Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel pod Martwą Wisłą: Miasto daje 510 mln, wykonawca chce 885 mln

Aneta Niezgoda
Aneta Niezgoda
Najniższa oferta w przetargu na czwarty odcinek Trasy ...
Najniższa oferta w przetargu na czwarty odcinek Trasy ... Patryk Siedliński
Najniższa oferta w przetargu na czwarty odcinek Trasy Słowackiego jest o 375 mln złotych droższa niż przeznaczyło na ten cel miasto. Czy inwestycja zostanie wstrzymana?

- Inwestycja zostanie przeprowadzona tak jak zakładaliśmy, nie będzie jej wstrzymania - tłumaczy Ryszard Trykosko, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która nadzoruje proces przetargowy. - Wszystkie pozostałe inwestycje Trasy Sucharskiego i Słowackiego nie miałyby sensu, gdyby nie powstał tunel pod Martwą Wisłą - dodaje Trykosko.

Miało być 510 mln, będzie najprawdopodobniej 885 mln

W środę, 27 kwietnia, poznaliśmy oferty przetargowe na budowę odcinka łączącego Węzeł Marynarki Polskiej z Węzłem Ku Ujściu. Najistotniejszym elementem tej inwestycji będzie tunel pod Martwą Wisłą. O zwycięstwie w 90 proc. decydować będzie cena, w 10 proc. termin. Miasto chciało przeznaczyć na ten cel niespełna 511 mln zł. Maksymalny termin wykonania prac to 42 miesiące.

Najniższą ofertę złożyło konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A, Przedsiębiorstwo Robót Górniczych Metro oraz hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain. Konsorcjum zaproponowało 885 mln złotych i termin 36 miesięcy.

Budżet na całą Trasę Słowackiego wynosi 1,3 mld złotych

Jak przyznaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzeczniczka spółki GIK, na całą Trasę Słowackiego przeznaczono 1,3 mld złotych.

- Jeśli oferta zostanie pozytywnie zaopiniowana, powinniśmy zmieścić się w budżecie. Na realizację ostatniego zadania zostanie nam jeszcze ponad 200 mln złotych - tłumaczy rzeczniczka.

Do rozstrzygnięcia pozostał jeszcze jeden odcinek - Droga Zielona. Oferty mamy poznać 9 maja. Pierwszy odcinek Trasy Słowackiego powstanie za ponad 31 mln, drugi za 159 mln złotych.

Zawieszenie prac na czas Euro 2012?

Najbardziej skomplikowanym zadaniem dla wykonawcy będzie wybudowanie tunelu pod Martwą Wisłą. Będzie on wykonany metodą drążoną, przy użyciu maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine). Wyloty z obiektu będą zlokalizowane na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny", w odległości ok. 520 m. od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany", 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Długość tunelu wyniesie 1377,5 m. W najniższym miejscu znajdzie się 35 m. pod lustrem wody. Wyjścia awaryjne umiejscowione będą co ok. 180 metrów.

W tunelu powstaną dwie nitki. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. Dopuszczalna prędkość samochodów wyniesie  50 km/h.

Aby tunel został wydrążony, najpierw musi zostać wyprodukowana specjalna maszyna TBM, której budowa trwa rok. W tym czasie najprawdopodobniej prowadzone będą prace przy Węźle Marynarki Polskiej.

- Nie uzgodniliśmy jeszcze z wykonawcą harmonogramu prac, ale wszyscy oferenci zapoznali się z terminarzem, jaki proponuje miasto. Prawdopodobnie w czasie trwania Euro 2012, prace na tym odcinku zostaną wstrzymane, ale trudno w tej chwili przewidzieć na jak długo - uważa Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Trzypoziomowy Węzeł Marynarki Polskiej

Projektowany węzeł będzie częściowo bezkolizyjny (cztery łącznice bezpośrednie, dwa wloty ul. Marynarki Polskiej, wlot ul. Wielopole i wlot w ul. Uczniowską). Jego średnica zewnętrzna wyniesie 130 metrów.

Na węźle będą trzy poziomy. Na poziomie 0 znajdować się będzie m.in. rondo i ul. Marynarki Polskiej, na poziomie minus jeden pojawią się bezkolizyjne przejścia dla pieszych, a na poziomie minus dwa Trasa Słowackiego. W ramach budowy powstaną też przystanki tramwajowe, których wiaty zaprojektują studenci. **

1. Konsorcjum: Lider: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH; Cena ofertowa: 1,180 mld zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
2. Konsorcjum: Lider: Mostostal Warszawa S.A.; Cena ofertowa: 1,354 mld zł, Termin wykonania: 39 miesięcy.
3. Konsorcjum: STRABAG Sp. z o.o; STRABAG AG; Cena ofertowa: 1,532 mld zł, Termin wykonania: 42 miesiące.
4. Konsorcjum: Lider: HOCHTIEF POLSKA S.A., Partner: HOCHTIEF Construction AG; Cena ofertowa: 1,639 mld, Termin wykonania: 40 miesięcy.
5. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A. Przedsiębiorstwo Robót Górniczych Metro, Obrascon Huarte Lain; Cena ofertowa: 885,6 mln zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.

Czytaj więcej o

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto