MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Bliżej kolejnego przejścia w Gdańsku dublującego tunel. Pierwsze podejście do „zebry” przez Al. Rzeczpospolitej zakończyło się fiaskiem

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Kładka na Zaspie w Gdańsku zostanie zlikwidowana
Kładka na Zaspie w Gdańsku zostanie zlikwidowana mat. pras. DRMG
Są dwie oferty w przetargu na wybudowanie przejścia dla pieszych przez Al. Rzeczypospolitej na granicy Zaspy i Wrzeszcza. Istniejący tu od lat 80. tunel pod dwupasmową aleją z torowiskiem tramwajowym nie jest wyposażony w windy, przez co stanowi barierę dla osób z niepełnosprawnościami. To kolejne podejście do tego pomysłu. Poprzedni przetarg na budowę przejścia został unieważniony po tym jak wpłynęła jedna propozycja, przekraczająca planowany budżet o blisko 3 mln zł. Teraz miasto zabezpieczyło odpowiednią sumę, w której mieszczą się oferty.

Dwie oferty wpłynęły w ogłoszonym miesiąc temu przetargu na budowę przejścia dla pieszych w okolicy w okolicy centrum handlowego „Zaspa” (dawniej ETC). Grupa Flize Gres wyceniła swoje usługi na niespełna 3,3 mln, WPRD Gravel – na nieco ponad 4,1 mln zł. Na realizację zadania Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zabezpieczyła w budżecie 4,72 mln zł.

- Planowane przejście powstanie w pobliżu skrzyżowania Al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka i będzie wyposażone w sygnalizację świetlną. Piesi będą mogli z niego wejść bezpośrednio na peron tramwajowy. W ramach zadania powstanie także przejazd rowerowy przez torowisko. Teren zostanie oświetlony oraz zyska odwodnienie. W pobliżu przejścia zostanie nasadzony nowy trawnik. Prace mają potrwać 26 tygodni od daty podpisania umowy – informuje Aneta Niezgoda z DRMG.

Gdańsk drugi raz podchodzi do pomysłu przejścia z sygnalizacją świetlną w tym miejscu. Pierwsze podejście do pomysłu zakończyło się fiaskiem właśnie na etapie przetargu. Pierwszy raz rozpisano go w maju 2022 roku. Wpłynęła jedna oferta od wykonawcy, która opiewała na… ponad trzykrotność tego co miasto zaplanowało na prace o podobnym jak obecnie zakresie. Zarezerwowano na nie nieco ponad 1,3 mln zł, wykonawca chciał blisko 4,2 mln. W grudniu 2022 przetarg zdecydowano się unieważnić. Teraz miasto dostosowało się do wymagań firm budowlanych.

Moda na dublowanie istniejących przejść podziemnych pod ruchliwymi arteriami „zebrami” ze światłami jest popularna w Gdańsku, chociaż wynikają z niej kłopoty. Zwolennicy takiego rozwiązania argumentują, że oprócz likwidacji bariery dla niepełnosprawnych „uspokaja” ono ruch samochodowy. Przeciwnicy uważają, że dodatkowe przejścia są marnotrawstwem, powodem zatorów drogowych, a dostępność przejścia taniej można uzyskać budując windy, czy łagodne zjazdy do tunelu.

W kwietniu 2022 roku otwarto przejście naziemne przez Wały Jagiellońskie w pobliżu Bramy Wyżynnej, którego budowa na wiele miesięcy skutecznie zakorkowała śródmieście Gdańska. 5 lutego ogłoszono po raz kolejny przetarg na budowę przejścia na tej samej arterii przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny. To przedsięwzięcie ma jeszcze dłuższą historię problemów związanych z jego realizacją. W ostatnich latach wybudowano też przejścia przez Podwale Przedmiejskie na wysokości ulicy Łąkowej i Chmielnej oraz – Al. Zwycięstwa w pobliżu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto