18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Profilaktyka uzależnień w Gdańsku. Jakie są rezultaty gdańskiej kampanii "Młodość bez procentów"?

AMN
Kolejna edycja gdańskiej kampanii "Młodość bez procentów", koordynowana przez Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień, dobiegła końca. Jakie przyniosła rezultaty? Coraz mniej sprzedawców sprzedaje alkohol nieletnim.

- Dziś w dobrym tonie jest należeć do nieobojętnych sprzedawców, czyli takich, którzy zwracają uwagę na wiek klienta - podkreślała Agnieszka Solecka ze Straży Miejskiej w Gdańsku.

Z kolei Zbigniew Kowalczyk z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, który prowadził w ramach akcji część szkoleń, dodawał: - Widzę zarówno postęp edukacyjny, jak i techniczny. Jeszcze 10 lat temu nikt nie wyobrażał sobie sytuacji, że gdy sprzedawca sprzedaje alkohol, na kasie pojawia się mu informacja, by sprawdził dokument. A teraz już tak bywa - dodawał.

Pijani kierowcy na Pomorzu. Skazani za alkohol także siedzą w więzieniach

Ale aby doprowadzić do takiej sytuacji, potrzebnych było dziesięć lat wspólnej pracy psychologów, policjantów, strażników miejskich i urzędników. W autobusach, pociągach i na słupach ogłoszeniowych zawisnąć musiało tysiące plakatów.

- Szkolimy też właścicieli sklepów i lokali gastronomicznych, ale sprzedawców, barmanów, kelnerów czy ochroniarzy. Zajęcia prowadzimy też w klasach o profilu handlowym - wyliczała Anna Baranowska, koordynatorka kampanii z GCPU.

Na sukces pracowała też ambasadorka kampanii, Agnieszka Rylik, mistrzyni świata w boksie.

- Jak tylko 10 lat temu usłyszałam, że mogę pomóc w tego rodzaju akcji, od razu się przyłączyłam. Choć plakaty z moim wizerunkiem i napisem "Alkohol nie dla dzieciaków" są straszne - żartowała. - Ale chciałam nimi przestraszyć, a może zmotywować właścicieli sklepów i lokali gastronomicznych, by nie sprzedawali alkoholu niepełnoletnim. To również próba zachęcenia młodzieży do uprawiania sportu.

Podczas uroczystości podsumowującej akcję nie zabrakło też sprzedawców. Tych, którzy okazali się odpowiedzialni i nieobojętni. W nagrodę ze swoją postawę otrzymali od prezydenta miasta nagrody. - Wolę mieć mniejsze zyski i spokojne sumienie. Szczególnie, że sama mam trzech synów - mówiła Elżbieta Elwertowska, właścicielka sklepu, w którym nieletni nie mają co próbować zaopatrywać się w procenty.

Lista "Nieobojętny Sprzedawca" - podsumowanie lat 2010-2011

  1. Tatiana Otwinowska
    Restauracja „Kresowa”

Ograna 12

  1. Krzysztof Szwaczkowski
    Kawiarnia „Dekko Cafe”

Mariacka 37/ 39

  1. Elżbieta Elwertowska
    Sklep spożywczy

Rzeczypospolitej 1 B

  1. Kazimierz Kuleta

Sklep spożywczy

Cieszyńskiego 36/ 42

  1. Beata Zaleska

Restauracja „Fellini”

Targ Rybny 6 b/ c

  1. Piotr Wocial

Restauracja „Żuraw”

Długie Pobrzeże 32

  1. Krzysztof Kwiecień

Kawiarnia „Pikawa”

Piwna 14/15

  1. Andrzej Szymczak

Sklep spożywczy

Bitwy Oliwskiej 34

  1. Hanna Solarska

Bar „SCAMPI”

Targ Rybny 10 c

  1. Lilianna Pietraszek

Winiarnia „Pietraszek”

Złotników 13/ 18

Robert Pietraszek

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto