PKM S.A. poznało dziś 9 ofert, jakie wpłynęły do samorządowej spółki w II etapie przetargu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Najtańsza z nich opiewa na kwotę 716 mln zł, najdroższa na 1,17 mld zł.
- Rzeczywiście zakładaliśmy 688 milionów złotych za budowę, a ostatecznie okazało się, że najprawdopodobniej zapłacimy o prawie 30 mln zł więcej - przyznaje Tomasz Konopacki, główny specjalista ds. kontaktów społecznych w spółce. - Ale przy tej skali inwestycji nie jest to wcale tak wysoka kwota, poza tym w marcu Unia Europejska ma ogłosić zwiększenie wkładu ze swoich funduszy we wszystkie projekty kolejowe w Polsce o 10 proc. W naszym przypadku będzie to 80 zamiast 70 proc., czyli problem zniknie - przekonuje.
Ostatni etap przetargu, który PKM właśnie się zakończył. Pierwszy etap postępowania rozpoczęto w czerwcu 2012 r., miał na celu weryfikację firm zainteresowanych budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Potencjalni wykonawcy musieli przedstawić wtedy dokumenty potwierdzające odpowiednie zdolności finansowe i doświadczenia w realizacji tak dużych inwestycji infrastrukturalnych. Zgłosiło się wtedy 19 firm z Polski, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Słowacji i Włoch. Pozytywnie weryfikację przeszło 16 z nich, po czym - w grudniu 2012 r. firmy te poproszono o składanie ofert finansowych w II etapie przetargu, w którym jedynym kryterium wyboru wykonawcy była już tylko cena.
- Obecnie trwa sprawdzanie wszystkich ofert pod kątem formalnym. Ostatecznego zwycięzcę przetargu poznamy w ciągu kilku najbliższych dni - zapowiada Tomasz Konopacki, główny specjalista ds. kontaktów społecznych w spółce.
Wcześniej postępowanie nieco się wydłużyło przez odwołanie się od decyzji o negatywnej weryfikacji. O nim więcej czytaj tutaj.
Dziś w południe upłynął termin składania ofert, w których zadecydować ma wyłącznie cena. Najtańszą – na kwotę 716.136.838,06 zł – złożyło polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex S.A. i Ferrovial Agroman S.A.; najdroższą – na kwotę 1.174.517.246, 72 zł – złożyła hiszpańska firma FCC Construccion S.A.
Równocześnie z rozstrzygnięciem przetargu zakończono wyburzenia budynków i efektowną wycinkę drzew pod inwestycję,
- Przetarg obejmował zarówno prace budowlane - inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy, jak i telematyczne - w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej - tłumaczy Konopacki. - Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r. - dodaje.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?