Pustynia komunikacyjna w Gdańsku. Gdzie nie można dojechać? Na jakie niedogodności zwracają uwagę mieszkańcy?

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Przemyslaw Swiderski
Udostępnij:
Nie trzeba wybierać się na Wybrzeże Słowińskie, aby zobaczyć pustynię. Choć nie piaskowa, a komunikacyjna, to - jak skarżą się "Dziennikowi Bałtyckiemu" mieszkańcy - występuje również i w Gdańsku. Komunikacja miejska, którą zarządza Zarząd Transportu Miejskiego, uchodzi za jedną z lepiej skoordynowanych w Polsce. Mimo to z roku na rok, zamiast udogodnień, przybywa skarg, problemów i informacji o miejscach wykluczonych komunikacyjnie.

Obecnie w zarządzaniu ZTM znajdują się 84 linie, co przekłada się na 10 linii tramwajowych, 10 linii autobusowych nocnych oraz 64 linie autobusowe dzienne.

Tramwaje powinny jeździć nocą

Jak zgłaszają "Dziennikowi Bałtyckiemu" mieszkańcy, największym problemem dotyczącym komunikacji miejskiej w Gdańsku jest brak nocnych tramwajów. Byłyby one z pewnością dobrą alternatywą dla autobusów, których częstotliwość odjazdów jest również niewystarczająca.

- Uważam, że tramwaje nocą powinny kursować z częstotliwością co 30 minut - mówi pani Jolanta, mieszkanka Stogów, która na co dzień dojeżdża tramwajem do pracy i, jak sama zaznacza, często zmuszona jest do skorzystania z taksówek lub innych firm przewozowych, ponieważ w rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej panują zbyt duże luki.

Jeszcze 7 lat temu w Gdańsku, przynajmniej w sezonie wakacyjnym, funkcjonowała linia tramwajowa N0.

Tramwaj poruszał się wówczas następującą trasą: Łostowice Świętokrzyska – Havla – Chełm – Brama Wyżynna – Dworzec Główny – Opera – Zaspa – Przymorze - Oliwa – Grunwaldzka - Wrzeszcz – Opera – Dworzec Główny – Brama Wyżynna – Chełm – Havla – Łostowice Świętokrzyska.

- To było dobre rozwiązanie, ale niewystarczające, ponieważ np. na Stogi nadal ograniczony był dojazd w godzinach nocnych - dodaje pani Jolanta.

Jakie rozwiązanie byłoby idealne?

Z odpowiedzią posłużył nam pan Piotr, mieszkaniec Łostowic, który dodał, że z pętli tramwajowych w kierunku Dworca Głównego w Gdańsku nocą co godzinę powinien wyruszać tramwaj. Mowa tutaj o pętlach: Łostowice-Świętokrzyska, Stogi, Jelitkowo, czy Ujeścisko lub też Brętowo PKM, tak, aby w pełni skomunikować miasto.

- Dziwi mnie, że do dzisiaj nie zostało uruchomione bezpośrednie połączenie ze Stogów na pętlę Łostowice-Świętokrzyska - mówi pan Mariusz, mieszkaniec osiedla przylegającego do pętli.

Nowa Jabłoniowa rozwiąże problem?

Jednym z rozwiązań dla komunikacji miejskiej w Gdańsku ma być uruchomienie trasy tramwajowej Nowa Jabłoniowa, która połączy pętlę Łostowice-Świętokrzyska z Ujeściskiem.

- To rozwiązanie tylko trochę usprawni ruch w Gdańsku, ponieważ już teraz widać, że parking przy Ujeścisku nie jest wystarczający, a to właśnie z niego docelowo mają ruszać w dalszą podróż mieszkańcy - alarmuje pani Małgorzata, mieszkanka Lawendowego Wzgórza.

Inwestycja w Nową Jabłoniową, oprócz poprawy komfortu podróży mieszkańców Gdańska, związana jest również z planowanymi nowymi liniami autobusowymi, które wkrótce powinny pojawić się w rozkładzie jazdy, lub też w przypadku tych istniejących - zmieniona zostanie ich trasa.

Gdzie zmian wymaga organizacja ruchu autobusów miejskich?

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku zarządza 1502 przystankami autobusowymi i tramwajowymi. Gdzie jednak mieszkańcy Gdańska i okolicznych miejscowości, które również obsługiwane są przez ZTM chcieliby, aby uruchomiona została linia autobusowa lub też, aby istniejąca już linia została wydłużona lub zmieniony został jej rozkład?

Jako pierwsi zgłosili się do nas mieszkańcy Rotmanki, Straszyna, Borkowa oraz osiedli zlokalizowanych przy ul. Kazimierza Wielkiego oraz ul. Czerskiej. Zdaniem tych ostatnich linia 189 powinna zostać wydłużona aż do przystanku Rotmanka Rondo, który obecnie obsługiwany jest przez linię 132 z tą różnicą, że autobus nawraca na wspomnianym rondzie i w zależności od kierunku jazdy zmierza albo do Centrum Gdańska albo pod Rondo Kociewskie, a więc okolice Rusocina i Wojanowa.

Zdaniem mieszkańców - jeżeli nie 189, to powinna zostać uruchomiona inna linia, która połączyłaby przez ul. Starogardzką miejscowości ościenne oraz osiedla w Gdańsku, które w wyniku rozbudowy pozbawione zostały dostępu do środków komunikacji publicznej.

Na kiepską komunikację skarżą się również mieszkańcy osiedli zlokalizowanych przy ul. Stężyckiej i ul. Goplańskiej, a więc na południowym tarasie miasta.

Kluczowy jest tu brak przystanku "Szadółki 03", który zdaniem mieszkańców zlokalizowany powinien być zaraz za prawoskrętem z ul. Jabłoniowej w ul. Stężycką. To rozwiązanie sprawiłoby, że mieszkańcy mogliby jeszcze swobodniej korzystać z możliwości przesiadania się, bez konieczności przechodzenia kilkuset metrów na przystanek autobusowy linii 120, czy w drugą stronę do autobusów linii 115, 155, 156 czy 174.

U zbiegu ul. Stężyckiej i ul. Goplańskiej powstanie obecnie przystanek "Wróblówka", który docelowo ma być przedłużeniem linii 120, obecnie przemierzającej trasę od Siedlec do właśnie ul. Stężyckiej, zaś docelowo wydłużonej do Kiełpina Górnego.

Jak zauważają mieszkańcy z południa Gdańska, największą bolączką jest dla nich brak bezpośredniego połączenia autobusowego z centrum miasta, bowiem linia tramwajowa 12 ze względu na swoją trasę przejazdu dojeżdża jedynie do pętli Ujeścisko, co pozbawia kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców alternatywnej trasy dojazdu do miasta.

Jak zdaniem Czytelników "Dziennika Bałtyckiego" miałoby wyglądać to rozwiązanie?

- Z pętli Jaworzniakow w kierunku Dworca Głównego przez ul. Jabłoniową, następnie ul. Warszawską i al. Armii Krajowej powinien poruszać się autobus przegubowy, który byłby na pewno świetną alternatywą dla tramwaju, ale przede wszystkim byłby idealną alternatywą dla samochodów osobowych, które dzień w dzień zatykają dojazd do miasta - mówi pan Bogdan, który na co dzień podróżuje autobusami linii 115 oraz 262.

Ponadto mieszkańcy zgłaszają, że pozbawienie ich w weekendy linii 156 znacząco wpływa na możliwość przemieszczania się. Przypomnijmy, że linia 156 łączy Siedlce z Kowalami (przystanek końcowy zlokalizowany jest obok Szkoły Metropolitarnej), co przy wyłączeniu z ruchu w weekendy i święta tego autobusu zdecydowanie tworzy poczucie wykluczenia komunikacyjnego.

Inna linia, której brak boleśnie odczuwają mieszkańcy, to 212, łącząca Wały Piastowskie z Sobieszewem z tą różnicą, że linia ta była linią ekspresową, która kursowała głównie w godzinach szczytowych, co ułatwiało dojazd i powrót z pracy wielu mieszkańcom Gdańska.

Jednym z rozwiązań, jakie mogłyby mieć zastosowanie dla komunikacji miejskiej w Gdańsku, byłyby huby komunikacyjne ułatwiające przesiadanie się na inne linie. Szczególnie, że obecnie, przy minimalnym opóźnieniu autobusu, przesiadka na tramwaj graniczy z cudem, co potwierdzają liczni mieszkańcy w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim".

- Ten, komu nie uciekł jeszcze tramwaj sprzed nosa, tak naprawdę nie zna życia w Gdańsku - mówi pani Bogumiła, którą spotkaliśmy przy przystanku "Kolumba 02", gdy czekała na tramwaj linii 10.

Wspomniane luki komunikacyjne to z całą pewnością nie są jedynie braki, które można zauważyć i wymienić w kontekście ruchu autobusowego i tramwajowego w Gdańsku. Co jeszcze powinno zmienić się, aby komfort przemieszczania mieszkańców uległ poprawie? Część decyzji jest z całą pewnością zależnych od współpracy Gdańska z ościennymi gminami.

Tak będzie na pewno z przeżywającym obecnie boom deweloperski i demograficzny Bąkowem, gdzie w ciągu 2-3 najbliższych lat zbudowanych zostanie ponad 1000 domów jednorodzinnych i budynków wielorodzinnych, a do którego publiczny dojazd kończy się na Jankowie Gdańskim i linii 256.

Jakie części Gdańska i okolic Waszym zdaniem wymagają interwencji? W jakich miejscach miasta pustynia komunikacyjna jest od lat aż nadto zauważalna? Napiszcie

Masz informacje? Redakcja Dziennika Bałtyckiego czeka na #SYGNAŁ

Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Wideo

Materiał oryginalny: Pustynia komunikacyjna w Gdańsku. Gdzie nie można dojechać? Na jakie niedogodności zwracają uwagę mieszkańcy? - Dziennik Bałtycki

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie