MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa strategia rozwoju Gdańska do 2013 roku

Łukasz Depiński
Łukasz Depiński
Przez najbliższe pięć lat realizowany będzie program, który ma na celu wypromować markę Gdańska pod hasłem "Gdańsk - Duch Wolności, Duch Zmiany".

Strategię rozwoju i promocji miasta przygotowała firma DEMO Effective Launching, odpowiedzialna za wprowadzenie na rynek m.in. takich marek jak Bakoma, Tiger lub Orbis.

Genezę hasła wyjaśnił Jacek Sadowski, prezes DEMO: - Szukaliśmy wartości, która jest wyjątkowa i właściwa Gdańskowi, która wyróżnia go spośród innych miast. Jest nią, naszym zdaniem, wolność w sensie otwartości na zmianę, szukania czegoś nowego. Ponadto nie została ona jeszcze zagospodarowana na mapie świata. Stąd hasło "Gdańsk – Duch Wolności, Duch Zmiany" - podkreślił .

- Gdy analizowaliśmy elementy specyficzne dla Gdańska, zaskoczyło nas to, jak wyjątkowo pewne zdarzenia historyczne, mające tutaj miejsce, układają się w jeden ciąg. Uznaliśmy, że nie stało się tak przypadkowo, ale że wypływa to z ducha miasta. Gdańsk jest zresztą postrzegany przez wielu, tak Polaków jak i cudzoziemców, przez pryzmat swojej historii, chcemy to wykorzystać - dodaje Monika Hajda, planer strategiczny DEMO.

Projekt przewiduje sześć celów strategicznych, którym przyporządkowano piętnaście bardziej szczegółowych celów podstawowych. Celami strategicznymi są:
1. Budowa silnej i prestiżowej marki miasta na świecie
2. Zwiększenie liczby turystów odwiedzających Gdańsk, zwłaszcza poza sezonem
letnim
3. Wykorzystanie możliwości rozwoju miasta, zwiększenie inwestycji, większy
rozwój przedsiębiorczości
4. Wytworzenie poczucia przynależności do Gdańska jego mieszkańców
5. Wykorzystanie organizacji Euro 2012 dla umocnienia marki miasta
6. Wsparcie wysiłków mających na celu uzyskanie przez miast tytułu Europejskiej
Stolicy Kultury 2016

Osiągnięciu celów będą służyły 52 strategie marketingowe, które są obecnie dokładnie przygotowywane. Szczegółowych i konkretnych pomysłów jednak nie ujawniono. Paweł Adamowicz wskazał na dwa powody takiego postępowania. Po pierwsze, szczegółowe plany przygotowane są kwartalnie, na cały okres pięcioletni. Niektóre z nich działają na zasadzie domina, tzn. realizacja niektórych z nich jest warunkiem rozpoczęcia innych. Stąd trudno podać konkretne harmonogramy. Po drugie, projekty nie będą ogłaszane przed ich realizacją z tego względu, że miasta śledzą posunięcia promocyjne swoich konurentów i ujawnianie konkretnych działań mogłoby wywołać niekorzystne dla Gdańska decyzje innych ośrodków miejskich.

Podano jedynie dwa przykłady związane z pierwszym celem strategicznym. Są to: pozyskanie i związanie z miastem pozarządowych organizacji działających na rzecz wolności, w takich kwestiach jak prawa człowieka, ochrona środowiska, głód czy bieda (wśród nich znalazły się m.in. Greenpeace, Fundacja Batorego i UNICEF) oraz organizowanie wielkich rocznic, a w najbliższej perspektywie - obchodów 30-lecia powstania Solidarności, w ramach których planuje się zaproszenie do Gdańska przedstawicieli 30 państw, w których zaszły poważne zmiany zainspirowane działalnoscią legendarnego polskiego ruchu wolnościowego.

Z powodu wzajemnej zależności między realizacją konkretnych przedsięwzięć, nie jest znany ostateczny budżet całej strategii. Podano jedynie koszt przygotowania strategii - 518 tys. złotych.

W spotkaniu, które miało miejsce w budynku Gdańskiego Parku Naukowo-Technologicznego, wzięli udział, oprócz przedstawicieli DEMO Effective Launching oraz prezydenta Pawła Adamowicza, również m.in. prorektor PG prof. Wojciech Sadowski, Dyrektor Generalny Jeppesen Company (Boeing) Rafał Stepnowski oraz reżyser filmowy Beata Staszyńska.

 

od 7 lat
Wideo

Potężne ulewy i gradobicia. Strażacy walczyli żywiołem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto