Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Restaurant Day Poland w Gdańsku. Zostań właścicielem jednodniowego lokalu

Redakcja
Restaurant Day to międzynarodowa akcja, dzięki której każdy na jeden dzień ma szansę stać się jego właścicielem.

Kolejna edycja Restaurant Day Poland umożliwi powstanie jednodniowych restauracji w całym kraju już 17 maja. Założenia akcji są proste - samodzielnie załatwiamy wszelkie formalności (na przykład zgodę miasta na rozłożenie naszego stoiska w parku, albo na innym terenie należącym do miasta), zgłaszamy się na oficjalnej stronie Restaurant Day podając nazwę, adres i profil naszej restauracji (będziemy serwować burgery, czy może sałatki, na słodko czy słono?), oczywiście do nas też należy zapewnienie sobie odpowiednich warunków do pracy - kuchenki, grilla, piekarnika, talerzyków, sztućców itp. Potem możemy już tylko gotować i wydawać - od wschodu do zachodu słońca.

Czytaj też: Gdynia przeżyła oblężenie foodtrucków [zdjęcia]

Podczas ostatniej edycji, w lutym tego roku, otwarto w Polsce 43 jednodniowe restauracje. Rekordzistką była Finlandia z 523 spontanicznymi lokalami. Po raz pierwszy akcja dotarła nad Wisłę w 2012 po pozytywnym odzewie i wielu zainteresowanych zarówno "restauratorach" jak i odwiedzających. Kolejne edycje są organizowane cyklicznie - około raz na pół roku.

W tym dniu kreatywność dotyczy nie tylko serwowanych dań (a ich przekrój jest naprawdę ogromny - od muffinek, domowych ciast, przez burgery, dania kuchni marokańskiej czy sushi), ale i miejsc, w których możemy ich spróbować. Nikogo nie dziwi, że restauracje rozkładają się w prywatnych ogródkach, zaprzyjaźnionych lokalach, na skwerach, w parkach czy jeżdżących po mieście furgonetkach. Jednym z najdziwniejszych pomysłów na lokal była restauracja serwująca kanapki z... balkonu na pierwszym piętrze bloku. Zamówienie zjeżdżało do klientów w koszyku na sznurku. Wspólnym mianownikiem wszystkich restauracji jest jednak zawsze pyszne jedzenie i tłumy ludzi, którzy się wokół nich kręcą.

Zobacz całą galerię zdjęć:

Ważne jest także to, że akcja nie ma charakteru zarobkowego. Oczywiście restauratorzy amatorzy sami kreują ceny na swoich stoiskach, ale idea jest taka, że powinno się zwrócić za składniki i włożony trud, a największą nagrodą jest widok zupełnie obcych ludzi, którym smakuje to, co dla nich przygotowaliśmy. Restaurant Day to również dobra okazja do spróbowania swoich sił w niełatwym biznesie gastronomicznym, zanim porwiemy się na uruchomienie własnego, "prawdziwego" lokalu.

- Zawsze marzyłam o własnej kawiarni. Takiej malutkiej na kilka stolików, z domowymi ciastami, lemoniadą, kanapkami, w której można zjeść śniadanie choćby i o godzinie 14 - mówi Iza, uczestniczka poprzedniej edycji Restaurant Day w Gdańsku. - Restaurant Day potraktowałyśmy zarówno jako zabawę, test naszych umiejętności i wyzwanie. Całą noc spędziłyśmy wraz z "wspólniczką" w domowej kuchni, spałyśmy trzy godziny, ale było warto! Tyle pozytywnej energii i pochwał na temat swojej kuchni nie usłyszałam nigdy. Teraz wiem, że jeśli kiedyś będę chciała spróbować zając się tym na serio, to będę miała więcej odwagi i wiary w siebie - podsumowuje.

17 maja w wielu miastach Polski można wypatrywać rozstawionych stołów uginających się pod ciężarem domowych dań. Żeby ułatwić sobie poszukiwania i ułożyć własny kulinarny szlak można wcześniej wejść na stronę organizatorów i sprawdzić, w których miejscach w naszym mieście powstaną takie punkty. A może samodzielnie się zarejestrować?

Kliknij w pierwsze zdjęcie, żeby rozpocząć przeglądanie galerii:

Marta Okuniewska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto