MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Polityczni influencerzy. Kandydaci, którzy się "klikają"

Andrzej Kowalski
Andrzej Kowalski
Polityczni influencerzy. Kandydaci, którzy się "klikają"
Polityczni influencerzy. Kandydaci, którzy się "klikają" Przemyslaw Swiderski / Polska Press
Ciekawy raport został przygotowany przez firmę PRCN, która sprawdziła, jak kandydaci na prezydentów miast wojewódzkich radzą sobie w mediach społecznościowych. Pod uwagę wzięto zasięgi na platformach Instagram oraz X (dawniej Twitter). Sprawdzono, jak wykorzystują te platformy do budowania wizerunku czy też do kontaktu z wyborcami. Na podstawie raportu wytypowano... najlepszych influencerów spośród polityków.

Polityczni influencerzy. Kto jest najbardziej "klikalny"?

Kto jest najbardziej rozpoznawalnym politykiem w mediach społecznościowych? To postanowiła sprawdzić firma PRCN tuż przed wyborami samorządowymi, jakie będą miały miejsce 7 kwietnia. Wychodzi na to, że wśród "politycznych influencerów" jest jeden faworyt i jest to Rafał Trzaskowski. Aktualny prezydent Warszawy ma na swoim koncie 429 tys. obserwujących na Instagramie i 850 tys. na platformie X.

ZOBACZ TAKŻE: Społeczny Gdańsk ma pomysł na Wrzeszcz. "Dzielnica jest przykładem braku rzetelnych konsultacji"

- Prezydent Warszawy wzbudza ogromne zainteresowanie użytkowników, nie tylko z miasta stołecznego, lecz także z całej Polski. Jego różnorodne aktywności, wpisy, publikowane posty wzbudzają emocje, są bardzo często szeroko komentowane, "lajkowane" i udostępniane. Medialna działalność Trzaskowskiego wykracza poza ramy samorządowe, czyniąc go także jednym z najpopularniejszych polityków na szczeblu państwowym - czytamy w raporcie.

Zaraz za nim jest inny kandydat na prezydenta Warszawy, znany ze swoich kontrowersyjnych wypowiedzi, Janusz Korwin-Mikke. Polityk posiada 152 tysiące obserwujących na Instagramie i niemal 322 tysiące na X.

Akcent pomorski. Aleksandra Dulkiewicz w czołówce

Jest też w zestawieniu akcent pomorski. Na wyróżnienie zasłużyła bowiem także i prezydent stolicy województwa pomorskiego.

- Prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, swoją systematyczną aktywnością w mediach społecznościowych wypracowała ponad 74 tys. obserwujących na platformie X oraz ponad 85 tysięcy obserwujących na Instagramie - czytamy w raporcie.

ZOBACZ TAKŻE: Ostatnie chwile kampanii samorządowej w Gdyni. Gdyński Dialog i Koalicja Obywatelska podsumowały kampanię

W analizie możemy także przeczytać o zaangażowaniu polityków w prowadzenie profili. Do najbardziej zaangażowanych kandydatów pod względem Tweet Count na X można zaliczyć Michała Nowaka – kandydata na prezydenta Opola (ponad 23 042 tys. wpisów). Aktywny jest również kandydat na prezydenta Krakowa - Aleksander Miszalski – 14 648 publikacji. TOP 3 zamyka kontrkandydat na prezydenta Krakowa – Konrad Berkowicz z ilością 13 579 tys. wpisów.

Na Instagramie najaktywniejszy jest wrocławski kandydat na prezydenta – Jacek Sutryk. Kandydat prowadzi swój profil bardzo systematycznie, opublikował już niemal 9 tysięcy postów. Drugie miejsce zajmuje Aleksandra Dulkiewicz z ilością 3 237 publikacji. Janusz Korwin-Mikke jest również aktywny – zamieścił niemal 1900 postów.

"Polityczne influencerstwo" nabiera nowego znaczenia

Raport objaśnia także zjawisko "influencerstwa politycznego". Określa je jako zupełnie nową formę tego samego pojęcia, które wcześniej opisywało m.in. reklamowanie towarów czy usług. Teraz odnosi się to do budowania własnej marki i wizerunku.

- Poprzez regularne publikacje, umieszczanie zdjęć z wydarzeń, krótkich filmów, wyznawanych poglądów, czy też wpisów na temat swojej pracy - starają się kreować pozytywny obraz samych siebie oraz swych działań - czytamy.

Media społecznościowe stały się ważnym elementem kampanii wyborczych. Politycy starają się jak mogą, aby na nich zaistnieć i dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców.

ZOBACZ TAKŻE: Piątka dla Gdańska Urbaniaka. Kandydat Konfederacji przedstawił program

- Już dzisiaj warto przyjrzeć się wschodzącym gwiazdom polityki samorządowej, które swoimi działaniami wpływają na przyszłość poszczególnych rejonów Polski. Aktywność przedstawianych samorządowców na platformach internetowych bardzo często może być zapowiedzią rosnącej popularności w ich dalszej karierze politycznej, nie tylko na poziomie lokalnym, lecz także na szczeblu państwowym – podkreśla Iwona Kubicz, Managing Director w PRCN.

W raporcie zbadano generowane zasięgi kandydatów na dwóch kluczowych platformach – na Instagramie oraz na X (dawniej: Twitter). Dane dotyczące kandydatur na prezydentów miast wojewódzkich zaczerpnięto z witryny internetowej Państwowej Komisji Wyborczej. Do przeprowadzenia badania wykorzystano programy automatyzujące przeszukiwanie platform social media, w tym m.in. SocialBlade oraz Twitter APIBlade, wspomagano się również tzw. ręcznym wyszukiwaniem poszczególnych profili społecznościowych kandydatów. Dane zostały zgromadzone w okresie od 14.03. do 17.03.2024 r. W raporcie nie zostały uwzględnione konta prywatne kandydatów oraz profile komitetów wyborczych, partii przedstawiające kandydatów.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polityczni influencerzy. Kandydaci, którzy się "klikają" - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto