Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Oliwskie perony czeka remont

Dawid Majer
Dawid Majer
Dworzec oraz perony w Oliwie należą do najbardziej osobliwych w całym Trójmieście, niestety są zaniedbane. Na szczęście w tym roku planowana jest renowacja przynajmniej jednego z nich.

Szczególnie platforma należąca do PKP przyciąga uwagę. Przy odrobinie wyobraźni przenosi nas do czasów dawnych stacyjek, bowiem cała zabudowa utrzymana jest w stylistyce z XIX wieku oraz przełomu wieków XIX i XX. Odrobina wyobraźni jest jednak konieczna, by wyobrazić sobie na przykład stary parowóz, wjeżdżający na ten peron. Dlaczego? Całe powierzchnie secesyjnej zabudowy pokryte są współczesnym graffiti, a ich stan jest w bardzo zły. Ząb czasu mocno zmienił oblicze samego peronu, podziemnych przejść oraz wnętrza dworca. Znośnie wygląda jedynie front dworcowej zabudowy, ale również tu uwagę przykuwa dziurawa nawierzchnia parkingu.

Peron SKM już nie do końca odpowiada stylistyce części, którą nadzoruje PKP. Ale również tutaj konieczny jest remont. I to od dawna. Żal wzbudza nawierzchnia, pełna dziur i nierówna. Platforma jest na obrzeżach popękana, co może grozić zawaleniem konstrukcji, albo wypadkiem przy wsiadaniu czy wysiadaniu z kolejki. Podobnie jak w przypadku peronu PKP przejścia podziemne nie są właściwie zagospodarowane, a część zabytkowych kafli odpada ze ścian. I rzecz bardzo ważna – na schodach brakuje podjazdu dla wózków na schodach.

W pierwszej kolejności ma zostać wyremontowany mniej zabytkowy peron SKM. Z praktycznego punktu widzenia kolejność renowacji jest słuszna – z tej stacji korzysta się częściej, a jej stan techniczny jest gorszy. Oliwski peron PKP rzadko bywa zapełniony pasażerami, w Gdańsku pociągi dalekobieżne zabierają pasażerów przede wszystkim z Dworca Głównego oraz wrzeszczańskiego.

- Remont peronu SKM w Oliwie jest zaplanowany na jesień tego roku – mówi Leopold Naskręt, rzecznik prasowy SKM – Nie możemy go przeprowadzić latem, bo wtedy jest za duży ruch. A konieczne jest wykluczenie tej przestrzeni z użytku publicznego na czas robót. Przetarg na wykonawcę zostanie ogłoszony w ciągu 6 tygodni, a rozstrzygnięty po trzech miesiącach od dnia ogłoszenia. Przede wszystkim naprawiona zostanie nawierzchnia. Poprawimy też stan techniczny urządzeń oraz elementów, związanych z odprawą pasażerów. A więc będą i nowe tablice informacyjne i nowe zegary. Zainstalujemy także monitoring. Z racji historycznego charakteru tego obiektu zakres remontu będzie na bieżąco konsultowany z konserwatorem. Roboty mają trwać dwa miesiące i zostaną zakończone przed nastaniem zimy. – zapewnia.

O planach remontu dworca i peronu PKP dowiedzieliśmy się z nieoficjalnych źródeł. Kompleks ten znajduje się na obszarze wpisanym do rejestru zabytków i wszelka renowacja musi być przeprowadzana pod czujnym okiem konserwatora wojewódzkiego. Do konkretnych rozmów na razie nie dochodzi. Wiadomo, że prace nie nastąpią szybciej niż na terenie SKM. Miejmy jednak nadzieję, że PKP nie będzie zwlekać z rozpoczęciem swoich robót.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto