Nasza Loteria

Krajowy Program Żeglugowy został przyjęty przez Radę Ministrów. Usprawni to rzeczny transport wodny? Są kolejne obietnice w tej sprawie

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Wideo
od 16 lat
Rada Ministrów zaaprobowała dziś, 3 października 2023 roku, Krajowy Program Żeglugowy. Dokument opracowany został przez ministerstwo infrastruktury. Realizowany ma być przez najbliższe siedem lat.

Krajowy Program Żeglugowy. Jakie są założenia?

Głównym celem tego projektu jest zintensyfikowanie transportu wodnego śródlądowego na dwóch największych, polskich rzekach poprzez inwestycje na Odrzańskiej Drodze Wodnej i na Drodze Wodnej Rzeki Wisły.

Kolejnym pomysłem specjalistów z ministerstwa infrastruktury jest wsparcie dla rozwoju rynku żeglugowego. Jak podkreślają, jest to pierwszy w Polsce dokument planistyczny dla transportu wodnego śródlądowego.

- Chcemy zwiększyć rolę sektora żeglugi śródlądowej w wymiarze krajowym i lokalnym - zapowiada Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury. - Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 podniesie konkurencyjność śródlądowego transportu wodnego, m.in. poprzez zapewnienie warunków do prowadzenia efektywnej żeglugi śródlądowej, czy rozwój rynku żeglugowego.

Trwa głosowanie...

Do 2030 roku uda się doprowadzić do sprawnego transportu towarów po Wiśle i Odrze?

Krajowy Program Żeglugowy. Co konkretnie ma zostać zrealizowane?

W ramach programu zaplanowane są liczne inwestycje i działania. Najważniejsze z nich to:

  • udrożnienie śródlądowych dróg wodnych: Odrzańskiej Drogi Wodnej na odcinku od Gliwic do zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu, a także Wisły na jej fragmencie od Torunia do Gdańska,
  • zapewnienie stabilnej głębokości tranzytowych szlaków żeglugowych oraz dostępności śluz, prześwitów pod mostami i zlikwidowanie kolizji z inną infrastrukturą, która krzyżuje się z drogami wodnymi.

Według danych, przedstawianych przez Główny Urząd Statystyczny, żegluga śródlądowa w Polsce przeżywa regres. Z roku na rok ograniczany jest transport ładunków tą drogą.

Jak podaje GUS, w 2021 roku żeglugą śródlądową przetransportowano 3464,6 tys. ton ładunków, wykonując 493 mln tonokilometrów pracy przewozowej. W porównaniu z 2020 rokiem oznacza to spadek o odpowiednio 13,2 oraz 4,5 procent.

Według specjalistów z GUS przyczynami takiego stanu rzeczy są m.in. zły stan techniczny dróg wodnych na rzekach, a także statków pływających po Wiśle i Odrze, których wiek w zdecydowanej większości przekracza 50 lat.

Warto dodać, że o usprawnieniu żeglugi śródlądowej w Polsce politycy i inni specjaliści debatują od kilkunastu już lat. Jak na razie wymiernych efektów tych dyskusji jednak nie widać.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
BIAŁA KSIĘGA TRANSPORTU

http://www.transforum-project.eu/pl/transforum/biala-ksiega-transportu.html

W marcu 2011 r. Komisja Europejska zaaprobowała do wdrożenia strategię (Transport 2050) konkurencyjnego systemu transportu, który zwiększy mobilność, usunie główne bariery w kluczowych obszarach i spowoduje wzrost zatrudnienia. W tym samym czasie padły propozycje, aby - do roku 2050 - znacznie ograniczyć zależność Europy od importu ropy i zredukować emisję dwutlenku węgla w transporcie o 60%. Stąd w białej księdze transportu pojawił się podtytuł: "W kierunku konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu

 

Biała Księga Transportu formułuje 10 strategicznych celów. Poniżej przedstawione zostały cztery z nich, będące głównym celem projektu TRANSFORuM:

Cel nr 1: Zmniejszenie o połowę liczby samochodów o napędzie konwencjonalnym w transporcie miejskim do 2030 r.; eliminacja ich z miast do 2050 r.; osiągnięcie zasadniczo wolnej od emisji CO2 logistyki w dużych ośrodkach miejskich do 2030r. (cel 1 projektu);

 Cel nr 3: Do 2030 r. 30 % drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej lub transport wodny, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50 % tego typu transportu. Osiągnięcie tego celu będzie wymagało odpowiedniej infrastruktury (cel 2 projektu).

 Cel nr 4: Ukończenie szybkiej europejskiej sieci kolejowej do 2050 r. Trzykrotny wzrost istniejącej sieci szybkich kolei do 2030 r. oraz zachowanie gęstej sieci kolejowej we wszystkich państwach członkowskich. Do 2050 r. większa część ruchu pasażerskiego na średnie odległości powinna odbywać się koleją (cel 3 projektu).

Cel nr 8: Do 2020 r. ustanowienie ram europejskiego systemu informacji, zarządzania i płatności w zakresie transportu multimodalnego (cel 4 projektu).
G
Gość
28.03.2011 Komisja Europejska przyjęła dokument Białej Księgi - Transport do 2050 roku. Strategia ta zakłada przeniesienie transportu z samochodowego do przyjaznych środowisku gałęzi transportu, w tym transportu kolejowego, oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska.

Strategia ma na celu utworzenie jednolitego obszaru transportu oraz osiągnięcie konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu.

Zrównoważony system transportowy jest mechanizmem napędzającym gospodarkę, dlatego strategia podkreśla konieczność planowania infrastruktury maksymalnie wspierający infrastrukturę i minimalizujący negatywny wpływ na środowisko. Jednocześnie podkreślana jest konieczność zmian w sektorze transportu, w tym zmniejszenia dotacji do inwestycji drogowych, a zwiększenie dotacji do projektów przyjaznych środowisku, takich jak transport kolejowy i żeglugę śródlądowa i morską.

Multimodalny system transportowy jest koniecznością w celu osiągnięcia założeń strategii. Optymalizacja łańcuchów logistycznych wykorzystują[wulgaryzm]h różne gałęzie transportu jest konieczna, zwłaszcza w odniesieniu do transportu dalekobieżnego.

Należy stosować nowoczesne i innowacyjne technologie zarządzania ruchem i informacji (np. ERTMS)oraz zaawansowanych środków logistycznych i rynkowych, takich jak zintegrowany rynek transportu kolejowego.

Zachęcamy do lektury Białej Księgi.
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto