Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Gdyni rusza akcja "Pies w wielkim mieście"

Patryk Szczerba
Patryk Szczerba
W Gdyni ma być czyściej i bezpieczniej. Wszystko za sprawą nowatorskiego programu edukacyjnego "Pies w wielkim mieście", skierowanego do właścicieli czworonogów.

Nowa inicjatywa ma przede wszystkim podnieść świadomość społeczną w zakresie praw i obowiązków, wynikających z posiadania psa oraz uwrażliwić ludzi na zwierzęta asystujące osobom niepełnosprawnym.

Nauka i sprzątanie

- Projekt "Pies w wielkim mieście" podejmuje wszystkie aspekty związane z posiadaniem tego zwierzęcia. W Gdyni żyje ok. 30 tys psów. Chcemy dotrzeć do jak największego grona ich właścicieli - mówi Ewa Łowkiel, wiceprezydent Gdyni.

Oprócz walorów edukacyjnych i społecznych, projekt zakłada aktywizację mieszkańców poprzez współtworzenie portalu informacyjnego oraz promowanie kultury posiadania psa w mieście, łączącej się nierozerwalnie ze sprzątaniem psich odchodów przez właścicieli. By zachęcić do sprzątania, w mieście pojawi się dwieście specjalnych dystrybutorów, gdzie będzie można pobrać ekologiczne torebki na psie odchody.


W całym mieście pojawią się banery reklamujące i propagujące akcję.


- Na początku pojawiły się problemy z lokalizacją tzw. dyspenserów, dlatego o pomoc poprosiliśmy rady dzielnic. Po wskazaniu miejsc przez członków lokalnych społeczności, już niebawem, pojawią się one w całej Gdyni - informuje Bartosz Frankowski, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta w Gdyni.

- Zaprosiliśmy też do współpracy spółdzielnie mieszkaniowe, by jeszcze więcej dystrybutorów mogło stanąć w mieście - dodaje Ewa Łowkiel. W bezpośredniej bliskości dystrybutorów znajdą się kosze na śmieci, tak, by łatwiej można było pozbyć się odpadów.

Psia wizytówka

Torebki na psie odchody to niejedyne udogodnienie dla właścicieli czworonogów. Kolejnym, mają być specjalne znaczki, które pozwolą na identyfikację psów.

- Znaczek będzie można odebrać od 26 kwietnia, kiedy odbędzie się specjalny festyn. Zostanie wykonany z mosiądzu, dzięki czemu oprócz numeru, właściciel będzie mógł umieścić ważne dla niego informacje - zaznacza Frankowski.


Tak wyglądają tzw. dyspensery torebek.


Całość ma "spinać" specjalny portal, na którym pojawią się wszystkie potrzebne właścicielom psów informacje. Dzięki niemu będzie można w łatwy sposób dotrzeć do bazy teleadresowej lecznic weterynaryjnych, psich fryzjerów, hoteli, schronisk, ośrodków szkolenia. Oprócz tego, w mieście pojawiły się już billboardy reklamujące projekt, do których niebawem dołączą spoty promocyjne w radiu i telewizji.

Autorka koncepcji programu Aneta Graboś z fundacji Dog-IQ podkreśla jego uniwersalność:

- W projekcie uwzględnione są potrzeby i problemy zarówno osób pełnosprawnych, jak i niepełnosprawnych. Myślę że akcja "Pies w wielkim mieście" z pewnością może być kontynuowana także w innych miastach, a o to przecież chodzi - wyjaśnia Aneta Graboś, która zajmuje się m.in. szkoleniem psów asystującym osobom niepełnosprawnym.

Warto dodać, że niedawno pojawiły się odpowiednie przepisy, dzięki którym osoba niepełnosprawna, wymagająca opieki psa, może przebywać z nim w miejscach publicznych.

Kultura zamiast podatku

Władze miasta liczą, że z czasem, wzorem krajów zachodnich mieszkańcy coraz chętniej będą dbać o czystość, podczas spacerów z spem. - W Niemczech, w Kilonii kilka lat po wprowadzeniu torebek, mieszkańcy zaczęli się przyzwyczajać do nich i ich używać - opowiada Ewa Łowkiel. Nie ukrywa też, że będzie to swoistego rodzaju sprawdzian dla mieszkańców.

- Gdynianie nie płacą podatku za posiadanie psa. W związku z tym samorząd oczekuje, że będą bardziej dbali o czystość oraz swoich czworonożnych pupili - zaznacza Joanna Grajter, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Gdyni.

Akcję zainauguruje festyn edukacyjny, który odbędzie się 26 kwietnia w godz. 13 -17 na skwerze, przy ul. Bolesława Prusa oraz Bulwaru Nadmorskiego. Specjaliści podzielą się w tym czasie kompleksową wiedzą na temat posiadania i wychowania psów.

Koszt uruchomienia portalu oraz kampanii promującej to ponad 120 tys. zł. Blisko 180 tys zł. pochłonie instalacja dystrybutorów, torebek oraz ich obsługa.

Więcej informacji na stronie www.pies.gdynia.pl
Czytaj też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Plantatorzy ostrzegają - owoce w tym roku będą droższe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto