Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

141 lat temu rozpoczęła się historia gdańskich tramwajów

Redakcja
Dokładnie 15 maja 1872 roku działalność rozpoczęło gdańskie ...
Dokładnie 15 maja 1872 roku działalność rozpoczęło gdańskie ... nieznane / domena publiczna
Dokładnie 15 maja 1872 roku działalność rozpoczęło gdańskie przedsiębiorstwo tramwajowe i rozpoczęły się pierwsze prace nad trasą tramwaju konnego między Gdańskiej a Oliwą.

Gdańskie przedsiębiorstwo tramwajowe, które działalność rozpoczęło 15 maja 1872 roku, czyli 141 lat temu, było filią Deutsche Pferdeeisenbahngesellschaft - berlińskiego towarzystwa tramwajów konnych.

15 maja 1872 roku

- A początki były trudne - przyznaje Sebastian Zomkowski z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Mnóstwo krytycznych uwag ze strony Fortyfikacji Miejskich, nadzoru budowlanego czy policji wymagały od berlińskich projektantów cierpliwości i wytrzymałości. To m.in. przez drobne spory, które trwały miesiącami przez intensywną wymianę korespondencji pisemnej, uruchomienie tramwaju ciągle się opóźniało. Jednym z takich sporów była na przykład dyskusja, czy budować torowisko po wschodniej czy zachodniej stronie dzisiejszej ul. 3 Maja. Z powodu niedokończonych torowisk jak i problemów z dostawą nowych wagonów tramwaje konne ruszyły w czerwcu 1873 roku jedynie na fragmencie budowanej trasy, a dopiero parę miesięcy później linia funkcjonowała już na całej długości - dodaje.

Projektem od samego początku i przez kolejne 50 lat kierował Oscar Kupferschmidt, którego śmiało możemy nazwać ojcem gdańskich tramwajów.

- Szczególnie w początkowej fazie funkcjonowania tramwajów konnych, gdy firma padła ofiarą spekulantów i nagle znalazła się na skraju bankructwa, Oscar Kupferschmidt wierzył w przyszłość komunikacji tramwajowej w Gdańsku i energicznie walczył o kontynuację przedsięwzięcia. Nie sposób wyobrazić sobie rozwoju naszego miasta bez tramwajów - podkreśla Zomkowski.

Szybki rozwój tramwajów w Gdańsku

Po starcie (i chwilowym zawieszeniu) linii Gdańsk - Oliwa, kolejne tramwaje zaczęły wozić gdańszczan kolejno z centrum na Orunię (od 1878 roku), z Targu Węglowego przez Długą, Długi Targ, Długie Ogrody do Bramy Żuławskiej i Dolnego Miasta (1883), z dworca przy ul. Toruńskiej przez Główne Miasto na Targ Rybny (1886) i wreszcie z centrum na Siedlce (od 1886 roku).

Tramwaje konne woziły gdańszczan do 1896 roku. Wówczas zastąpiono je tramwajami elektrycznymi, a pierwszy pojechał 28 sierpnia z Wrzeszcza, gdzie znajdowała się pierwsza zajezdnia tramwajowa (przy ul. Partyzantów) do centrum.

Czytaj też: Sanie zamiast tramwaju, czyli zima 138 lat temu

Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię:

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto