MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Rusza budowa terminalu

Jacek Sieński
Wizualizacja komputerowa projektu treminalu DCT - Projmors Gdańsk.
Wizualizacja komputerowa projektu treminalu DCT - Projmors Gdańsk.
Rozpoczyna się budowa wielkiego Morskiego Terminalu Kontenerowego - DCT w gdańskim Porcie Północnym. W piątek zakończono w Gdańsku rozmowy dotyczące sfinansowania tej największej inwestycji na Pomorzu, wartej 190 mln ...

Rozpoczyna się budowa wielkiego Morskiego Terminalu Kontenerowego - DCT w gdańskim Porcie Północnym. W piątek zakończono w Gdańsku rozmowy dotyczące sfinansowania tej największej inwestycji na Pomorzu, wartej 190 mln euro.

Terminal zbuduje brytyjska firma Deepwater Cointener Terminal SA Gdańsk, a pieniądze wyłożą DVB Bank AG z Niemiec Macquarie Bank Group z Australii, którego fundusz inwestycyjny Macquarie Global Infracture Fund II stanie się większościowym udziałowcem terminalu spółki DCT.
Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, stwierdził, że zakończenie negocjacji w sprawie finansowania budowy terminalu DCT w Porcie Północnym jest równoznaczne z przystąpieniem przez brytyjską firmę do realizacji największej w Polsce inwestycji morskiej. Terminal kontenerowy, mający taką wielkość, jak budowany w porcie gdańskim, jest bardzo potrzebny całej polskiej gospodarce. Zwłaszcza, że na świecie nieustannie rosną morskie przewozy kontenerowe, które rocznie osiągnęły już 350 mln TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych. W ostatnim dziesięcioleciu wpływy z przeładunków towarów w kontenerach zwiększały się średnio co roku o 10 proc.
- Przypomnijmy, że w ubiegłym roku w porcie gdyńskim przeładowano 377 tysięcy TEU, a w porcie gdańskim - ponad 41 tysięcy TEU. Obroty kontenerowe wciąż rosną. Zatem istnieją ogromne możliwości zwiększenia udziału polskich portów w ich światowych załadunkach i rozładunkach oraz przewozach. Stąd trudna do przecenienia pozostaje inwestycja realizowana w porcie gdańskim. Terminal kontenerowy DCT, o docelowej zdolności przeładunkowej jednego miliona TEU, odpowiada zarówno obecnym, jak i przyszłym potrzebom rynkowym, związanym z funkcją portu gdańskiego, jako węzła transportowego w Transeuropejskim Korytarzu Północ - Południe numer sześć - dodaje prezes Kasprzak.
Operatorem Morskiego Terminalu Kontenerowego będzie firma DCT SA Gdańsk, która zarejestrowana jest w Wielkiej Brytanii. Została ona wybrana przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA, żeby zaprojektowała i zbudowała, a następnie zarządzała głębokowodnym terminalem kontenerowym, największym w Polsce.
Do częściowego sfinansowania projektu i samej budowy terminalu DCT zobowiązał się fundusz Macquarie Global Infracture Fund II. Firma ta koncentruje swoją działalność na inwestycjach w infrastrukturę. Zarządza nią Macquire Bank Group. MGIF II zarządza sama i poprzez firmy zależne na świecie funduszami infrastrukturalnymi i specjalistycznymi wartymi ponad 19 mld euro. Wśród przedsięwzięć infrastrukturalnych, w których udziały ma MGIF II, są różne inwestycje w 17 krajach.
- Idea zbudowania, a potem rozbudowy głębokowodnego terminalu kontenerowego, stwarza bardzo korzystną perspektywę rozwoju portowi gdańskiemu - powiedział Greg Osborne, dyrektor zarządzający MGIF II. - Polska znacznie zwiększy swoje możliwości, gdy chodzi o roczną wielkość przeładunków w portach i na jej obszarze, co przyniesie duże wpływy państwu i samemu regionowi. Deklarujemy ścisłą współpracę z władzami państwowymi i lokalnymi, żeby doprowadzić do zakończenia budowy terminalu DCT.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto