Hałas pod kontrolą
Tylko w tym roku, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawdziły poziom hałasu w 42 punktach pomiarowych na terenie całego kraju.
- Własne Laboratorium Akustyczne, wykwalifikowani pracownicy oraz nowoczesna aparatura pomiarowa pozwalają na szybkie reagowanie i odpowiednie działania w zależności od uzyskanych w pomiarach danych - mówi Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zbadano gdańskie linie
Laboratorium Akustyczne przeprowadziło pomiary poziomu hałasu przy ul. Niegowskiej w Gdańsku (przy linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny) na wniosek mieszkańców. Było za głośno, więc zamontowano tłumiki przyszynowe na tej trasie (w granicach Gdańska), które eliminują fale dźwiękowe powstające na szynach w momencie przejazdu pociągów.
Pomiarów dokonano także przy linii kolejowej nr 721 przy ul. Głuchej w Gdańsku.
Akustycy sprawdzają także poziom hałasu w trakcie realizowanych inwestycji. Pomiary poziomu hałasu były wykonane podczas modernizacji linii kolejowej nr 9 (Warszawa - Gdańsk). Była to analiza akustyczna potrzebna do raportu oddziaływania na środowisko. Pomiary przeprowadzono również po zakończonej inwestycji.
Europejska Agencja Środowiska traktuje poziomy hałasu powyżej 55 dBA jako te, które mogą wywoływać niepożądany wpływ na organizm ludzki. Tymczasem w Polsce dopuszczalny średnioroczny poziom hałasu obserwowany w strefie śródmiejskiej dużych miast wynosi 70 dBA. Jest to różnica 15 dB - podaje rynek-kolejowy.pl
Stały monitoring hałasu
Ważnym zadaniem laboratorium jest wykonywanie pomiarów i analizy hałasu dla linii kolejowych, po których w roku przejeżdża powyżej 30 tys. pociągów. Zarządca infrastruktury jest zobowiązany do przeprowadzenia takich analiz co 5 lat. Obecnie dotyczy to ok. 1400 km linii, w tym linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tczew, przebiegającej także przez województwo pomorskie. Na tej podstawie przygotowana została mapa akustyczna.
Głównym źródłem hałasu szynowego pozostaje hałas toczenia. Jego emisja najczęściej związana jest z nierównościami powstałymi zarówno na powierzchni koła, jak i szyn. Szyny ulegają stopniowej degradacji nie tylko ze względu na ścieranie się ich powierzchni, ale również w wyniku obciążeń na nie działających, co może prowadzić do zaburzenia liniowości szyn (torowisko staje się „pofalowane”) - podaje Rynek Kolejowy.
POLECAMY W NASZEMIASTO.PL:
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?