Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prestiżowa nagroda dla Stoczni Remontowej za prom Moldefjord

Redakcja
Nagrodę "Ekologicznego Statku Roku" otrzymała Gdańska Stocznia Remontowa SA za prom fiordowy Moldefjord napędzany skroplonym gazem.

Tę prestiżową nagrodę wręczono przedstawicielom stoczni z Gdańska podczas 7. edycji konferencji Green Ship Technology Conference, która odbyła się w Kopenhadze.

Jednostka Moldefjord o tytuł Ekologicznego Statku roku konkurowała z jednostką offshore Far Samson produkowaną przez Rolls-Royce Marine oraz z gazowcem GDF Suez Neptune produkowanym przez Samsung Heavy Industries.

Z trzech nominowanych wybrano dwóch zwycięzców, poza firmą z Gdańska również południowo-koreański koncern stoczniowy Samsung Heavy Industries.

Romsdalsfjord, prom z serii zapoczątkowanej przez Moldefjord.
Jedna z jednostek bliźniaczych nagrodzonego Moldefjord'a.

- Oczywiście cieszymy się z tej prestiżowej nagrody. Ta nagroda to uwieńczenie naszej 10-letniej już obecności na rynku budowy promów pasażersko-samochodowych - mówi Jana Paszkowski, z-ca dyrektora handlowo-produkcyjnego ds. budowy statków w Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. - Zaczynaliśmy od promów z tradycyjnym napędem, a teraz budujemy jednostki odpowiadające najwyższym światowym standardom, także z uwagi na ochronę środowiska - mówi.

Jak przyznaje Paszkowski, jest to nagroda nie tylko za projekt i wykonanie, ale także za bardzo dobre walory eksploatacyjne, potwierdzone przez armatora.

- Jednak nie spoczywamy na laurach, bo projektujemy już i oferujemy armatorom do budowy promy jeszcze bardziej zaawansowane technicznie, także pod względem wymagań dotyczących ochrony środowiska - zapewnia Paszkowski.

Zwycięski prom fiordowy Moldefjord to jednostka otwierająca pierwszą w polskich stoczniach serię promów napędzanych czystym paliwem, jakim jest skroplony gaz ziemny (LNG). Budowana jest ona przez Stocznię Północną SA na zamówienie Gdańskiej Stoczni Remontowej SA dla armatora Fjord1 MRF AS (Fjord1 Møre og Romsdal Fylkesbåtar) z Norwegii.

Każdy z promów tego projektu wyposażony jest w jeden typowy średnioobrotowy silnik wysokoprężny ("diesel") i dwa silniki spalinowe zasilane LNG.

Statek o długości ponad 122 metró może pomieścić 390 pasażerów i 128 samochodów osobowych lub 12 zestawów drogowych (trailerów z ciągnikami) i 55 samochodów.

Prom Moldefjord i każdy z trzech jego "bliźniaków" ma symetryczny kadłub z dwoma pokładami dla samochodów i trailerów drogowych oraz częścią pasażerską.

Seria ta stanowi nową generację statków z innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi. Przede wszystkim należą do jednostek przyjaznych środowisku, co sprawia głównie rodzaj ich napędu - na LNG.

Promy, na których energia używana w napędzie głównym i innych systemach okrętowych, wytwarzana jest w silnikach spalających LNG, emitują aż o 90 proc. mniej szkodliwych tlenków azotu (NOx). W przypadku floty kilku promów na LNG redukcja taka odpowiada ilości tych szkodliwych substancji emitowanych przez wszystkie samochody w Oslo. Na statkach używających LNG jako paliwa zmniejsza się też emisja niepożądanych cząsteczek stałych (sadzy) i dwutlenku węgla (CO2) - o ok 20 proc. w porównaniu z promami "diesel'owskimi".

Nagroda "Ekologicznego Statku Roku" to nie jedyne wyróżnienie zdobyte w ostatnich latach przez Remontową. Ostatnio przez magazyn "Significant Ships of the Yeardo" do grona "Statków Roku" został zaliczony Coral Methane, zbiornikowiec z napędem spalinowo-gazowo-elektrycznym na skroplony gaz ziemny, przystosowanego do przewozu LNG, LPG i płynnego etylenu (pierwszego tak uniwersalnego gazowca w świecie).

Remontowa SA należy do liderów wśród stoczni remontowych w Europie, a w niektórych sektorach rynku - także i w świecie. Specjalizuje się w remontach, przebudowach oraz nowych budowach statków specjalistycznych, towarowych, pasażerskich i jednostek offshore. Każdego roku około 200 jednostek opuszcza stocznię po remoncie lub przebudowie. Doki i pochylnie dwóch stoczni należących do Grupy REMONTOWEJ - Remontowej SA i Stoczni Północnej SA, pozwalają na budowę m.in. promów, kontenerowców, jednostek szkolnych i naukowo-badawczych, jednostek offshore (dla górnictwa morskiego), doków pływających i konstrukcji stalowych.

Remontowa SA dysponuje siedmioma własnymi dokami pływającymi oraz dwoma suchymi dokami dzierżawionymi w byłej Stoczni Gdynia. Nabrzeża Remontowej są bogato wyposażone w niezbędną infrastrukturę, m.in. 24 dźwigi o unosie do 300 t. Remontowa SA dysponuje też własnym dźwigiem pływającym. Stocznia została utworzona w 1952 roku i sprywatyzowana w 2001.

Zobacz jakie możliwości daje Ci MMTrojmiasto.pl >>

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Prestiżowa nagroda dla Stoczni Remontowej za prom Moldefjord - Gdańsk Nasze Miasto

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto