Gdańskie przedsiębiorstwo tramwajowe, które działalność rozpoczęło 15 maja 1872 roku, czyli 141 lat temu, było filią Deutsche Pferdeeisenbahngesellschaft - berlińskiego towarzystwa tramwajów konnych.
15 maja 1872 roku
- A początki były trudne - przyznaje Sebastian Zomkowski z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Mnóstwo krytycznych uwag ze strony Fortyfikacji Miejskich, nadzoru budowlanego czy policji wymagały od berlińskich projektantów cierpliwości i wytrzymałości. To m.in. przez drobne spory, które trwały miesiącami przez intensywną wymianę korespondencji pisemnej, uruchomienie tramwaju ciągle się opóźniało. Jednym z takich sporów była na przykład dyskusja, czy budować torowisko po wschodniej czy zachodniej stronie dzisiejszej ul. 3 Maja. Z powodu niedokończonych torowisk jak i problemów z dostawą nowych wagonów tramwaje konne ruszyły w czerwcu 1873 roku jedynie na fragmencie budowanej trasy, a dopiero parę miesięcy później linia funkcjonowała już na całej długości - dodaje.
Projektem od samego początku i przez kolejne 50 lat kierował Oscar Kupferschmidt, którego śmiało możemy nazwać ojcem gdańskich tramwajów.
- Szczególnie w początkowej fazie funkcjonowania tramwajów konnych, gdy firma padła ofiarą spekulantów i nagle znalazła się na skraju bankructwa, Oscar Kupferschmidt wierzył w przyszłość komunikacji tramwajowej w Gdańsku i energicznie walczył o kontynuację przedsięwzięcia. Nie sposób wyobrazić sobie rozwoju naszego miasta bez tramwajów - podkreśla Zomkowski.
Szybki rozwój tramwajów w Gdańsku
Po starcie (i chwilowym zawieszeniu) linii Gdańsk - Oliwa, kolejne tramwaje zaczęły wozić gdańszczan kolejno z centrum na Orunię (od 1878 roku), z Targu Węglowego przez Długą, Długi Targ, Długie Ogrody do Bramy Żuławskiej i Dolnego Miasta (1883), z dworca przy ul. Toruńskiej przez Główne Miasto na Targ Rybny (1886) i wreszcie z centrum na Siedlce (od 1886 roku).
Tramwaje konne woziły gdańszczan do 1896 roku. Wówczas zastąpiono je tramwajami elektrycznymi, a pierwszy pojechał 28 sierpnia z Wrzeszcza, gdzie znajdowała się pierwsza zajezdnia tramwajowa (przy ul. Partyzantów) do centrum.
Czytaj też: Sanie zamiast tramwaju, czyli zima 138 lat temu
Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię:
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?