływa też na rozwój miasta, a jego rozbudowa przyczynia się do tworzenia nowych miejsc pracy - dodaje prezes Kasprzak.

Problem odzyskiwania gruntów portowych może rozwiązać stworzenie specjalnego, państwowego funduszu, który umożliwiłby ich sukcesywne wykupywanie od prywatnych właścicieli. Propozycję taką przedstawiono ostatnio podczas obrad sejmowej Komisji Infrastruktury.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO PO HOLANDII

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto