reklama

Trójmiasto: Tiry zniknęły z obwodnicy. Gdzie się podziały?

Jacek WiercińskiZaktualizowano 
Po wprowadzeniu opłat na obwodnicy prezydenci Gdyni i Gdańska obawiali się, że ruch samochodów ciężarowych na ulicach Trójmiasta zostanie wzmożony.
Po wprowadzeniu opłat na obwodnicy prezydenci Gdyni i Gdańska obawiali się, że ruch samochodów ciężarowych na ulicach Trójmiasta zostanie wzmożony. Tomasz Bołt
Gdy rząd zapowiedział wprowadzenie opłat Via Toll za korzystanie z obwodnicy, prezydenci miast apelowali o wycofanie się z tego pomysłu. Twierdzili, że kierowcy zamiast płacić, wybiorą ulice metropolii. Gdańsk i Gdynia przygotowały badania, by pokazać wzrost ruchu. Wyniki liczenia zaskakują. Ruch tirów na obwodnicy zmalał aż o 70 proc.

- Absolutnie nie możemy mówić o większym ruchu ciężarówek - komentuje Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ. - Jeżeli miasto nie cierpi wskutek opłat, to dalsze apele o ich zniesienie z naszej strony są bezcelowe.

Czytaj także: E-myto na razie nie zniknie z obwodnicy przez złodziei
Gdynia swoje badania zakończyła w październiku. - Właśnie ruszyło zestawianie wyników, ale to skomplikowany proces, więc przedstawimy je dopiero pod koniec tygodnia - zapowiada Jacek Oskarbski z Wydziału Inżynierii Ruchu z tamtejszego magistratu.

Tymczasem po wprowadzeniu opłat ruch tirów na obwodnicy zmalał aż o 70 proc.

- W lipcu zanotowaliśmy drastyczny spadek. Zamiast 104,5 tys. ciężarówek jak w czerwcu, autostradą, której częścią jest obwodnica, przejechało tylko 30,2 tys. - relacjonuje Ewa Łydkowska z zarządzającej A1 spółki Gdańsk Transport Company. - Później jednak ruch tirów powoli wzrastał i we wrześniu było już 37 tys. takich samochodów.

Wygląda na to, że ciężarówki zamiast na obwodnicę, nie trafiły jednak na trójmiejskie ulice. Według badań przeprowadzonych przez gdański ZDiZ, udział tirów w ruchu na głównej arterii miasta - al. Grunwaldzkiej wzrósł z 0,53 proc. w czerwcu do 0,72 proc. we wrześniu.

Przeczytaj: TIR-y rozjadą Trójmiasto? Kierowcy i urzędnicy obawiają się zwiększonego ruchu ciężarówek w mieście

- To niewiele, taki wynik mieści się w granicach okresowych zmian, więc na jego podstawie nie można twierdzić, że po wprowadzeniu opłat tiry rozjeżdżają gdańskie ulice - komentuje Kotłowski.

Jak się okazuje, wzmożony ruch ciężarówek rozlewa się na wiele "darmowych" dróg krajowych i mocniej we znaki daje się mieszkańcom Pszczółek czy Tczewa, gdzie na krajowej 91 tworzą się korki.

Szansą, że więcej tirów wybierze obwodnicę, jest dalsza rozbudowa autostrady.

- Nie mamy jeszcze statystyk na temat ruchu na A1 z października, ale jesteśmy przekonani, że wtedy ruch jeszcze wzrósł, bo otworzyliśmy nowy odcinek trasy, której długość wzrosła z 90 do 150 km - mówi Łydkowska.

Codziennie rano najświeższe informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Wielki konkurs Dziennika Bałtyckiego. WYGRAJ Mieszkanie za czytanie!

FLESZ: Mniej zabitych, więcej pijanych. Bilans akcji "Znicz"

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3