18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Na ulice miasta trafią nowe progi, azyle, zatoki i znaki

Jacek Wierciński
Nowe rozwiązania mają zmusić kierowców, by zwolnili
Nowe rozwiązania mają zmusić kierowców, by zwolnili Grzegorz Mehring
W 11 miejscach pojawią się wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące, progi i barierki - tak gdański Zarząd Dróg i Zieleni zamierza we wrześniu zadbać o bezpieczeństwo w mieście. To jednak dopiero półmetek projektu, który uspokoić ma ruch na 70 proc. dróg w mieście.

Progi wyspowe z azylem na przejściu dla pieszych i korekta krawężnika czeka ul. Dmowskiego, progi pojawią się także m.in. na ulicach Polanki, Gospody, Hynka czy Opackiej. Koszt całego projektu to ok. 270 tys. zł, a to tylko część realizowanej przez miasto strategii uspokajania ruchu w mieście.

Przeczytaj koniecznie:

- Zgodnie z założeniami tej długoterminowej strategii - aby poprawić przepustowość ulic, przy równoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w mieście, na ulicach dzielnicowych, jak Kościuszki czy Hallera, modyfikujemy dopuszczalne prędkości, z jakimi mogą poruszać się pojazdy. Zaś na ulicach lokalnych, by zwiększyć bezpieczeństwo, tworzymy sieć tak zwanej "niewidzialnej infrastruktury", czyli skrzyżowań równorzędnych przy równoczesnym obniżeniu dopuszczalnej prędkości do 30 km na godzinę - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek z ZDiZ, która podkreśla, że plan jaki miasto zrealizuje jeszcze tej jesieni to tylko element szerszych działań. - Finalnie chcemy, by sieć skrzyżowań równorzędnych objęła wszystkie ulice lokalne, czyli ok. 70 proc. wszystkich gdańskich ulic - dodaje.

Procedury przetargowe na zabezpieczenie 11 skrzyżowań i montaż niemal czterdziestu znaków już ruszyły. Większość elementów systemu bezpieczeństwa powinna być gotowa jeszcze we wrześniu, ostatnie - z końcem listopada.

Przeczytaj koniecznie:

Za niektóre elementy - na przykład progi wyspowe na ul. Opackiej czy wyniesienie przejścia dla pieszych na Chałubińskiego zapłacą rady dzielnic (odpowiednio Oliwa i Chełm). W przypadku Oliwy to już nie pierwszy raz, kiedy rada zajmuje się bezpieczeństwem na drogach - w ub. roku niemal w całości sfinansowała dwie wyspy dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Stary Rynek, Leśnej i Cystersów oraz azyl u zbiegu ul. Stary Rynek i Kwietnej.

By uniknąć sytuacji podobnych do tej na Trasie Słowackiego, gdzie część firm nie otrzymała pieniędzy za prace zlecone przez głównego wykonawcę, ZDiZ zawarł w umowie przetargowej zapis mówiący o tym, że w przypadku zatrudnienia podwykonawców musi nie tylko wyrazić na to zgodę, ale pieniądze za zlecenie przekaże bezpośrednio im.

Codziennie rano najświeższe informacje z Gdańska prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto