Przygotowanie Programu wieloletniego pod nazwą „Kompleksowe zagospodarowanie Dolnej Wisły” (dalej: „Program” lub „PDW”) jest wypełnieniem obowiązków ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej wskazanych w art. 42a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1097). Dokument jest również odpowiedzią na ratyfikowane przez Polskę w 2017 r. Europejskie porozumienie w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym.
Podpisując Porozumienie AGN, Polska wyraziła intencję do rozwoju i modernizacji wskazanych w Porozumieniu AGN dróg wodnych w sposób mający zapewnić warunki nawigacyjne spełniające kryteria właściwe dla śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym, tzw. klasy „E”, odpowiadające, co najmniej IV klasie żeglowności.
IV klasa żeglowności to klasa o znaczeniu międzynarodowym, dla której przyjęto następujące parametry:
- minimalna szerokości szlaku żeglownego na rzece: 40 m
- minimalna głębokość tranzytowa na rzece: 2,8 m
- minimalna szerokości szlaku żeglownego na kanale: 40 m
- minimalna głębokość tranzytowa kanału: 3,5 m
- minimalna szerokość śluzy: 12 m
- minimalna długość śluzy: 120 m
- minimalna głębokość na progu dolnym śluzy: 3,5 m.
W ramach programu zrealizowana zostanie budowa stopnia wodnego poniżej Włocławka w miejscowości Siarzewo na 706,38 km rzeki Wisły. Stopień wodny, wraz ze zbiornikiem, położony będzie w województwie kujawsko-pomorskim, na terenie gmin: Raciążek, Czernikowo, Nieszawa, Waganiec, Bobrowniki, Lubanie, Fabianki i Włocławek.
Obecnie żegluga transportowa na Wiśle jest niemożliwa. Nie spełnia warunków umożliwiających prowadzenie efektywnej żeglugi śródlądowej, w tym na zapleczu portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Obecna sytuacja wynika przede wszystkim z niskiej jakości istniejącej infrastruktury hydrotechnicznej lub zupełnego jej braku.
Nieżeglowna Wisła powoduje, że na zapleczu portów morskich w Gdańsku, Gdyni i Elblągu nie ma zapewnionego w pełni multimodalnego łańcucha transportowego. W podziale modalnym, dominującą rolę w tym zakresie pełni przede wszystkim transport drogowy. Osiągnięcie w pełni multimodalnego korytarza transportowego łączącego Port Morski Gdańsk z zapleczem lądowym możliwe będzie po zapewnieniu możliwości efektywnego ekonomicznie transportu na rzece.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?