Gdy otwierali boksy, nikt nie wiedział o Euro
Umowa PLK z PHU Kupiec została podpisana blisko 10 lat temu i obowiązuje do 2 stycznia 2013 roku.
- Gdy była podpisywana, nikt jeszcze myślał o remoncie linii Gdynia - Warszawa, ani nie wiedział, że zostanie u nas zorganizowane Euro 2012 - mówi Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
Dlatego też PKP rozpoczęło z Kupcem negocjacje, które zakończyły się podpisaniem aneksu do umowy. Zgodnie z nim, od czerwca definitywnie zamknięte zostaną boksy od wejścia na peron nr 2 w kierunku ruchomych schodów prowadzących do ul.3 Maja i dworca PKS. Natomiast w dni meczowe zamknięte będą stoiska od kantoru, do wejścia na drugi peron.
- W czasie Euro działać więc będą dwa boksy na rogu, w których sprzedaż prowadzona jest w środku, czyli stoisko z prasą oraz kantor - wyjaśnia dyrektor Skrochocki.
Mieszkańcy chcą remontu dworca kolejowego w Gdańsku
Stoiska zasłonięte i odmalowane
Zgodnie z zawartą z PLK umową, PHU Kupiec ma także do końca maja odmalować zasuwane rolety w boksach. W przeciwnym wypadku, nawet jeśli stoiska byłyby zamknięte, pasażerowie kolei oglądaliby pomazane sprayem i zniszczone osłony straganów.
- To dobrze, że nadszedł moment, który zmotywował właścicieli tunelu do rozprawienia się z handlem wszystkim co możliwe. Czasy, w których po wejściu w tunele kolejowe widać było tylko piżamy, skarpety, majtki i bluzki już dawno minęły, co zresztą widać na dworcach w innych polskich miastach - mówi pan Kazimierz z Gdyni, który codziennie dojeżdża pociągiem do Gdańska Głównego.
Sprzedawcy są innego zdania, bo okres wakacyjny zawsze był dla nich czasem najlepszego utargu, a na jeszcze wyższy zysk liczyli w czasie mistrzostw.
- Raczej nikt się z tego nie cieszy, ale umowa została podpisana i innego wyjścia nie ma - mówią ci, którzy prowadzą stoiska z odzieżą i mają rację, bo każde otwarcie boksu w dni meczowe zgodnie z podpisaną niedawno umową będzie oznaczało tzw. samowolę, na którą reagować będzie Straż Ochrony Kolei i inne służby porządkowe.
Po remoncie części tunelu dworcowego niewiele poprawiła się estetyka tego miejsca
Generalny remont nie prędzej niż za rok
Jak będzie prezentował się tunel po Euro? Ma być nieco estetyczniej niż obecnie, ale na duże zmiany trzeba będzie poczekać około roku. Wtedy bowiem rozpocznie się kapitalny remont tunelu. Władze PLK przyznają, że z początku prace miały rozpocząć się wcześniej i skończyć przed mistrzostwami Europy, ale w związku z tym, że trzeba było ogłosić przetarg nieograniczony na wykonawcę, co wiąże się z ewentualnymi opóźnieniami, nikt nie zdecydował się przeprowadzać remontu i ryzykować, że gdy kibice wysiądą z wagonów zobaczą rozkopany tunel.
Prace powinny więc rozpocząć się w 2013 lub 2014 roku, czyli już po robotach prowadzonych na torowisku, w ramach remontu magistrali E65, która prowadzi do stolicy. Plus opóźnienia jest taki, że gdyński Zakład Linii Kolejowych zdąży nanieść zmiany w planach robót. - Chcemy dodatkowo uzupełnić projekt o budowę wind dla niepełnosprawnych - zaznacza dyrektor Skrochocki.
Najprawdopodobniej remont tunelu minimalnie nałoży się w czasie lub rozpocznie chwilę po zakończeniu prac na dworcu. - To będzie gruntowna przebudowa, która najprawdopodobniej rozpocznie się w październiku lub listopadzie tego roku i potrwa dwa lata - informuje Adam Neumann, dyrektor gdańskiego oddziału PKP Dworce Kolejowe.
Dworzec PKP już bez Sądu Ostatecznego
Pasażerowie ocenili dworzec
Dworzec PKP w Gdańsku Głównym został oceniony przez pasażerów w ogólnopolskim sondażu. Niestety, nie mamy się czym chwalić. Obiekt zdobył 14 punktów na sto możliwych.
Ankieterzy z Domu Badawczego Maison sprawdzili, jak Polacy oceniają osiem polskich dworców kolejowych w Bydgoszczy, Białymstoku, Szczecinie, Łodzi, Lublinie, Warszawie i Gdańsku. Pasażerów zapytano m.in. o wygląd peronów i wygodę, atmosferę na dworcach, czystość, oznaczenie wyjść na perony czy łatwość znalezienia informacji o odjazdach i przyjazdach pociągów.
Tylko dwa dworce - w Lublinie i Białymstoku zostały ocenione pozytywnie. Pozostałe wypadły kiepsko - Gdańsk Główny uplasował się na piątym miejscu z 14 punktami na 100 możliwych do zdobycia. Najgorzej wypadł Szczecin, który otrzymał tylko 4 punkty. Jak podkreślają twórcy raportu - Gdańsk fatalnie wypadł pod względem kompetencji i zaangażowania pracowników dworca.
- Okazało się też, że osoby młodsze oceniają dworce lepiej niż starsze w obszarach związanych z wyglądem i wygodą dworca, systemem informacji i oznaczeń na dworcu oraz komunikacją z dworcem - napisali badacze. - Natomiast wszyscy, niezależnie od wieku, podobnie oceniają aspekty związane z kompetencjami i zaangażowaniem pracowników dworców.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?