Prace na terenie kolejowym między Targiem Siennym i Urzędem w Gdańsku. Zamkną kładkę dla pieszych

Kazimierz Netka
Udostępnij:
14 stycznia br. kładka dla pieszych znajdująca się w okolicach dawnej Gildii, w centrum Gdańska zostanie zamknięta. Będzie demontowana. Żeby przejść między ul. 3 Maja i centrum Gdańska, trzeba będzie korzystać z wiaduktów Hucisko lub al. Armii Krajowej.

Zmiany w organizacji ruchu pieszego związane są z rozpoczętymi pracami przygotowawczymi pod zagospodarowanie terenów kolejowych w rejonie Targu Siennego i Targu Rakowego w Gdańsku.

Prowadzone działania realizowane są w ramach zadania: „Prace przygotowawcze pod zagospodarowanie terenów kolejowych pomiędzy wiaduktem w ciągu ul. Hucisko, ulicą 3-go Maja, wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej i terenów miejskich w rejonie Targu Siennego i Targu Rakowego w Gdańsku – po wschodniej stronie wykopu kolejowego.” Realizacja inwestycji potrwa do końca maja br. Wartość kontraktu opiewa na ponad 2,7 mln PLN netto. Inwestorem jest PKP SKM Trójmiasto, a generalnym wykonawcą firma Skanska - informuje Patrycja Wilińska, specjalista ds. komunikacji w spółce Skanska.

Zobacz także: Gdańsk: Targ Sienny i Rakowy zostanie zagospodarowany. Popisują ostateczną umowę [ZDJĘCIA]

Prace budowlane realizowane w ramach zadania obejmują przede wszystkim demontaż istniejącej kładki dla pieszych w pobliżu dawnej Gildii.

- Podwieszone do niej instalacje kablowe, wodociągowe i gazowe zostaną przełożone na nowo wybudowaną, tymczasową stalową konstrukcję - wyjaśnia Michał Drywa, menedżer projektu, realizowanego przez spółkę Skanska.

W ramach tego zadania Skanska zainstaluje nowe odcinki kabli telekomunikacyjnych optycznych i miedzianych oraz budowę nowych odcinków elektroenergetycznych linii kablowych. Po zbudowaniu stalowej konstrukcji wsporczej nastąpi całkowita rozbiórka istniejącej kładki, aby konstrukcja nie kolidowała z planowaną na tym terenie inwestycją – Forum Radunia.

- W ramach wspomnianego zadania przewidziana jest rozbiórka muru oporowego o długości około 160 metrów. Wykonamy też skarpę – dodaje Michał Drywa, menedżer projektu, realizowanego przez spółkę Skanska.

Z demontażem istniejącej kładki dla pieszych wiązać się będą zmiany w organizacji ruchu pieszych. Od 14 stycznia kładka zostanie zamknięta. Od tego momentu piesi, chcący dojść z ul. 3 Maja do ul. Okopowej, będą musieli kierować się wzdłuż al. Armii Krajowej; podobnie ci, którzy będą chcieli dotrzeć z ul. Okopowej do ul. 3 Maja. Zamknięcie tego odcinka dla ruchu pieszego spowoduje wydłużenie drogi dla tych osób, które dotychczas pokonywały ją przez kładkę. Jest to jednak konieczne; bo to początkowy etap prac związanych z modernizacją linii kolejowych w Gdańsku, co w przyszłości znacząco polepszy komunikację.

Czytaj też: Zabudowa Targu Rakowego i Siennego w Gdańsku: Elżbietanki sprzedały klasztor deweloperowi

Rozbiórka kładki dla pieszych będzie się odbywać etapami - informuje Michał Zarzycki, kierownik robót, Skanska. Oto planowana kolejność:

- usunięcie 3 cm warstwy nawierzchni asfaltowej oraz izolacji płyty pomostu,

- demontaż osłon przeciwporażeniowych oraz stalowych balustrad szczeblinkowych, – przełożenie wszystkich instalacji i zdjęcie żelbetonowych płyt prefabrykowanych począwszy od przęsła od strony ul. 3 Maja,

- rozcięcie stalowych dźwigarów i przeniesienie ich na plac składowy oraz podcięcie i przewrócenie podpór (słupów) w stronę nasypów, a następnie ich skucie z poziomu terenu.

Obecnie w centrum Gdańska przez spółkę Skanska realizowana jest także inna inwestycja przy torach: budowa tras rowerowych wzdłuż ul. 3-go Maja od ul. Kolejowej do ul. Biskupiej, która mieści się częściowo na terenach kolejowych w rejonie Stacji Gdańsk Główny. W ubiegłym roku zakończone na tym terenie zostały także prace prowadzone w ramach remontu Wiaduktu Żółtego.

Przypomnijmy, że planowane jest przykrycie płytą wąwozu z torami, którymi jeżdżą pociągi z Gdańska na południe kraju. Płyta ma pokryć obszar od Huciska po al. Armii Krajowej. Pod al. Armii Krajowej powstanie stacja kolejowa Gdańsk Śródmieście. Jej budowniczym jest spółka PKP Szybka Kolej Miejska. Wsparcia finansowego udziela Unia Europejska. Dworzec ten pierwotnie zamierzano oddać do użytku już na EURO '2012. Planowano go już w ubiegłym wieku, podczas budowy al. Armii krajowej. Wykonano otwory w moście - na zejścia od przystanków tramwajowych do peronów kolejowych. Na tym budowa dworca Gdańsk Śródmieście, wówczas, w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku, się skończyła. Kilka lat temu wrócono do tego pomysłu.

Czytaj też: Gdańsk: Projekt przebudowy śródmieścia. Nowa koncepcja zagospodarowania Targu Siennego

Kiedyś, nieco dalej na południe, istniał przystanek Gdańsk Biskupia Górka. Za kilkanaście lat, jeszcze dalej na południe, w rejonie ul. Sandomierskiej, być może powstanie duży węzeł komunikacyjny. Ma nazwę roboczą: Gdańsk Czerwony Most.

Co składa się na cenę paliwa?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie