Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tristar: inteligentny system sterowania ruchem

Patryk Szczerba
Patryk Szczerba
Prawdopodobnie do 2012 roku w Trójmieście pojawi się zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar. Dzięki temu znacznie zostaną ograniczone korki na trójmiejskich arteriach. Wyświetl większą mapę

Arterie Trójmiasta, które będą objęte systemem Tristar


O wprowadzeniu inteligentnego systemu zarządzania ruchem dyskutowano w Trójmieście już od kilku lat. Teraz nareszcie projekt nabiera realnych kształtów. Tristar obejmie swoim zasięgiem najważniejsze ulice Aglomeracji Trójmiejskiej.

Za rok wdrażanie systemu

- Pierwsze prace nad Tristarem rozpoczęły się w 2002 roku, kiedy władze miasta postanowiły wdrożyć elementy inteligentnej sygnalizacji świetlnej w w mieście. Później była opracowywana szczegółowa koncepcja. Od trzech lat wspólnie z Sopotem i Gdańskiem przygotowujemy dokumenty potrzebne do przesłania wniosku o unijne dofinansowanie dla Tristara - mówi Jacek Oskarbski, naczelnik Wydziału Inżynierii Ruchu Urzędu Miasta Gdyni.

Wniosek trafi na biurka ministrów w najbliższych miesiącach. Oprócz tego, trwają też prace nad projektem budowlanym elementów systemu.

Automatyczne kierowanie ruchem w Trójmieście ma być finansowane z funduszy Unii Europejskiej, w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Jeśli Aglomeracja Trójmiejska otrzymałaby pieniądze jest szansa, że już w przyszłym roku rozpocznie się wdrażanie Tristara. Wprowadzenie systemu pozwoli na inteligentne zarządzanie ruchem miejskim Trójmiasta z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku Sopocie i Gdyni o 20-30 proc.

- Docelowo będzie on systemem rozbudowanym. Na razie myślimy, by wprowadzić go w odniesieniu do pojazdów osobowych - samochodów oraz pojazdów komunikacji zbiorowej - zaznacza Oskarbski. Głównym założeniem systemu jest dostosowanie się sygnalizacji świetlnej do zmieniających się warunków na drodze.

- Elementy inteligentnego sterowania ruchem są już obecne na niektórych pojedynczych skrzyżowaniach w Gdyni. Na odcinku od ul. Morskiej od Estakady Kwiatkowskiego do ul. Warszawskiej, można mówić już o bardziej rozbudowanym systemie, częściowo spełniającym wymagania, który chcemy wprowadzić w całym Trójmieście - informuje Oskarbski.

Dynamiczne informacje dla kierowców

Na ul. Morskiej analizowana jest całościowo grupa skrzyżowań, dzięki czemu ruch może odbywać się płynniej. W ten sam sposób ma działać Tristar w całym Trójmieście.

W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

- Oprócz zamontowanych czujników w jezdni, komputerów w pojazdach komunikacji zbiorowej, urządzeń nadawczo-odbiorczych oraz sygnalizacji świetlnej, które są już obecne na naszych ulicach, pojawi się też szereg nowych rozwiązań - podkreśla Oskarbski.

Wśród nich pojawią się tzw. tablice o zmiennej treści, na których będą wyświetlane komunikaty na temat sytuacji na drodze. - Pozwolą nam na dynamiczne zarządzanie ruchem i informowanie kierowców na temat wypadków i dostarczanie im sugestii dotyczących objazdów - wylicza Oskarbski.

Nie czekaj na autobus

Na wprowadzeniu inteligentnego sytemu sterowania skorzystają również... pasażerowie autobusów. - Na przystankach będzie wyświetlana informacja dotycząca godziny przyjazdu danego autobusu. Wpłynie to na poprawę wizerunku transportu publicznego i wygodę pasażerów - wyjaśnia naczelnik Wydziału Inżynierii Ruchu Urzędu Miasta Gdyni.

Do tego w planach jest zainstalowanie kilku stacji meteorologicznych, informujących o aktualnym stanie pogody. Ruszy również strona internetowa, gdzie wszyscy zainteresowani otrzymają na bieżąco informację na temat aktualnych utrudnień na drogach Trójmiasta. Dodatkowo pojawią się kamery, dzięki którym będzie możliwa wizualna obserwacja sytuacji na drogach Trójmiasta

Koordynacją całego systemu zajmą się specjalnie stworzone w tym celu centrum sterowania ruchem, gdzie operatorzy na bieżąco będą zarządzali ruchem drogowym. - Operator będzie sam mógł na bieżąco jednym przyciskiem zmienić sygnalizację świetlną, jeśli zajdzie taka potrzeba lub w jakikolwiek inny sposób zareagować na sytuację krytyczną w danym miejscu - mówi Oskarbski.

Od całości do szczegółu

Jak informuje Jacek Oskarbski w zaprojektowanie Tristara zaangażowani są ludzie z wielu branż: m.in. informatyki, inżynierii.

- Elementy systemy sterowania ruchem z różnym skutkiem funkcjonują już w innych miastach: Warszawie, Krakowie Lodzi, Olsztynie. Naszym systemem sterowania chcemy objąć jak największy obszar. Projektujemy całość, by później sukcesywnie poszczególne elementy wdrażać do działania - podkreśla Oskarbski.

Jak wyjaśniają urzędnicy koszt całej inwestycji powinien wynieść ok. 50 mln euro. Zakładane dofinansowanie Unii Europejskiej to 85 proc. kwoty, która z powodu wahań kursu euro może się zmienić.

- Chcemy zdążyć przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej, które będą rozgrywane także w Gdańsku. Naszym celem jest, by system w pełni funkcjonował w połowie 2012 roku - podkreśla Jacek Oskarbski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto