Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Od 1 grudnia tiry nie wjadą legalnie do Sopotu. Znajdą inne drogi - będą korki w Trójmieście?

Kamila Grzenkowska
K.Misztal
Gigantycznych korków mogą się spodziewać w najbliższym czasie kierowcy poruszający się głównymi arteriami Gdańska i Gdyni. Od 1 grudnia Sopot zakazuje bowiem wjazdu do siebie samochodom ciężarowym o masie powyżej 24 ton, co oznacza, że będą one szukały alternatywnych tras w sąsiednich miastach.

Według szacunków sopockich urzędników, przez kurort każdego dnia przejeżdża 900 takich pojazdów. Specjaliści od ruchu drogowego nie ukrywają, że te zmiany oznaczają tylko jedno - jeszcze większe korki, zwłaszcza na tych ulicach, gdzie i tak często dochodzi do zatorów.

Czytaj także: Sopot: Władze kurortu od 1 grudnia 2012 roku wprowadzają zakaz wjazdu dla ciężarówek powyżej 24 ton

Sopot od kilku miesięcy przygotowywał się do wprowadzenia w życie tego zakazu. Początkowo planowano wprowadzić go już w listopadzie, ale ustawianie odpowiednich znaków drogowych w Gdańsku i Gdyni oraz ustalenia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad sprawiły, że wejdzie on w życie dopiero od najbliższej soboty. Dlaczego władze Sopotu zdecydowały w ogóle o takim posunięciu?

- To odpowiedź na częste uwagi mieszkańców, szczególnie alei Niepodległości, a także troska o czystsze powietrze w kurorcie - tłumaczy Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent Sopotu. - Uważamy, że te samochody ciężarowe powinny korzystać z tras obwodowych, szczególnie teraz, kiedy działa już Obwodnica Południowa Gdańska.

Wielu kierowców obawia się, że przez sopockie zmiany kompletnie zablokowana zostanie gdańska ul. Spacerowa. W Gdańsku objazd zaplanowano jednak już ul. Słowackiego, a w Gdyni ulicami Wielkopolską i Stryjską. GDDKiA zdecydowała natomiast o zmianach w oznakowaniu czterech miejsc - węzeł Morska (na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 6 z S6 obwodnicą Trójmiasta), węzeł Kack (S6 OT), węzeł Wysoka (S6 OT) i Łęgowo (na skrzyżowaniu S6 OT i dk 91).
Gdańsk i Gdynia postawiły znaki we własnym zakresie. Znaki informujące o zakazie wjazdu do Sopotu, na obwodnicy, stawiał z kolei sopocki ZDIZ, w uzgodnieniu z GDDKiA. Kosztowało to miasto około 3 tys. zł.

Jeśli do kurortu będzie jednak musiał wjechać tir, np. w związku z prowadzoną na terenie miasta inwestycją, to będzie on zobowiązany do posiadania specjalnej zgody sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni. Na taryfę ulgową nie będą mogły liczyć pojazdy dostarczające towar do licznych sklepów na terenie miasta.- Zakaz dotyczy samochodów trzyosiowych powyżej 24 ton. Towar dostarczany tego typu pojazdami będzie musiał być przepakowany do mniejszych aut - mówi krótko Anna Dyksińska z Biura Prezydenta Sopotu.

Czytaj też: Będzie mniej samochodów ciężarowych w Sopocie. Ograniczenia na Al. Niepodległości

Sopoccy policjanci zapowiadają kontrole przede wszystkim na al. Niepodległości. Inne drogi wjazdu bądź wyjazdu z miasta, jak przyznają, są raczej mało prawdopodobne. Jeśli jednak kierowca nie zauważy znaku bądź się do niego nie dostosuje, będzie się musiał liczyć z mandatem.

- Za niezastosowanie się do znaku zakazu ruchu pojazdów ciężarowych grozi mandat karny w wysokości 350 złotych oraz dwa punkty karne - informuje podkom. Robert Tabisz z sopockiej Komendy Policji.- W przypadku odmowy przyjęcia mandatu sprawy będą kierowane do Sądu Rejonowego w Sopocie, który za to wykroczenie może nałożyć karę do 5 tys. zł.
Wprowadzając zakaz ruchu pojazdów powyżej 24 ton, miasto poniekąd ukręciło na siebie bicz. Okazuje się bowiem, że taką masę przekracza jedna ze śmieciarek sopockiego Zakładu Oczyszczania Miasta. Nie chce się on jednak pozbyć pojazdu i dlatego wystąpi do ZDiZ... o odstępstwo od obowiązującego zakazu.

Będą większe korki

Rozmowa z Grzegorzem Krzakiem z Pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego

Sopot zamyka się od 1 grudnia na samochody ciężarowe. Będą one musiały szukać objazdów w Gdańsku i Gdyni. Czy kierowcy powinni się spodziewać większych korków?
Myślę, że tak. Te pojazdy muszą się przecież wydostać z portów i dojechać na przykład do obwodnicy. Bardziej zakorkowane będą te drogi, gdzie wyznaczono objazdy omijające Sopot. Kierowcy odczują zmiany, bo samochody powyżej 24 ton są długie i wolniej jadą. Ale niewykluczone, że dzięki temu na głównej arterii Trójmiasta zmniejszą się korki.

To gdzie powinny się kierować tiry wyjeżdżające z portów?
Z Gdyni jest dobry wyjazd na Trasę Kwiatkowskiego, wprost do obwodnicy. Powinny też obrać kierunek na drogę S6. W Gdańsku - port znajduje się przy drodze krajowej numer 91, z której powinny korzystać samochody ciężarowe.

Co sądzicie o nowym pomyśle sopockich urzędników?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto